۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۷:۲۵
کد خبر: 81161930
T T
۰ نفر
تامین نیمی از نیاز آلومینیوم كشور در برنامه ایرالكو ترسیم شده است

اراك-ایرنا- مدیرعامل شركت آلومینیوم ایران گفت: تامین نیمی از نیاز دو میلیون تن در سال كشور به آلومینیوم در برنامه های افق چشم انداز ایرالكو ترسیم شده است.

'محمد افخمی ' روز دوشنبه در جریان اجرای طرح بهینه سازی خطوط قدیم این شركت در گفت وگو با خبرنگاران افزود:هم اینك ظرفیت تولید آلومینیوم كشور 400 هزار تن تولید داخلی در برنامه میان مدت و بلند مدت سهم وابستگی كشور به این تولید استراتژیك كاهش یابد.

وی بیان كرد: با توجه به وجود زیر ساختهای لازم صنعت آلومینیوم ، این شركت ، با تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی دامنه خیز تولید آلومینیوم را تا مرز یك میلیون تن در سال، در پنج سال آینده ترسیم كرده است.

مدیرعامل شركت آلومینیوم ایران خاطرنشان كرد: این شركت بنیه قوی نیروهای متخصص و دانش فنی تولید آلومینیم را دارد و امسال در لبیك به خواست رهبری در تحقق اقتصاد مقاومتی و عمل به شعار سال، دورنمای اقتصادی و راهبری صنعتی خود را تعیین كرده است.

افخمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر كاهش شاخص ایرالكو در بورس افزود: كاهش شاخص سهام این شركت در بورس به ویژه در ماههای اولیه سال جاری، هیچ ارتباطی با مجموعه سهامداران و یا عدم هماهنگی در مجموعه هیات مدیره نداشته و بر خلاف ادعای برخی رسانه های كشور ، سهامداران این شركت در كمال آرامش و امنیت خاطر به دنبال پیگیری اهداف بلند مدت ایرالكو هستند.

وی اضافه كرد: اجرای عملیات خروج تعدادی از دیگهای خطوط قدیم این شركت از مدار و ایجاد بسترهای بهینه سازی روند تولید دلیل اصلی كاهش تولیدات این شركت بوده و با انتقال بخشی از فرآیند تولید آلومینی (آندسازی) به سایت جدید در منطقه صنعتی خیرِآباد، توان تولید گذشته در ماههای آینده بازمی گردد.

وی افزود: افزایش 220 هزار تنی آلومنیوم در كشور افق كاری ایرالكو خواهد بود و در این راستا از دانش بومی و تكنولوژی های خارجی به صورت همزمان استفاده می شود تا صنعت الومینیوم شاهد توسعه اقتصادی با بهره وری بیشتر باشد.

افخمی بااشاره به حاشیه های زیست محیطی ایرالكو در رسانه ها گفت:انگشت اشاره طرفداران محیط زیست كشور و دادخواهی عده ای مبنی بر آلودگی های زیست محیطی در این شركت، بارها در افكار عمومی مطرح شده اما مستندات قابل قبول علمی به صورت شفاف در خصوص تعیین سهم آلایندگی ایرالكو در هوای اراك ارائه نشده است.

وی ادامه داد: تمامی تلاش برای ایجاد سامانه هوشمند كنترل كیفی آلودگی ایرالكو بكار گرفته شده و انتقال آند سازی به شعاع 30 كیلومتری شهر اراك با اهداف زیست محیطی و تولید كیفی انجام می شود.

افخمی رسالت مطبوعات و خبرنگاران در شفاف سازی رویدادهای مهم دانست و گفت: به دورانصاف است كه برخی رسانه ها با وجود حسن نیت شركت ایرالكو در انجام اقدامات بهینه سازی در خطوط و ایجاد نظارت بر كیفی سازی روند تولید ،این صنعت مهم و مادرتخصصی كشور را مخل محیط زیست معرفی كنند.

مدیر عامل افزود: عملیات اجرایی استقرار آند در سایت جدید این شركت واقع در شهرك صنعتی خیرِآباد آغاز شده كه به منظور افزایش میزان تولید و توسعه رونق اقتصادی صنعت آلومینیوم از مشاركتهای بخش خصوصی استفاده می شود.

وی اظهار كرد: اراك مهد تولید آلومینیوم ایران است و ایرالكو حمایت از ورزش همگانی و انتقال حسابهای بانكی از تهران به اراك را به عنوان بخشی از وظایف اجتماعی صنعت در دستور كار دارد.

افخمی اضافه كرد: تركیب سهامداران ایرالكو دولتی نیست و در تدوین سیاستهای كلی و اهداف بلند مدت و كوتاه مدت شركت ، سهامداران و مجموعه هیات مدیره تصمیم گیرنده خواهد بود.

شركت آلومینیوم ایران (ایرالكو) در سال 1351 با دو خط تولید به ظرفیت 45 هزار تن در سال در اراك آغاز بكار كرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و افزودن سه خط دیگر به پروسه تولید ، ظرفیت تولید آلومینیوم اولیه به 120 هزار تن در سال رسید كه محصولات متنوعی شامل انواع شمش تی بار ، هزار پوندی ، آلیاژهای ریخته گری ، بیلت ، اسلب را تشكیل می دهد.

عملیات اجرایی طرح توسعه ایرالكو با تكنولوژی 200 كیلو آمپر در سال 1381 با هدف حفظ راهكارهای زیست محیطی به زمین زده شد و در سال 1386 نیز به بهره برداری رسید.

ظرفیت تولید این شركت هم اكنون 175 هزار تن در سال است كه خوراك 11 هزار واحد كارگاهی زیردستی با بیش از 250 هزار نفر را در صنایع وابسته به آلومینیوم تامین می كند.ك/3

7112/560 / 1539
۰ نفر