۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۷:۵۱
کد خبر: 81160477
T T
۰ نفر
مذاكرات هسته ای رو به جلو و تلاش نتانیاهو برای خروج از انزوا

تهران-ایرنا- خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه ژاپنی 'آساهی شیمبون' نوشت: 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر اسرائیل، در سفر به توكیو احتمالا مقاما های ژاپن را برای حمایت از موضع تل آویو درباره حفظ تحریم های ایران تحت فشار قرار خواهد داد.

نتانیاهو ساعات پایانی روز یكشنبه وارد توكیو می شود تا با 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن درباره آنچه 'مذاكرات هسته ای ایران و همكاری های اقتصادی' اعلان شده، گفت و گو كند.

خبرگزاری فرانسه همچنین از آساهی شیمبون نقل می كند كه نتانیاهو احتمالا از نخست وزیر ژاپن خواهد خواست تحریم ایران را حفظ كند؛ خواسته ای كه بازتاب موضع رژیم نژاد پرست اسرائیل است كه اعلام كرده هیچ چیز به جز برچیدن كامل برنامه هسته ای ایران قابل قبول نیست.

خبرگزاری فرانسه یادآور می شود: ژاپن به عنوان كشوری بشدت وابسته به نفت خاورمیانه، با وجود قطع روابط بسیاری از كشورهای توسعه یافته با ایران، روابط دوستانه و دیپلماتیك اش را با این كشور حفظ كرده است. به غیر ژاپن - چین، هند و كره جنوبی از بزرگترین خریداران نفت ایران هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روزنامه ژاپنی آساهی شیمبون همچنین به نقل از خبرگزاری فرانس پرس خبر از آغاز دور جدید مذاكرات ایران و گروه پنج به علاوه یك از روز سه شنبه در وین داده و می نویسد: دو طرف تهیه پیش نویس توافقی جامع و احتمالا تاریخی را آغاز خواهند كرد.

به نوشته این روزنامه بر اساس این توافق امكان نظارت بر فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی بیشتر خواهد شد و در مقابل، تحریم های شورای امنیت و محدودیت های یكجانبه غرب علیه صادرات نفتی ایران لغو خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه در انتهای این گزارش خود یادآور شد كه از زمان روی كار آمدن 'حسن روحانی' رئیس جمهوری ایران امیدها به پایان دادن بحران هسته ای طولانی مدت ایران، افزایش یافته است.

مترجمام**9158**1566
۰ نفر