۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۳:۲۸
کد خبر: 81159988
T T
۰ نفر
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد جهرم گونه جدید گیاهی معرفی كرد

شیراز - ایرنا -عضو هیات علمی دانشگاه آزاد جهرم موفق به كشف ، ثبت و معرفی گونه جدید گیاهی به دنیا شد.

بهنام بهروزنام رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم فارس روز یكشنبه در گفت وگو با ایرنا، افزود: امیر برجیان، عضو هیات علمی گروه زیست ‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم موفق به كشف و توصیف این گونهٔ جدید از خانواده پامچال Primulaceae شده است.

وی اظهار كرد: این گونهٔ جدید در نشریه گیاه‌شناسی شمال اروپا Nordic Journal of Botary، با نام علمی Dionysia assadii Borjian sp. nov. به چاپ رسیده است.

كاشف این گونه جدید گیاهی گفت:ظرف چندین سال مطالعه و پژوهش بر روی گیاهان انحصاری(Endemic) استان فارس و بررسی وضعیت این گیاهان ارزشمند از نظر میزان تهدیدات محیطی و شرایط فعلی آنها در زیستگاه طبیعی، به گونه جدیدی از جنس Dionysia (از خانواده ی گل پامچال Primulaceae) در كوه ختابان(خاتون) در شهرستان بوانات استان فارس آشنا شدیم.

امیربرجیان كه دارای مدرك دكتری سیستماتیك گیاهی از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران وعضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم است ، افزود: پس از نمونه برداری، كار شناسایی این گونه گیاهی زیر نظراستاد مصطفی اسدی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع كشور انجام شد.

وی گفت:نتایج شناسایی حاكی از این بود كه این گونه یگ گونه جدید برای دنیاست ودر نهایت با شماره هرباریومی 97899 درهربایوم مركزی ایران(TARI) به ثبت رسیده است.

برجیان بیان داشت : پس از تهیه گزارش كاملی از این پژوهش در قالب یك مقاله، این گونه جدید در نشریه گیاه شناسی Nordic كه از مجلات بسیار معتبردنیاست به ثبت رسید.

این پژوهشگر اظهار كرد:با هدف قدردانی از همكاری ومشاركت مصطفی اسدی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل و مراتع كشور، این گیاه جدید به نام ایشان نامگذاری شده است.

برجیان افزود:برای اجرای این كار پژوهشی احترام دیلمی و ابوفاضل دوستی از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد جهرم در تمام مراحل این پژوهش همكاری صمیمانه ای با من داشتند .

شهرستان جهرم در فاصله 193 كیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.ك/3

7369 /679 /675
۰ نفر