۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۲۴
کد خبر: 81148514
T T
۰ نفر
مقام آمریكایی: خاورمیانه عاری از سلاح اتمی چالش 'ان پی تی' است

تهران-ایرنا- معاون وزیر امور خارجه آمریكا درنشست كمیته مقدماتی بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای در سال 2015گفت: خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای چالش منطقه ای پیش روی معاهده ان پی تی است.

به گزارش روز شنبه پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه آمریكا، 'توماس كانتریمن/Thomas Countryman' معاون وزیر امور خارجه آمریكا در امور امنیت و عدم تكثیر روز پنج شنبه در نشست كمیته مقدماتی كنفرانس بازنگری معاهده عدم تكثیر(ان پی تی) 2015 در نیویورك به مسائل منطقه ای در برابر انسجام معاهده ان پی تی اشاره كرد.

وی افزود: آمریكا و متحدانش در گروه كشورهای E3+3 مذاكرات و روندی را با هدف حل مسالمت آمیز در مورد برنامه هسته ای ایران آغاز كرده اند.

وی افزود: این كشورها و ایران از ماه فوریه (بهمن/اسفند) نشست های فشرده ای را برای بررسی همه مسائل داشته اند كه باید به عنوان بخشی از راه حل جامع بررسی و حل و فصل شود.

كانتریمن یادآور شد : این نشست ها مفید و سازنده بوده است و همه طرف ها حسن نیت خود را نشان داده اند.

وی تایید كرد : آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز همزمان تلاش هایی را برای حل مسائل باقیمانده در برنامه هسته ای ایران آغاز كرده است و ما از شیوه عملكرد حرفه ای، مفید و پیگیر آژانس تقدیر می كنیم.

این مقام آمریكایی اظهار داشت : ما به دنبال حمایت های همه جانبه جامعه بین المللی از تلاش های E3+3 درهفته ها و ماه های پیش رو هستیم كه در دست یافتن به راهكار جامع دیپلماتیك مهم است.

وی همچنین در بخشی از سخنانش در مورد سوریه گفت: شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی از سه سال قبل اعلام كرده است كه سوریه بر اساس پادمان های توافق شده عمل نمی كند.

وی مدعی شد: ناتوانی دولت 'بشار اسد' رییس جمهوری این كشور برای اجرای تعهدات عدم تكثیر نگرانی های شدید جامعه بین المللی را در مورد احتمال وجود فعالیت های هسته ای مخفیانه در سوریه دامن زده است و دولت اسد برای جبران باید با آژانس بین المللی انرژی اتمی همكاری كند.

كانتریمن ادامه داد : از زمان برگزاری نشست كمیته مقدماتی سال گذشته شاهد پیشرفت های مهمی بوده ایم، كشورهای منطقه در سه دور نشست چند جانبه در سوئیس شركت كرده و به دست یافتن توافق آرا در این زمینه و مدالیته جدید برای كنفرانس(خاورمیانه عاری از سلاح) نزدیك شده اند. تعامل مستقیم طرف های ذینفع در منطقه گامی مهم و روبه جلوست.

وی افزود: ما همه طرف ها (دوستان عرب و اسرائیل) را به ادامه گفت و گوها با لحنی مثبت دعوت می كنیم.

این حقیقت كه سه دور مذاكرات و رایزنی ها در دوره شش ماهه گذشته برگزار شده است و سخنان در اتاق های كوچك در هتلی در روستای 'گلیون' سوئیس انجام شده مثبت تر از سخنان در این نشست است، به خودی خود اعتمادسازی می كند و باعث پیشرفت این روند شده است.

وی گفت: 'جاكو لاجوا' معاون وزیر امور خارجه فنلاند و رییس نشست كمیته مقدماتی ان پی تی خواستار برگزاری نشست های بیشتری بعد از نشست فعلی كمیته شده است و ما از تلاش های فشرده او برای هماهنگ كردن بیشتر طرفین تقدیر می كنیم.

وی گفت: این مشاوره ها عنصری مهم از آمادگی را نشان می دهد اما جایگزین خود نشست خاورمیانه عاری از سلاح نخواهد شد و امیدواریم همه كشورهای منطقه از این فرصت به خوبی استفاده كرده و در نشست های رایزنی برای دست یافتن به راهكاری بر اساس حسن نیت و از همه مهم تر به دست گرفتن روند مسئولیت پذیری برای تعامل های پیشرو اقدام كنند.

كانتریمن تاكید كرد: استقرار خاورمیانه عاری از تسلیحات كشتار جمعی فراتر از این كنفرانس یكی از اهداف دراز مدت در خاورمیانه است و اقدامات ضروری برای دست یافتن به آن باید انجام شود. این اقدامات شامل صلح مداوم در منطقه و مصالحه، اطمینان از تبعیت كامل همه كشورهای منطقه از تعهدات خود در زمینه معاهدات تسلیحاتی است.

وی همچنین دربخش پایانی سخنان خود به تلاش های كره شمالی در توسعه تسلیحات هسته ای و ابزارهای پرتاب كننده آن اشاره كرد و این اقدامات را موجب تعضعیف ان پی تی دانست.

اروپام**9157 ** 1064
۰ نفر