۲ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8114621
T T
۰ نفر

رسانه های روز شنبه گرجستان چه می گویند

۲ آذر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8114621
رسانه های روز شنبه گرجستان چه می گویند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/09/02 اجتماعی.رسانه.جمهوری گرجستان باکو - رسانه های روز شنبه گرجستان موضوعاتی را در خصوص ناتو ، تلاش برای تیرگی روابط گرجستان با جمهوری آذربایجان ، وضعیت رسانه ها ، مسایل مناطق مورد مناقشه و استقرار ناظران بین المللی در این مناطق را منعکس کردند.
*** گرجستان و ناتو روزنامه رزونانس نوشت: در نشست آتی وزرای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ماه دسامبر (آذر ماه ) گرجستان در برنامه -ماپ< پذیرفته نمی شود.
جیمز اپاتورای دبیر مطبوعاتی ناتو اظهار داشت: این بدان معنی نیست که ناتو از گرجستان و اوکراین حمایت نمی کند. پذیرش یا نپذیرفتن این کشورها در برنامه -ماپ< ناتو در ماه دسامبر امر حیاتی نمی باشد. اجلاس ماه دسامبر روند نزدیکتر شدن این دو کشور با استانداردهای ناتو بدون سیاسی کردن موضوع را مطرح خواهد کرد.
با این حال اتحادیه اروپا در اجلاس سوم دسامبر تصمیمی برای برقراری روابط خاص با کشورهای منطقه قفقاز اتخاذ خواهد کرد. کاخا کاتسیطادزه کارشناس سیاسی معتقد است که 10 تا 15 کشور پذیرفتن گرجستان در برنامه - ماپ< را وتو خواهند کرد.
به رغم مخالفت طرف روسی میخائیل ساکاشویلی در جلسه مجمع پارلمانی ناتو در مورد وقایع ماه اوت و وضعیت بعد از جنگ سخنرانی کرد.
وی گفت: تنها آینده گرجستان اروپا است و گزینه یا هدف دیگری برای گرجستان نیست.
ساکاشویلی ضمن اشاره به وضعیت قبل از جنگ در منطقه اوستیای جنوبی خاطرنشان کرد که گرجستان انتخابی بین بد و خیلی بد کرده است.
ویاچسلاو کوالنکو سفیر سابق روسیه در گرجستان نیز اظهار داشت که روسیه برای برقراری -روابط حسن همجواری < با گرجستان آمادگی دارد. وی اضافه کرد که مردم و دولت گرجستان باید درک کنند که گرجستان ازخط تاریخی خود منحرف شده است.
در این حال وزیر خارجه اوکراین نسبت به نشست آتی وزرای ناتو ابراز خوش بینی کرد. اوگریزکو در جمع خبرنگاران گفت: احتمال پذیرش گرجستان و اوکراین در برنامه عضویتی ناتو زیاد است.
*** تلاش برای تیرگی روابط جمهوری آذربایجان و گرجستان روزنامه آلیا نوشت: برخی نمایندگان پارلمان جمهوری آذربایجان برای تیرگی روابط با گرجستان تلاش می کنند. نصیب نصیبلی یکی از اعضای گروه مخالف مساوات بررسی وضعیت آذری های مقیم گرجستان در مجلس جمهوری آذربایجان را خواستار شده است.
*** بررسی وضعیت رسانه ها رهبران احزاب مخالف گرجستان در دیدار با سفرا و نمایندگان سازمان های بین المللی وضعیت رسانه ها در این کشور را بررسی کردند. احزاب مخالف در این دیدار با اشاره به تشدید فشار علیه رسانه ها از سوی دولت خواستار حل مساله مالکیت شبکه تلویزیونی ایمدی شدند.
روزنامه جرجیان تایمز نوشت: جنگ رسانه ای روسیه علیه گرجستان روز به روز افزایش می یابد.
*** مسایل مناطق مورد مناقشه روزنامه نسل جدید نوشت: واختنگ قولبایا عضو شورای عالی آبخازیا ( طرفدار گرجستان ) گفت: روسیه نقاب دمکراتیک را برداشته و اروپا مجبور است مذاکرات خود با روسیه را شروع کند چرا که روسیه به یک قدرت دست اول تبدیل شده و در این میان دولت گرجستان سالهاست که برای اصلاح روابط با اوستیایی ها و آبخازیایی ها کوچکترین اقدامی به عمل نیاورده است.
*** حمایت آمریکا از استقرار ناظران بین المللی در گرجستان خبرگزاری جی.ایچ.ان اعلام کرد: دولت آمریکا از استقرار ناظران بین المللی در مناطق مورد مناقشه گرجستان از جمله آبخازیا و اوستیای جنوبی حمایت کرد.
دانیل فرید معاون وزارت خارجه آمریکا با حمایت از تمامیت ارضی گرجستان گفت: استقرار ناظران بین المللی در مناطق مورد مناقشه به حل بحران و برقراری امنیت کمک خواهد کرد.
داویتایا نماینده مجلس گرجستان و رییس کمیسیون تحقیق و تفحص روسیه را به انجام اقدامات تحریک آمیز در آبخازیا و اوستیای جنوبی متهم کرد. وی در واکنش به حمله نیروهای آبخازیا گفت: جدایی طلبان با دستور فرماندهان روسی به مواضع نیروهای انتظامی گرجستان حمله می کنند.
در این حال وزیر خارجه روسیه بر لزوم پیشگیری از تکرار تحولات ماه اوت منطقه قفقاز تاکید کرد. سرگئی لاوروف پس از دیدار با همتای کلمبیایی خود در جمع خبرنگاران با اشاره به تجهیز ارتش گرجستان خواستار اعمال تحریم برای فروش سلاح به این کشور شد.
در این حال بوکریا معاون وزارت خارجه گرجستان پس از پایان اجلاس ژنو با متهم کردن روسیه به نقض توافقنامه آتش بس، بار دیگر خواستار استقرار صلحبانان بین المللی در مناطق مورد مناقشه شد.
وی با اشاره به تحرکات روسیه در منطقه گفت: برای حل بحران باید نظارت اتحادیه اروپا بر عملکرد روسیه تقویت شود.
خاورم 1368**1158**245** شماره 033 ساعت 09:27 تمام
۰ نفر