۸ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۸:۲۸
کد خبر: 81142086
T T
۰ نفر
آلمان خواستار كمك روسيه براي آزادي ناظران سازمان امنيت و همكاري اروپا در اوكراين شد

مسكو-ايرنا- فرانك والتر اشتاين ماير وزير امور خارجه آلمان در گفتگوي تلفني با سرگئي لاوروف همتاي روس خود، خواستار كمك روسيه براي آزادي ناظران سازمان امنيت و همكاري اروپا در اوكراين شد.

به گزارش ايرنا به نقل از وزارت خارجه روسيه، اشتاين ماير روز دوشنبه گفت:روسيه بايد از نفود خود بر معترضان براي تضمين آزادي ناظران سازمان امنيت و همكاري اروپا از بند شبه نظاميان استفاده كند.

وزير خارجه آلمان از طرف روسي خواستار حداكثر كمك براي آزادي اين افراد شد.

اشتاين ماير دستگيري ناظران سازمان امنيت و همكاري اروپا را غيرقابل قبول و نقض معيارهاي بين المللي ويژه وضعيت هاي فوق العاده خواند.

وزراي خارجه روسيه و آلمان، در اين گفتگوي تلفني در مورد مسايل بحران اوكراين ،بحث و تبادل نظر كردند.

جدايي طلبان طرفدار روسيه روز جمعه هفته گذشته در شهر اسلاويانسك در جنوب شرقي اوكراين، اتوبوسي را به همراه مسافران آن توقيف كردند كه هشت ناظر نظامي سازمان امنيت و همكاري اروپا نيز در آن بودند.

يكي از ناظران نظامي سازمان امنيت و همكاري اروپا كه تابعيت سوئدي داشت شامگاه يكشنبه به علت ابتلا به بيماري ديابت آزاد شد.

به گزارش رسانه هاي روسي، ناظران سازمان امنيت و همكاري اروپا به دعوت دولت اوكراين وارد اين كشور شده بودند.

سازمان امنيت و همكاري اروپا تاييد كرده است اين افراد اعضاي ماموريت نظارت ويژه سازمان يا ناظران انتخاباتي نيستند اما بعضي از كشورهاي عضو سازمان امنيت و همكاري اروپا آنها را بر اساس سند وين مرتبط با تدابير اعتمادساز و تامين امنيت به اين كشور اعزام كرده اند.

شبه نظاميان طرفدار روسيه با اشغال ساختمان هاي مهم دولتي، كنترل شهر ˈاسلاويانسكˈ در150 كيلومتري مرز روسيه را در دست گرفتند.

اوكراين، روسيه، اتحاديه اروپا و آمريكا در مذاكرات چهارجانبه در ژنو در 17 ماه آوريل جاري، براي حل بحران اوكراين به توافقي دست يافتند كه بر پايه آن قرار شد گروه هاي مسلح شبه نظامي از دو طرف خلع سلاح شوند و سازمان امنيت و همكاري اروپا وظيفه نظارت بر اجراي اين توافق را برعهده دارد.

اروپام/2242**۵۱۸/1547