۴ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۳۵
کد خبر: 81135977
T T
۰ نفر
بيماري هاي قلبي وعروقي شايع ترين علل مرگ وميردركهگيلويه وبويراحمداست

ياسوج - ايرنا- معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي ياسوج گفت: بيماري هاي قلبي وعروقي با 47 درصد ، سوانح رانندگي ، سرطان ها و طومارها به ترتيب در صدر شايع ترين علل مرگ و مير در اين استان هستند.

سيد رشيد غفاري روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: ميزان مرگ و مير ناشي از سرطان ها ، طومارها و سوانح رانندگي در اين استان هركدام 10.5 درصد است.

وي مصرف بي‌رويه مواد قندي و شيريني‌ها، غذاهاي چرب و انواع روغن ها ، غذاهاي شور و پرنمك كه بيشتر از ميزان توصيه شده مصرف مي‌شود را از مهمترين عوامل ابتلا به اين بيماريها عنوان كرد.

غفاري اظهار كرد: بر اساس برآورد كارشناسان بهداشتي هم اكنون 40 درصد مردان 15 تا 64 سال در كشور دچار اضافه وزن و چاقي و دربرخي گروه هاي سني در مردان 45 تا 55 ساله نيز اين رقم به 57 درصد مي‌رسد.

وي ابراز داشت: عادات و رفتارهاي غلط غذايي در مردان مانند مصرف فست‌فودها، مصرف بيش از حد نوشابه‌هاي گازدار و قندي و نيز مصرف غذاهاي شور باعث بروز چاقي و اضافه وزن در آنها شده است در نتيجه فشارخون بالا را سبب مي‌شود.

غفاري افزود: استرس و فشارهاي عصبي، كم تحركي، مصرف دخانيات‌، مصرف فراوان گوشت قرمز و غذاهاي پرجرب نيز از ساير از مهمترين عوامل ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي است.

غفاري ويكرد اصلي دانشگاه علوم پزشكي ياسوج در ساماندهي و اجراي طرح غربالگري براي سنجش فشار خون و قند خون ويژه افراد بالاي 30 سال را يادآور شد و افزود: هم اكنون ميزان شناسايي مبتلايان به فشارخون در سطح روستاهاي اين استان حدود 16 درصد و در شهرها هفت درصد است.

رييس مركز بهداشت كهگيلويه وبويراحمد گفت: با توجه به بررسي هاي انجام شده در سال گذشته بيش از 20هزارنفر از جمعيت روستايي اين ستان مبتلا به بيماري فشار خون هستند.

وي بيشترين ميزان مبتلايان را مربوط به سنين بالاي 30سال اعلام كرد و افزود: خودمراقبتي و مشاركت جدي مردم در امر سلامت مهمترين راهكار براي جلوگيري از بروز و افزايش بيماري هاي غيرواگير است.

671/7530