۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۶:۴۴
کد خبر: 81131879
T T
۰ نفر

تاسیس صندوق بیمه هسته ای نیاز مبرم نیروگاه های اتمی

۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۶:۴۴
کد خبر: 81131879
تاسیس صندوق بیمه هسته ای نیاز مبرم نیروگاه های اتمی

دهلی نو - ایرنا - پس از اذعان شركت های هندی مبنی بر ناتوانی در بیمه نیروگاه های اتمی این كشور، دولت تصمیم گرفته یك صندوق بیمه هسته ای تاسیس كند.

به گزارش ایرنا، این صندوق چندین نهاد ذیربط را برای تامین نیاز مالی پوشش بیمه ای درصورت وقوع حادثه درنیروگاه های برق هسته ای هند در برخواهد گرفت.

بخش انرژی اتمی هند تاسیس این صندوق را با وزارت دارایی این كشور بعداز اعلام ناتوانی شركت های هندی بیمه در تامین پوشش مالی نیروگاه های برق هسته ای كه رقم آن سرسام آور است، دنبال می كند.

براساس قانون مسئولیت هسته ای هند، 15میلیارد روپیه باید به عنوان جبران خسارت درصورت وقوع هرگونه حادثه ای دریك نیروگاه برق هسته ای این كشور پرداخت شود.

هند درحال حاضر دارای 20نیروگاه برق هسته ای است و انتظار می رود كه تعداد آنها در آینده با گسترش صنعت این نوع انرژی در این كشور افزایش یابد.

این حركت حاكی از فوریت بیمه راكتورهای هسته ای به خصوص واحدهای 3 و 4 نیروگاه كودانكولام درایالت تامیل نادو در جنوب هند است.

هند هفته گذشته قراردادی با روسیه برای احداث واحدهای 3 و 4 نیروگاه برق هسته ای كودانكولام منعقد كرد.

تاسیس صندوق بیمه همچنین زمینه را برای بیمه طرح های بزرگ چون نیروگاه برق اتمی جیتاپور در ایالت مهاراشترا در جنوب شرق هند هموار خواهد ساخت. شركت فرانسوی اروا درحال حاضر سرگرم احداث شش نیروگاه برق هسته ای دراین منطقه است .

بخش انرژی اتمی هند هفته گذشته در نامه ای به وزارت دارایی این كشور خواستار تسریع درتاسیس صندوق بیمه هسته ای شده است.

پیش از این بخش انرژی اتمی و شركت برق هسته ای هند از شركت بیمه عمومی این كشور خواسته بودند كه نیروگاه های برق اتمی را بیمه كند ولی این شركت اذعان كرد فاقد توانمندی و ظرفیت لازم برای انجام این كار است .

منابع هندی می گویند كه اعلام ناتوانی شركت بیمه عمومی این كشور در بیمه طرح های بزرگ علت تصمیم دولت برای تاسیس صندوق بیمه هسته ای می باشد.

بخش انرژی اتمی هند می تواند خواستار مشاركت شركت های بیمه خارجی در بیمه نیروگاه های اتمی شود.

ولی این نهاد بشدت با مشاركت خارجیان مخالف است چون زمینه را برای ورود بازرسان خارجی و بازدید آنها از نیروگاه های برق هسته ای هند هموار خواهد كرد و این چیزی است كه بخش انرژی اتمی هند از آن استقبال نمی كند.

هند اعلام كرده تا پایان سال 2032 میلادی با استفاده از انرژی اتمی بیش از 62هزار مگاوات برق تولید خواهد كرد.

با این حال دولت هند مصمم است صندوق بیمه هسته ای را به منظور رفع مشكلات موجود برسر راه این كشور درانعقاد قراردادهای همكاری هسته ای غیرنظامی با كشورهای دیگر تاسیس كند.

آساق ** 2164 ** 275 **