۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۲۲
کد خبر: 81131253
T T
۰ نفر

گردشگری ایران و اتفاقاتی كه در راه است

۱ اردیبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۲۲
کد خبر: 81131253
گردشگری ایران و اتفاقاتی كه در راه است

تهران - ایرنا - اتفاقی برای صنعت گردشگری ایران در راه است؛ خارجی ها برای سفر به ایران به تكاپو افتاده اند. اگر وضع به همین صورت پیش رود بهار و تابستان امسال شاید فصل رونق گردشگری در ایران باشد.

خارجی ها سال ها از سفر و مسافرت به ایران بازماندند اما حالا آنان شرایط را برای دیدار از كشور ما مناسب می بینند.

روی كار آمدن دولت تدبیر و امید و سخنان آرامش بخش مسئولان دولت یازدهم فضا را به گفته فعالان گردشگری كمی تلطیف كرده و آنان برای سفر به ایران مشتاق شده اند.

اكنون از احساس ناامنی كه برخی از رسانه های خارجی از ایران ارایه داده بودند خبری نیست و گردشگران خارجی خود را برای سفر به ایران آماده می كنند.

افزایش نرخ ارز در سال های اخیر هر چند برای ایرانی ها خوشایند نبود و برنامه های سفر آنان به خارج از كشور را با مشكل روبرو كرد اما برای گردشگران خارجی شرایط بهتری ایجاد كرده است.

یك گردشگر زن استرالیایی كه اخیرا از شهرهای مختلف كشور از جمله شمال و خراسان دیدن كرده گفت: ایران كشور بسیار امنی برای گردشگران است و گران شدن نرخ ارز در ایران نیز شرایط خوبی برای گردشگران خارجی مهیا كرده است.

او افزود: در طول سفر به ایران هر چیز كه دوست داشتم خریدم و این امكان بخاطر افزایش نرخ ارز در ایران برای من مهیا شده بود.



** سفر به ایران هم فال و هم تماشا

علاوه بر ارزان بودن سفر گردشگران خارجی به ایران، آنان در سفر به كشورما با كلكسیونی از آثار تاریخی، باستانی و طبیعی روبرو می شوند كه در كمتر كشوری با این همه آثار روبرو هستند.

این ظرفیت گردشگری كشور فرصت های زیادی فراهم می كند كه چنانچه بدرستی برنامه ریزی و مدیریت شود درآمدهای زیادی عاید جامعه میزبان و مقصد فراهم خواهد كرد.

در ماه های اخیر مسئولان گردشگری كشور تا حدودی فضا را برای افزایش گردشگری خارجی به كشور آماده كرده اند اما فقط ایجاد چنین فضایی كافی نیست زیرا پس از آن باید امكانات و لوازم استقبال و پذیرایی از آنان نیز فراهم شود.

برخی از فعالان صنعت گردشگری از افزایش شمار گردشگران ورودی به ایران در سال میلادی جاری خبر می دهند؛ این رشد هر چند تاثیر زیادی در ایجاد اشتغال و در آمد دارد اما برخی كارشناسان نگران بضاعت گردشگری كشور برای پذیرایی از آنان هستند.

ناكافی بودن تعداد هتل ها با كیفیت و مطابق با استاندارد های بین المللی گردشگری، جوابگو نبودن حوزه حمل و نقل كشور با نیازهای جامعه گردشگری و بطوركلی مجهز و كافی نبودن زیرساخت های صنعت گردشگری كشور مسئله بسیار مهمی است كه باید مورد توجه دست اندركاران این بخش و البته نهادهای مسوول اعم از بخش خصوصی و دولتی قرار گیرد.

از این رو ایجاد زیر ساخت های گردشگری و فرهنگسازی و برخورد با گردشگران خارجی از نیازهای حوزه گردشگری ایران است كه نیاز به برنامه ریزی دارد.



**آماده نبودن زیر ساخت ها

در زمان حاضر شمار هتل ها، اقامتگاه ها و مراكز پذیرایی برای اقامت گردشگران خارجی كافی نیست. در نوروز و تابستان به دلیل حضور و اقامت مسافران داخلی هتل های كشور معمولا با اشغال روبرو بوده و یا هست.

برای رفع مشكل كمبود هتل و آماده نبودن زیر ساخت های گردشگری كشور باید هتل های كیفیت پایین كشور را بازسازی و مطابق با استانداردهای بین المللی كنیم.



**توزیع سفر گردشگران خارجی

به نظر می رسد یكی از مشكلات صنعت گردشگری ایران چه در حوزه داخلی و چه خارجی توزیع سفر است. نوروز و تابستان معمولا فصل سفر ایرانیان است و هتل ها معمولا با اشغال روبرو است.معمولا به دلیل همین مشكل مسافران خارجی كمتری به ایران سفر می كنند.

در سالهای اخیر به دلیل ورود شمار اندك گردشگران خارجی ظرفیت بسیاری از هتل ها بوی‍ژه در نقاط دور دست خالی بوده است.

با رونق گردشگری در كشور بنظر می رسد تعداد و ظرفیت هتل ها در برخی از نقاط كشور پاسخگو نباشد بنابر این توزیع سفر گردشگران خارجی به نقاط مختلف كشور ضروری است.

این توزیع باعث خواهد شد كه نقاط مورد نظر از مزایا و فواید صنعت گردشگری بهره مند شوند.

رییس جامعه‌ تخصصی تورگردانان ایران با پیش بینی رشد ورود گردشگر خارجی به كشور در سال 93 می گوید: به خاطر شلوغی شهرها و هتلها معمولا گردشگر خارجی را پس از 15 فروردین به كشور می آوریم.

ابراهیم پورفرج افزود: امسال پیش بینی می كنیم كه نسبت به سالهای قبل 35 تا 40 درصد افزایش گردشگر داشته باشیم البته این تنها مربوط به تعطیلات نوروزی نیست و به فصل بهار مربوط می شود، چون معمولا ما سعی می كنیم در تعطیلات گردشگر خارجی زیادی نداشته باشیم و بیشتر تورهای ما بعد از 15 فروردین برگزار می شود.

وی اضافه كرد بعد از روی كار آمدن دولت جدید و دكتر روحانی بحث تهدید و تحریم بی رنگ شد. البته شاید به گفته خیلی ها هنوز اتفاق خاصی نیفتاده باشد اما همین كه ایشان با اصول فرهنگ ایرانی رفتار می كنند، خوب و با تبسم حرف می زنند و به عالم و آدم بد بیراه نمی گویند تاثیر مثبتی در رویداد گردشگری بوجود آورده است.



** ادبیات، هنر و آداب و رسوم ایرانی جادوی گردشگری

سرزمین ایران مملو از آداب و رسوم، هنر و ادبیات است و همین ویژگی شمار زیادی از گردشگران خارجی را برای سفر به ایران علاقه مند می كند.

هر منطقه ای از ایران دارای آیین های شناخته شده و ناشناخته است كه هویت هر منطقه ای را بازگو می كند. موسیقی، هنرهای نمایشی و آیین های مربوط به آغاز و پایان فعالیت های مختلف كشاورزی، ازدواج، نوروز تنها بخشی از این آداب و رسوم است.

ترنس وارد نویسنده كتاب در جست‌وجوی حسن كه پیش از انقلاب مدتی در ایران اقامت داشته به مسئولین ایرانی توصیه می كند كه راهی برای پاسخگویی به نیازهای اقامتی گردشگران خارجی متقاضی سفر به ایران پیدا كنند چرا كه به گفته او سونامی گردشگری ایران جدی است و گردشگران خارجی ایران را به‌عنوان یكی از مقاصد جدی سفرهای خود انتخاب كرده‌اند.



** سفر شگفت انگیز گردشگران خارجی به ایران

سازمان مسافرتی تلگراف در ماه ژانویه پیش بینی كرد كه شمار گردشگران خارجی به ایران در سال 2014 شگفت‌انگیز خواهد بود.

این سازمان اعلام كرد ایران با‌ داشتن اماكن تاریخی فوق‌العاده و مهمان‌نوازی مردمانش می‌تواند به یكی از بهترین مراكز تفریحی و گردشگری در سال ۲۰۱۴ تبدیل شود.

براساس اعلام این سازمان متصدیان تورهای گردشگری در اروپا در گزارش های اخیر خود از افزایش میزان ثبت نام ها برای سفر به ایران خبر داده اند.

رییس جامعه هتلداران از افزایش استقبال گردشگران خارجی برای سفر به ایران خبر داد.

جمشید حمزه زاده افزود: رزرو هتل های چهار و پنج ستاره از طریق دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی در استان‌های اصفهان، فارس و یزد بین 30 تا 40 درصد افزایش یافته و بیشترین درخواست‌ها برای ماه‌های اردیبهشت و مهر سال آینده است.

وی امنیت و ارزان بودن نرخ خدمات را علت استقبال گردشگران خارجی از كشورمان دانست و گفت: ایران از نظر جاذبه های گردشگری جزو بهترین كشورهای دنیاست و بنابراین به دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی توصیه می‌كنم در بسته‌های سفر خود، همه استان‌ها را در نظر بگیرند زیرا این كار به روند توسعه گردشگری كشور كمك می‌كند.



** آماده نبودن زیر ساخت ها

اسماعیل كاویانی كارشناس ارشد مدیریت اجرایی روز دوشنبه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: ایران از پتانسیل و ظرفیت های مختلفی برای رونق گردشگری برخوردار است و باید متناسب با آن زیر ساخت های آن مهیا شود.

وی افزود: زیر ساخت های گردشگری هنوز برای حضور گردشگران خارجی آماده نشده و مراكز گردشگری و همچنین اقامتگاه ها و رستوران ها در مقابل رونق گردشگری خارجی آماده نیستند.

كاویانی تصریح كرد باتوجه به اقلیم جغرافیایی و تنوع آب وهوایی و همچنین وسعت كشور، ایران دارای انواع بیابان مناسب گردشگری است؛ حضور این گردشگران در این مناطق می تواند این مناطق را آباد كند و به رونق اقتصادی و افزایش درآمد ساكنان آن منجر شود.

كاویانی به ظرفیت های گردشگری درمانی در این مناطق اشاره كرد و گفت: برخی از گردشگران از نظر جسمی مشكل دارند كه به مناطق دارای چشمه های آبگرم عزیمت می كنند اما محیط های بیابانی و جنگلی بخاطر سكوت و آرامش در رفع مشكلات روحی افراد بسیار موثر است.

وی افزود: این مناطق معمولا فضاهای آرام و آب و هوای مناسب دارند. دراین مناطق برخورد باد با برگ و همچنین آواز پرندگان موسیقی خاصی پدید می آورد كه هر گردشگری را به آرامش می رساند.

این كارشناس به بو درمانی در این نوع گردشگری اشاره كرد و گفت: این مناطق مملو از انواع بوهای معطر است كه گردشگر با استشمام آن می تواند به درمان خود كمك كند.

كاویانی افزود: در برخی از این نقاط رودخانه از وسط بیابان جاری می شود كه مناظر بسیار زیبایی پدید می آورد كه می توان با ایجاد امكانات مختلف ورزشی از جمله قایق سواری و.. به جذب گردشگر در این نقاط كمك كرد.

وی تصریح كرد در این مناطق همچنین می توان كمپ های اقامت در حاشیه رودخانه ها ایجاد كرد تا گردشگران بتوانند مدتی در این مكان ها اقامت كنند.



** اقامت گردشگران خارجی درخانه های تاریخی

ایجاد زیر ساخت های گردشگری دست كم به 3 تا 4 سال زمان نیاز است بنابر این در سال جاری ایجاد چنین امكاناتی دور از دسترس خواهد بود.

هر چند بسیاری از گردشگران خارجی چندان علاقه ای به اقامت در هتل های 4 و 5 ستاره ندارند اسكان آنان در خانه های تاریخی و سنتی كه برخی از همین گردشگران جزو آرزوهای خود می دانند می تواند مشكل كمبود اقامتگاه را تا حدودی رفع كند.

انگیزه ای كه گردشگران خارجی برای اقامت در خانه های تاریخی بیان می كنند آشنایی با آداب و رسوم مردم جامعه محلی از نزدیك است. حضور این گردشگران در این مناطق می تواند در رشد در آمد و همچنین توزیع ثروت در جامعه موثر باشد.

با اینحال در بسیاری از شهرهای دنیا كه پذیرای گردشگران میلیونی هستند،گروه های هتلی مجتمع های مسكونی را اجاره می كنند و بعد از تجهیز و آماده سازی با استانداردهای خود در اختیار گردشگران قرار می دهند كه مورد استقبال خوبی هم قرار گرفته است.

ارائه آموزش های گردشگری و تربیت راهنمایان تور و آشنایی افراد به زبان های انگلیسی و غیر انگلیسی از حلقه های مفقوده صنعت گردشگری كشور محسوب می شود كه باید در جذب گردشگران خارجی به آن توجه كرد.

فراهنگ (15) ** 1569**1588
۰ نفر