۳۱ فروردین ۱۳۹۳، ۱۷:۱۹
کد خبر: 81130403
T T
۰ نفر

بارور كردن ابرها با استفاده از لیزر

۳۱ فروردین ۱۳۹۳، ۱۷:۱۹
کد خبر: 81130403
بارور كردن ابرها با استفاده از لیزر

تهران - ایرنا - متخصصان اپتیك و فوتونیك دانشگاه مركزی فلوریدای آمریكا به روشی دست یافتند كه با استفاده از آن می توان ابرها را تحریك و رعد و برق و باران تولید كرد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، چگالی آب و فعالیت هایی كه منجر به بروز رعد و برق در ابر می شود، ارتباط مستقیمی با ذرات باردار ساكن دارد. تحریك این ذرات باردار با استفاده از اشعه لیزر باعث بروز رعد و برق و تولید باران می شود.

لیزر قابلیت پیمایش مسافت های طولانی را دارد ولی زمانی كه شدت آن زیاد باشد، رفتار متفاوتی از خود نشان می دهد و به اصطلاح فرو می ریزد. فروریختن لیزر باعث می شود كه الكترون های موجود در نیتروژن و اكسیژن هوا تشكیل پلاسما دهند. پلاسما به گاز یونیزه گفته می شود كه متشكل از یون های مثبت و الكترون های آزاد است.

برای حل این مشكل از یك باریكه لیزر پرانرژی استفاده می شود. دورتا دور باریكه اول توسط باریكه دوم احاطه می شود. باریكه دوم باعث می شود كه باریكه اول محافظت شود و مسافت بیشتری را طی كند، به علاوه از اتلاف شدت آن جلوگیری می شود.

با استفاده از این روش می توان سیگنال های مایكروویو و لیزر را تا صدها متر هدایت كرد.

مهمترین كابرد این روش علاوه بر بارور كردن ابر و تولید باران، ساخت حسگر راه دور و طیف سنج مورد استفاده برای شناسایی ساختارهای شیمیایی است.

نتایج این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Nature Photonics منتشر شده است.

علمی (6)** 9259**1599
۰ نفر