۱۸ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8111649
T T
۰ نفر
محققان ژاپنی آثاری از بودیسم در ویرانه هایی در ایران کشف کرده اند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/08/18 علمی آموزشی.ژاپن.محققان.ایران توکیو - محققان ژاپنی دانشگاه ریوکوکو استان کیوتو ژاپن اعلام کردند،آثاری در ویرانه های تاریخی ایران یافته اند که دلالت بر این موضوع دارد که احتمالا بودیسم در گذشته در این کشور رواج داشته است.
به گزارش روز شنبه رسانه های ژاپنی، این محققان می افزایند: اخیرا این تفکر رواج یافته است که بودیسم در مرزهای غربی ترکمنستان با ایران بیشتر رواج داشته است.
به گزارش ایرنا به نقل ازرسانه های ژاپنی، پروفسور تاکاشی ایرساوا رهبر تیم محققان ژاپنی می گوید : اعضای این تیم در پاییز امسال دندانه های ستون و دیوارهایی را که به نظر می رسد مکانی است که مجسمه بودا در آن قرار داشته در خرابه ای که به یک معبد غیربودایی در هشت کیلومتری جنوب شهر مراغه در شمال غربی ایران تعلق داشت، کشف کرده اند.
ایرساوا، افزود: چنین دندانه هایی ویژه ساختمانهای بودایی است اما این تیم نتوانست مجسمه بودا و یا آثاری از آن را در این ویرانه ها به دست آورند.
وی اضافه کرد: مذهب بودیسم احتمالا در قرن سیزدهم میلادی و همزمان با حضور سلسله ایلخانان ، دولت امپراتوری محلی مغولان در این منطقه رواج داشته است.
این گزارش می افزاید: تیم محققان ژاپنی در ماههای سپتامبر تا اکتبر در ویرانه های تاریخی ایران و ترکمنستان به کاوش پرداخته اند.
در یکی از اتاقهای ویرانه های این معبد، ستونها و دندانه های هشت ضلعی وجود داشت که هر کدام از آنها 70 سانتیمر بلندی و 45 سانتیمتر عرض داشتند محققان گفتند: در یکی از اتاقهای این معبد هفت تا هشت دندانه نظیر آن وجود داشت.
اخیرا مرز غربی ترکمنستان در منطقه مرو که گفته می شود، سایت ترویج بودیسم بوده، به عنوان یکی از میراثهای جهانی سازمان فرهنگی، علمی، آموزشی سازمان ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسیده است.
آساق 1366**280** شماره 013 ساعت 08:31 تمام
۰ نفر