۱۵ فروردین ۱۳۹۳، ۶:۲۲
کد خبر: 81107128
T T
۰ نفر
یك اندونزیایی درانتظار قطع سر درعربستان/ جمع آوری خون بها در اندونزی

كوالالامپور - ایرنا - دولت اندونزی پس از هفته ها تلاش مردمی برای جمع آوی پول به منظور پرداخت خون بهای یك فرد عرب به منظور ممانعت از اعدام یك خدمتكار اندونزیایی در عربستان، با پرداخت یك میلیون و 900 هزار دلار به ریاض موافقت كرد.

به گزارش ایرنا، روزنامه جاكارتا پست روز جمعه نوشت كه اندونزی موافقت كرده است یك میلیون و 900 هزار دلار برای جلوگیری از اعدام قریب الوقوع یك خدمتكار اندونزیایی در عربستان پرداخت كند. وی به جرم قتل به اعدام محكوم شده است.

سوسیلو بامبانگ یودهویونو رییس جمهور اندونزی هفته گذشته اعلام كرد به منظور آزادكردن این خدمتكار و جلوگیری از اجرای حكم اعدام نامه دیگری برای دولت عربستان ارسال خواهد كرد.

این خدمتكار 41 ساله در سال 2011 به جرم قتل همسر كارفرمای خود و سرقت پول به مرگ محكوم شد و قرار است طی روزهای آینده سرش از تن جدا شود.

پرونده این خدمتكار اندونزیایی طی روزهای گذشته توجه رسانه های این كشور را به خود جلب كرد و در دوران مبارزات انتخاباتی در هفته های اخیر تلاش برای ممانعت از اعدام وی افزایش یافت.

خانواده مقتول خواستار هفت میلیون ریال سعودی (یك میلیون و 900 هزار دلار) بابت خون بها شده بودند و مردم اندونزی و شركت هایی كه كارگران مهاجر را به خارج از این كشور اعزام می كنند معادل چهار میلیون ریال سعودی را جمع آوری كردند.

دیجوكو سویانتو وزیر امنیت اندونزی اعلام كرد كه دولت این كشور با پرداخت سه میلیون ریال سعودی باقی مانده موافقت كرده است.

خانواده مقتول عربستان تقاضای 15 میلیون ریال سعودی خون بها كرده بود.

دولت اندونزی از سال 2011 تاكنون با رایزنی با عربستان پنج بار اعدام این خدمتكار را به تعویق انداخته است.

بیشترین خدمتكاران اندونزیایی در عربستان سعودی كار می كنند و گفته می شود حدود یك میلیون اندونزیایی در این كشور مشغول فعالیت هستند.

قطع سر یك زن اندونزیایی در عربستان سعودی در سال 1390 نیز اعتراض شدید مردم و دولت اندونزی را در پی داشت.

دولت اندونزی در آن دوره سفر مردم این كشور را به عربستان به عنوان نیروی كار ممنوع كرد.

منابع سعودی پیش از این اعلام كرده اند چندین زن خدمتكار اندونزیایی در عربستان به اعدام محكوم شده و در انتظار اجرای حكم هستند.

آساق**د.م**1611