۱۰ فروردین ۱۳۹۳، ۱۲:۲۲
کد خبر: 81103134
T T
۰ نفر
بازار فروش گياهان خوراكي ودارويي  بهاري در محلات رونق گرفته است

محلات، خمين - ايرنا - با آغاز فصل بهار و مساعد شدن شرايط جوي، علاقه مندان به مصرف مداواي برخي بيماريها با استفاده از گياهان خوراكي ، بازار عرضه و فروش اين محصولات را در شهرستان محلات رونق داده اند.

به گزارش ايرنا، با زنده شدن زمين ، خاك آنچه از دانه ها گياهي در خود نگهداشته است ، اكنون پرورش داده و با بارشهاي فصول پاييز و زمستان آنها را به دوستداران مصرف گياهان دارويي و خوراكي عرضه مي كند.

در فصل بهار و رويش اين گياهان ، برخي شهروندان محلاتي كه انواع گياهان خوراكي را مي شناسند ، به دامان طبيعت رفته و ساعات زيادي را صرف چيدن اين گياهان مي كنند.

اغلب خانواده هاي اين خطه نيز در روزهاي بهاري با خريد گياهان كوهي و خود رو اقدام به تهيه انواع غذا و آشهاي محلي مي كنند و معتقدند برخي از اين گياهان خواص دارويي داشته و براي سلامت بدن مفيد هستند.

داروهاي گياهي و خوراكي خودرو بدون استفاده از مواد و سموم و كودهاي شيميايي در طبيعت سالم رشد يافته اند و با مصرف درست و به جا قادر به جلوگير و درمان برخي بيماريها، حتي از نوع صعب العلاج هستند.

وجود گياهان دارويي در عرصه هاي منابع طبيعي فرصت مناسبي براي برخي بهره برداران است تا با تهيه و دسته بندي آنها درآمدي كسب و به سلامت مردم كمك كنند.

خانم خانه داري به خبرنگار ايرنا گفت: عرضه گياهان خوراكي از جمله 'شنگه'، 'ريواس،' پا قزقان' و 'كنگر 'با شروع فصل بهار سبب مي شود تا بانوان با تهيه اين مواد گياهي و قرار دادن آنها در سبد غذايي خانوار به سلامت تغذيه خانواده توجه جدي داشته باشند.

' ناهيد مومني' درباره شيوه مصرف گياهان خوراكي افزود: برخي از اين گياهان پس از پاك شدن و شستشو به صورت خرده شده در آش ، سوپ مورد استفاده قرار مي گيرد و طعم بسيار لذيذي به غذاها مي دهد.

وي اظهار داشت: بانوان شهرستان محلات اين گياهان را به صورت خشك يا منجمد نگهداري و در طول سال براي تيهه و پخت انواع خوراكي ها مصرف مي كنند.

يكي از صاحبان داروخانه گياهي نيز گفت: با شروع فصل بهار و رويش طبيعي گياهان خوراكي ، اين مواد را خريداري و با تهيه دارو و تركيب با ساير گياهان در درمان برخي بيماريها مورد استفاده قرار مي گيرد.

' داود محسني ' افزود: گياهان خوراكي به سبب داشتن مواد مغذي بدون استفاده از مواد شيميايي مورد استقبال عموم مردم است و افراد سالمند ترجيح مي دهند با شروع فصل بهار حتما در يكي دو وعده از غذاي روزانه آنها گياهان كوهي و خوراكي باشد.

رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان محلات گفت: درعرصه هاي طبيعي اين شهرستان 50 هزارهكتار گياهان دارويي و خوراكي براي مصارف دارويي به صورت خود رو رويش دارد .

'داود طالبي' روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا انواع اين گياهان دارويي را شامل، كنگر، ريواس، باريجه، كتيرا، نعنا كوهي، آويشن و گاوزبان عنوان كرد و افزود: ريشه، برگ و غده اين گياهان دارويي و خوراكي در درمان بيماريها استفاده مي شود.

وي اظهار داشت: مصرف اين گياهان به عنوان دارو بايستي با مشورت اهل فن و افرادي صورت گيرد كه تجربه مصرف اين دسته از داروهاي گياهي را دارند در غير اين صورت امكان عارضه بيماري وجود دارد.

طالبي، باريجه و كتيرا را دو گياه دارويي عنوان كرد كه در شهرستان محلات براي استفاده از آنان طرح بهره برداري وجود دارد و برداشت اين دو نوع گياه با نظارت منابع طبيعي انجام مي شود.

رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري محلات گفت: 447 هكتار از عرصه هاي منابع طبيعي اين شهرستان تحت پوشش طرح توليد گياهان دارويي كتيرا و باريجه قرار دارد.

طالبي افزود: ازسطح مفيد 435 هكتار اراضي كتيرا سالانه دو هزار و 218 كيلوگرم كتيراي سفيد و زرد در روستاي ورين محلات استحصال مي شود.

وي گفت: هرساله با آغاز فصل بهار تا پايان شهريوردوست داران و علاقه مندان استفاده از گياهان دارويي به مناطق رشد گياهان دارويي مي روند و با برداشت گياهان دارويي در مصارف خانگي مورد استفاده قرار مي دهند.

طالبي افزود: از داروهاي گياهي عرق، پودر و افشره تهيه و با توجه به نوع بيماري در درمان امراض مصرف مي شود.

وي، وسعت عرصه هاي ملي و طبيعي شهرستان محلات را 185 هزار هكتار برآورد كرد و گفت: با درجه بندي غني، متوسط و فقيراين مراتع به ترتيب 45،14 و 64 هزارهكتار وسعت دارند.ك/3

2482/555