۱۰ فروردین ۱۳۹۳، ۱۲:۱۹
کد خبر: 81103126
T T
۰ نفر
مسافران نوروزی جز جای پا، هیچ ردی از خود در طبیعت نگذارند

تهران - ایرنا - مدیركل آموزش و مشاركت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از هموطنان خواست در تعطیلات نوروز به ویژه روز طبیعت (13 فروردین) فقط رد پای خود را در طبیعت جای گذارند و زباله های مختلف تولید شده را در طبیعت رها نكنند.

محمد درویش روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت:‌ آمار مراجعه كنندگان به طبیعت در هیچ روزی از سال به اندازه 13 فروردین نیست و این نشان می دهد كه مردم ایران تا چه اندازه به مواهب طبیعی تعلق خاطر دارند.

وی افزود:‌ مردم با رفتن به دامن طبیعت در 13 فروردین می خواهند لحظات ارزشمند و شیرین خود را در كنار مواهب طبیعی، ماندگار و پایدار كنند اما باید توجه داشته باشند كه ماندگاری طبیعت برای نسل امروز، كودكان ما و نسل های آینده نیازمند رعایت چند اصل مهم است.



**چیزی جز رد پای خود در طبیعت برجای نگذاریم

درویش در تشریح این اصول زیست محیطی گفت:‌ اولین اصلی كه باید طبیعت دوستان رعایت كنند این است كه هیچ چیز را جز رد پای خود در طبیعت برجای نگذارند و از ریختن هرگونه زباله و مواد زائد در محیط های طبیعی بپرهیزند.

وی به هموطنان توصیه كرد حتما در روز طبیعت، كیسه هایی به همراه داشته باشند و بقایای مواد خوراكی را در آن قرار داده و به همراه خود بازگردانند.

مدیركل آموزش سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان كرد:‌ از آنجا كه وسایل نقلیه ای كه هموطنان برای رفتن به محیط های طبیعی از آن استفاده می كنند ظرفیت حمل و نگهداری مواد خوراكی مورد استفاده آنها را دارد، به طور طبیعی، ظرفیت لازم برای حمل مواد باقیمانده خوراكی ها را هم دارد بنابراین هیچ عذر و بهانه ای برای رها كردن زباله در طبیعت باقی نمی ماند.

وی با یادآوری اینكه بین 200 تا 600 سال زمان لازم است تا برخی زباله ها تجزیه شده و به چرخه طبیعت بازگردد، اظهار داشت:‌ این موضوع به معنای آن است كه ما با رهاسازی زباله در طبیعت، نسل های آینده را از 200 تا 600 سال از مواهب طبیعی محروم كرده ایم.

درویش همچنین هشدار داد بعد از گذشت مدتی، زباله های رها شده در طبیعت به شبه غذاهایی تبدیل می شوند و حیوانات وحشی و پرندگان، آنها را به جای غذا اشتباه گرفته و می خورند كه در نهایت منجر به مرگ آنها می شود.

وی ادامه داد:‌ پس از مرگ این حیوانات و پرندگان، لاشه آنها طبیعت باعث نشر بیماری های مسری می شود و منابع آب را نیز آلوده می كند.



**بیشه زارها، مراتع و جنگل ها را تخریب نكنیم

این مقام مسوول زیست محیطی حفظ عرصه های گیاهی را دومین اصل لازم برای حفظ طبیعت عنوان كرد و از هموطنان خواست در 13 فروردین ماه، محل هایی را برای نشستن انتخاب كنند كه منجر به تخریب چمنزارها، درختان،‌ درختچه ها و بیشه زارها نشود.

وی با بیان اینكه از مجموع 168 میلیون هكتار وسعت كشور، فقط حدود 12 میلیون هكتار جنگل طبیعی و دو میلیون هكتار جنگل دست كاشت وجود دارد، یادآور شد: درختان و گیاهان جنگلی سهم مهمی در تولید اكسیژن و پاكی هوا و همچنین جلوگیری از فرسایش خاك و سیل خیزی ایفا می كنند بنابراین باید حفظ و توسعه جنگل ها و مراتع را جدی بگیریم.



**ذخیره های چوبی كشور را برای گرم كردن غذا استفاده نكنیم

درویش در ادامه از هموطنان خواست چنانچه برای پختن یا گرم كردن غذای خود در روز طبیعت نیاز به افروختن آتش داشتند از كپسول های كوچك گاز استفاده كنند و به هیچ عنوان درخت ها و درختچه ها را برای این منظور قطع نكنند.

وی تصریح كرد: گردشگران طبیعت اگر حتما اصرار دارند كه از آتش چوبی استفاده كنند بهتر است ذغال خریداری كرده و حجم ذخیره چوبی طبیعت را كاهش ندهند.



**پرندگان و حیات وحش را برای سرگرمی مورد هدف قرار ندهیم

مدیركل آموزش سازمان حفاظت محیط زیست درمورد شهروندانی كه هنگام تفریح در روز طبیعت از ترقه و یا حتی تفنگ های ساچمه ای برای تیراندازی استفاده می كنند نیز گفت: اگر افراد نتوانستند مانع استفاده اطرافیان خود از تفنگ های ساچمه ای شوند حداقل تابلوهایی را برای این منظور تهیه كرده و برای تیراندازی اختصاص دهند.

وی اضافه كرد:‌ تیراندازی با تفنگ علاوه بر ایجاد آلودگی صوتی و ترساندن حیوانات، ممكن است جان آنها را به خطر بیاندازد.

درویش به مسافران نوروزی یادآور شد كه زیبایی پرندگان در پرواز و آواز آنهاست و ما نباید لحظات خوش خود در طبیعت را با تن خونین پرندگان همراه كنیم.

علمی (4)**1055**1599
۰ نفر