۶ فروردین ۱۳۹۳، ۱۲:۰۱
کد خبر: 81099502
T T
۰ نفر

سفر دوره ای اوباما به اروپا در پی بحران اوكراین

۶ فروردین ۱۳۹۳، ۱۲:۰۱
کد خبر: 81099502
سفر دوره ای اوباما به اروپا در پی بحران اوكراین

تهران-ایرنا-'باراك اوباما' رییس جمهوری آمریكا در حالی برای اولین بار به بروكسل مقر اتحادیه اروپا سفر می كند كه بحران شبه جزیره كریمه نشانه ضعف روابط واشنگتن و بروكسل براورد می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بلژیك، این سفر كه به عنوان مهم ترین سفر اوباما به اروپا به دلیل بروز بحران شبه جزیره كریمه تلقی می شود، اولین گفت و گوهای مقامات بلندپایه آمریكا و اتحادیه اروپا نیز هست. یك دیپلمات اروپایی كه خواست نامش فاش نشود، گفت: نشست مقامات ارشد باید اكنون در بروكسل برگزار می شد و نه در واشنگتن یا هر جای دیگری، بلكه در بروكسل.

اوباما كه بعد از نشست امنیت هسته ای در لاهه به بروكسل رفت در بدو ورود مورد استقبال پادشاه و نخست وزیر بلژیك قرار گرفت. وی كمتر از یك روز در بلژیك خواهد بود و بعد از آن سفر دوره ای شش روزه خود را به دیگر كشورهای اروپایی آغاز می كند، ایتالیا اولین توقفگاه اوباما در این سفر دوره ای است.

دیدار و گفت و گوهای اوباما با 'خوزه مانوئل باروسو' و 'هرمان ون رامپوی' به ترتیب رییس كمیسیون اروپا و رییس شورای اروپا كه در قالب یك ناهار كاری برای امروز (چهارشنبه) در نظر گرفته شده است، بیشتر پیرامون بحران اوكراین خواهد بود.

یك مقام ارشد كاخ سفید گفت: اوباما در سخنانی در بروكسل كه تنها سخنرانی عمومی وی خواهد بود تحولات كنونی اوكراین را در گستره ای عمیق تر و بزرگ تر بررسی خواهد كرد.

وی افزود: اوباما در سخنرانی خود در بروكسل به عنوان قلب اروپا، بر اهمیت امنیت اروپایی تاكید می كند.

گروه هفت در نشست خود در لاهه هلند روز دوشنبه روسیه را از عضویت در گروه هشت كشور صنعتی جهانی اخراج و نشست این گروه در 'سوچی' روسیه را در ماه ژوئن (خرداد/تیر) لغو كردند. بر این اساس نشست بعدی گروه هفت در ژوئن در بروكسل برگزار می شود.

با آنكه سران كشورهای اروپایی به شدت خواستار اعمال تحریم های شدید علیه روسیه هستند، این كشورها از نظر واردات انرژی و سرمایه گذاری ها بسیار بیشتر از آمریكا به روسیه اتكا دارند.

قرار است اوباما در بروكسل همچنین با 'آندراس فوگ راسموسن' دبیر كل سازمان پیمان آتلانتیك شمالی موسوم به ناتو دیدار و گفت و گو كند.

بر اساس این گزارش یكی از پیام های روشن اوباما در سفر منطقه ای به اروپا این است كه واشنگتن متحدان خود را در ناتو از نظر امنیتی تنها نخواهد گذاشت. در حالیكه اقتصاد جهانی به كندی به سوی بهبود گام بر می دارد، بروكسل و واشنگتن نیز وعده تلاش های جدید را برای تشكیل بزرگ ترین منطقه آزاد تجاری جهان می دهند، اقدامی كه می تواند به ایجاد فرصت های شغلی فراوان و رشد بسیار منجر شود.

دور چهارم گفت و گوهای توافق نامه تجاری آمریكا و اتحادیه اروپا به ارزش صدها میلیارد دلار برای هر یك از طرفین دو هفته قبل در بروكسل پی گرفته شد و مذاكره كنندگان هر دو طرف از پیشرفت در این مذاكرات خبر دادند.

اما در نشست سران كشورهای عضو اتحادیه اروپا كه بحران اوكراین دستور اصلی جلسه این نشست بود، سران 28 كشور عضو اتحادیه اروپا تاكید كردند كه باید گام های سریع برای كاهش وابستگی به واردات گاز روسیه برداشته شود كه شامل واردات احتمالی گاز 'شیل' آمریكا به اروپا در قالب توافق نامه تجاری دو طرف خواهد بود.

با آنكه آمریكا و اتحادیه اروپا به سوی نزدیكی بیشتر روابط گام بر می دارند، احتمال می رود ابراز نگرانی های مقامات اروپایی از برنامه های جاسوسی آمریكا كه 'ادوارد اسنودن' پیمانكار پیشین آژانس امنیت ملی سال گذشته افشا كرد، به موضوعی مناقشه برانگیز تبدیل شود.

اروپام**9157 **1575