۲۹ اسفند ۱۳۹۲، ۱۷:۵۰
کد خبر: 81095653
T T
۰ نفر
دومای روسیه  الحاق منطقه كریمه و بندر سواستوپل به روسیه را تایید كرد

مسكو- ایرنا- دومای روسیه قرارداد الحاق منطقه كریمه و بندر سواستوپل به فدراسیون روسیه را تایید كرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری روسی اینترفاكس، این قرارداد روز پنجشنبه در نشست علنی دومای روسیه با شركت سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این كشور بررسی و با 443 رای و یك رای مخالف تایید شد.

در سند ضمیمه به قرارداد متذكر شده است كه این قرارداد بر اساس نتایج همه پرسی آزاد و داوطلبانه ساكنان كریمه و بندر سواستوپل كه در آن مردم به الحاق این دو منطقه به روسیه رای دادند ،تنظیم شده است.

مطابق این قرارداد، روسیه حق تمام ساكنان كریمه و بندر سواستوپل برای حفظ زبان خود و تامین شرایط برای تدریس و توسعه زبان آنها را تضمین می كند و زبان های روسی، تاتاری و اوكراینی به عنوان زبان های حكومتی این مناطق شناخته شده اند.

در بندهای دیگر این قرارداد نحوه تعیین مرزهای زمینی و دریایی مناطق كریمه و بندر سواستوپل و نیز تعیین تابعیت ساكنان آن تعیین شده است كه بر اساس آن اگر ساكنان این مناطق طی یك ماه مخالفت خود را با كسب تابعیت روسی اعلام نكنند به عنوان اتباع روسی شناخته می شوند.

مطابق قوانین روسیه، قراردادها یا لوایح قانونی پس از تایید در مجلس دوما و شورای فدراسیون (مجلس علیای پارلمان روسیه) و امضای رییس جمهوری این كشور اعتبار اجرایی می یابند.

وزیر امور خارجه روسیه امروز اعلام كرد: قرارداد الحاق منطقه كریمه و بندر سواستوپل به فدراسیون روسیه تا پایان این هفته مراحل قانونی خود را طی و اعتبار اجرایی خواهد یافت.

این قرارداد را ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه و سرگئی آكسیونف نخست وزیر جمهوری خودمختار كریمه و ولادیمیر كنستانتینوف رییس مجلس این جمهوری و آلكسی چالی شهردار بندر سواستوپل روز سه شنبه در كاخ كرملین امضا كردند.

اروپام/2242**1856