۲۷ اسفند ۱۳۹۲، ۱۵:۱۰
کد خبر: 81093372
T T
۰ نفر
نخستین آزمون ملی دانش آموختگان خارج از كشور در رشته دندانپزشكی سال 93 برگزار می شود

تهران-ایرنا- دبیر شورای آموزش دندانپزشكی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: نخستین آزمون ملی دانش آموختگان خارج از كشور در رشته دندانپزشكی عمومی تیرماه 93 برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا،' سعید عسگری ' روز سه شنبه در یك نشست خبری گفت : این آزمون شامل آن دسته از دانش آموختگانی است كه بعد از آگوست 2009به بعد در دانشگاه های خارج از كشور شروع به تحصیل كرده اند.





تهران-ایرنا- دبیر شورای آموزش دندانپزشكی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: نخستین آزمون ملی دانش آموختگان خارج از كشور در رشته دندانپزشكی عمومی تیرماه 93 برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا،«سعید عسگری» روز سه شنبه در یك نشست خبری گفت: این آزمون شامل آن دسته از دانش آموختگانی است كه بعد از آگوست 2009 در دانشگاه های خارج از كشور شروع به تحصیل كرده اند.

عسگری با بیان اینكه این آزمون قرار است دو بار در سال - تابستان و زمستان - برگزار شود اظهارداشت:براساس آیین نامه آزمون ملی ، محدودیتی برای دفعات شركت در آزمون وجود ندارد و در هر نوبت هم داوطلبان آزمون ملی در دو بخش علوم پایه و اختصاصی امتحان می دهند.

وی خاطرنشان كرد كه آزمون ملی دانش آموختگان خارج از كشور در رشته دندانپزشكی عمومی بر پایه انصاف برگزار می شود و كسی قصد سهل گیری و یا سخت گیری از هیچ یك از دانش آموختگان دانشگاه های خارج از كشور را ندارد.

این مقام مسوول در معاونت آموزشی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی با بیان اینكه دانشجویان ایرانی در بیش از 30 كشور دنیا در رشته دندانپزشكی تحصیل می كنند به دانش آموختگان و دانشجویان این دانشگاه ها اطمینان داد كه اگرهر كدام از آنها حداقل توانمندی در رشته دندانپزشكی را داشته باشد می تواند این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذرانند.



**نحوه برگزاری آزمون

دكتر عسگری در خصوص نحوه برگزاری آزمون ملی گفت: آزمون یاد شده شامل امتحان نظری از داوطلبان است ‌كه از آنها در خصوص علوم پایه و اختصاصی سوال می شود.

وی گفت : به جز درس « انقلاب اسلامی ایران و اندیشه اسلامی » از سایر دروس عمومی دانشگاه های داخل كشور در این آزمون سوالی مطرح نمی شود.

دبیر شورای آموزش دندانپزشكی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی حد نصاب قبولی برای قسمت سوالات علوم پایه را معادل كم ترین حد نصاب قبولی دانشجویان داخل كشور طی دو امتحان پیشین جامع علوم پایه عنوان كرد.

عسگری گفت: در بخش اختصاصی هم از آنجا كه هر سال آزمون دستیاری برای دندانپزشكی برگزار می كنیم حد نصاب قبولی در بخش اختصاصی آزمون ملی هم 75 درصد میانگین كل قبول شده ها در دوره دستیاری دندانپزشكی داخل كشور لحاظ شده است .

عسگری در بخش دیگری از سخنانش به برخی اظهارات دانش آموختگان و والدین دانشجویان ایرانی در رشته دندانپزشكی خارج از كشور اشاره كرد كه عنوان كرده اند از برگزاری چنین آزمونی اطلاع نداشته اند.

وی در پاسخ به این اظهارات گفت‌: اطلاع رسانی در خصوص برگزاری آزمون ملی دانش آموختگان خارج از كشور در رشته دندانپزشكی عمومی از شهریور 86 انجام شده است كه در این زمینه مصاحبه های مختلفی از سوی وزیر وقت بهداشت، رییس مركز امور دانشجویی و دبیر شورای عالی ارزشیابی در آن سال صورت گرفت.

این مقام مسوول در وزارت بهداشت خطاب به خانواده هایی كه الان اظهار بی اطلاعی می كنند گفت:‌ وزارت بهداشت طی سال های 86 تا 88 از اینكه آزمون ملی را برای دانش آموختگان دندانپزشكی عمومی از خارج از كشور برگزار می كند ، اطلاع رسانی كرده است.

وی به عنوان مثال به خبری كه روز 12 آذر 86 بر روی خروجی رسانه های مختلف كشور قرار گرفت ، اشاره كرد كه در این خبر اذعان شده بود « ارزشیابی مدارك به قبولی دانش آموختگان در آزمون ملی منوط می شود..»

وی گفت :‌ مدیر امور دانشجویی وقت وزارت بهداشت روز 31 شهریور 86 هم اعلام كرده بود كه بررسی توانمندی دانشجویان خارج از كشور به ارزشیابی مدارك تحصیلی آنها افزوده می شود.

دبیر شورای آموزش دندانپزشكی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت‌:‌ وزیر بهداشت وقت روز 21 تیر ماه 88 هم اعلام كرد كه ارزشیابی خود دانشجو به جای محل تحصیل وی ملاك است.

دكتر عسگری همچنین به آیین نامه جدید ارزشیابی مدارك خارج از كشور اشاره كرد كه در سایت رسمی وزارت بهداشت از روز 17 مهر 88 تا الان قرار دارد .



** دانش آموختگان دانشگاه های غیر معتبر خارجی نمی توانند در آزمون ملی شركت كنند

دكتر « سلیمان احمدی »‌ رییس مركز خدمات آموزشی وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشكی هم در این نشست تاكید كرد:‌ به هیچ وجه مدارك دانش آموختگان دانشگاه های غیر معتبر نه تنها در وزارت بهداشت كشورمان قابل قبول نیست بلكه این دانش آموختگان نمی توانند در آزمون ملی شركت كنند.

احمدی به برخی دانشگاه های خارجی كه از نظر آموزشی دارای سطح كیفی پایینی هستند هم اشاره كرد و گفت‌:‌ فهرست این دانشگاه ها در سایت وزارت بهداشت قرار دارد و مدارك دانش آموختگان دانشگاه های غیر معتبر یاد شده از نظر این وزارتخانه قابل پذیرش نیست.

وی به والدین دانشجویان و همچنین دانشجویانی كه می خواهند در خارج از كشور تحصیل كنند هم تاكید كرد : قبل از اینكه در دانشگاه های خارجی ثبت نام كنند حتما فهرست دانشگاه های معتبر در سایت رسمی وزارت بهداشت را مورد مطالعه قرار دهند .

دكتر احمدی افزود : وزارت بهداشت در جولای سال 2010 فهرست دانشگاه های غیر معتبر خارجی را در سایت رسمی خود درج كرد اما از آنجا كه برخی در این دانشگاه ها در حال تحصیل بودند و در اواخر دوره تحصیلی قرارداشتند تصمیم گرفته شده كه زمان این فهرست به اول ژانویه 2011 تغییر یابد.

وی تاكید كرد ‌: ما باید از قابلیت و توانایی كسانی كه در رشته دندانپزشكی خارج از كشور درس خوانده اند مطمئن شویم و به همین علت به جای اینكه دوره تكمیلی برای آنها در داخل كشور بگذاریم ، آزمونی برگزار می كنیم تا توانایی های آنها به آزمون گذاشته شود.

وی به دانش آموختگان یاد شده اطمینان داد، شرایط آزمون آنقدر قابل انعطاف است كه اگر كسی درس خوانده باشد به راحتی می تواند با موفقیت آزمون ملی را پشت سر بگذراند.



** دانشجویان دندانپزشكی خارج از كشور می توانند برای علوم پایه امتحان بدهند

رییس مركز خدمات آموزشی وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشكی در عین حال دغدعه ای دیگر از دانشجویان خارج از كشور را عنوان كرد و گفت‌: از آنجا كه در ازمون ملی دانش آموختگان خارج از كشور در رشته دندانپزشكی عمومی ادعا می كنند كه دروس علوم پایه را در سال های اولیه تحصیل خود می گذرانند و در نتیجه امتحان دادن این دروس برای آنها سخت است.

وی خطاب به این دانشجویان اظهارداشت: این افراد می توانند در همان زمانی كه دروس یاد شده را می گذرانند به ایران سفر كنند و امتحان جامع علوم پایه را بدهند.

دكتر احمدی گفت : اگر این دانشجویان در امتحان جامع علوم پایه داخل كشور قبول شوند می توانند در آزمون ملی امتحان بخش علوم پایه را ندهند.

وی ادامه داد‌: اگر دانش آموختگان دندانپزشكی خارج از كشور در بخش عملی و مهارتی موفق شوند معدل بالای 17 كسب كنند بخشی از امتحانات كلینیكی از آنها گرفته نمی شود و همچنین به جای اینكه دوره های شش ماهه درمان جامع را بگذرانند زمان این دوره ها برای آنهابه سه ماه كاهش می یابد.

اجتمام (3)**9022**1776