۲۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۳:۱۲
کد خبر: 81091494
T T
۰ نفر

پاكسازي مستمر گيلان از زباله آغاز شد

۲۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۳:۱۲
کد خبر: 81091494
پاكسازي مستمر گيلان از زباله آغاز شد

رشت - ايرنا - با انجام طرح نمادين پاكسازي محورهاي اصلي شهرهاي گيلان ، مشاركت همگاني براي پاكسازي استان از زباله آغاز شد.

پاكسازي ورودي تمامي شهرها و مركز استان گيلان از زباله و پسماند، با مشاركت و حضور استاندار و كليه مسوولان استاني روز دوشنبه با حركتي نمادين به منظور استقبال از نوروز و مسافران نوروزي آغازشد.

اين حركت براساس دستور استاندار گيلان و تفاهم نامه سازمان حفاظت محيط زيست با استانداران شش استان از جمله گيلان تحت عنوان طرح 'مسير سبز، ساحل پاك' با تاكيد بر جمع آوري زباله ها از معابر عمومي و راه هاي اصلي انجام شد.

مديركل حفاظت محيط زيست گيلان در اين مراسم گفت: اين حركت سمبليك و نمادين با شركت تمامي سازمان و نهادهاي دولتي ، ادارات، بخشداران ، شهرداران ،شوراها ، دهياران ،اقشار مختلف جامعه و گروه هاي مردم نهاد و دانش آموزان برگزار شد و در طول سال بطور مستمر تبديل به يك حركت خواهد شد كه اداره كل محيط زيست گيلان در كليه اين مراحل نظارت خواهد داشت.

محمدرضا برجي به خبرنگار ايرنا افزود: علاوه بر ورودي كليه شهرهاي گيلان ، پنج مسير ورودي شهر رشت در جاده رشت تهران تا امام زاده هاشم ، مسير رشت فومن از مسير يخسازي تا سه راه تولم شهر، مسير رشت انزلي از فرودگاه سردار جنگل تا خمام ، در مسير جاده لاهيجان از جانبازان تا شهر كوچصفهان و از ميدان قلي پور به سمت پير بازار از وجود زباله پاكسازي شد.

وي اظهار داشت: با توليد روزانه دوهزار تن زباله در استان گيلان به اكوسيستم استان و زيبايي هاي آن خدشه وارد شده و اين زباله ها طبيعت بي بديل استان را به شدت آلوده كرده است.

وي خاطرنشان كرد: جمع آوري زباله و جلوگيري از ريختن زباله به طبيعت نيازمند همكاري همه مردم ، مسافران و گردشگراني است كه زيبايي هاي استان را براي گردش خود انتخاب مي كنند.

برجي اظهار داشت: با عمليات پاكسازي همزمان شهرستان هاي استان گيلان، عزم جدي همه سازمان هاي دولتي و تشكل هاي مردم نهاد براي پاكيزه نگهداشتن طبيعت استان آغاز شده است.

وي از مردم و مسافران نوروزي خواست از ريخت و پاش زباله در حاشيه رودخانه ها، جنگل ها ، پارك ها و مكان هاي سبز به شدت خودداري كنند.

برجي تصريح كرد: اجراي طرح 'مسير سبز، ساحل پاك' تا 16فروردين ماه ادامه دارد و اداره كل محيط زيست استان به عنوان ناظر در اجراي اين طرح خواهد بود و اقدامات بازدارنده نيز در اين خصوص اعمال خواهد شد.

مديركل حفاظت محيط زيست گيلان گفت: براي كساني كه زباله هاي خود را به طبيعت رها كنند، جريمه هايي در نظر گرفته شده كه پرتاب زباله از خودرو 300 هزار ريال جريمه دارد.

فرماندار رشت نيز دراين باره اظهارداشت: طبيعت زيباي گيلان مرجع و دليل بسياري از مسافرت هاي هموطنان به اين خطه است كه بايد تميز و زيبا نگهداري شود و پاكيزه نگهداشتن اين محيط سيز وظيفه همه دستگاه هاي متولي و مردم خوب گيلان است تا بتوانيم محيط زيست و طبيعت زيبايي در مدخل ورودي شهرها داشته باشيم.

'سيد عيسي مهدوي' افزود: تميز و نظيف بودن طبيعت گيلان مورد توجه گردشگران و مسافرين به اين استان است و بايد همه تلاش كنند تا اين طبيعت زيبا از زباله ها و پسماندها عاري باشد.

وي افزود: دهياران و شهرداران بايد نظافت مستمر شهرها بويژه ورودي شهرها را در دستور كار خود قرار دهند و نيروي انتظامي هم همكاري لازم را براي جلوگيري از ريختن زباله توسط افراد و مسافران داشته باشد و واحدهاي صنعتي نيز از رها كردن پسماندها و فاضلاب هاي خود به رودخانه ها بخصوص در مسيرهاي ورودي شهرها خودداري كنند.

روز بيست و ششم اسفندماه به عنوان روز پاكسازي استان گيلان از زباله از سوي استاندار گيلان نام گذاري شده است.ك/2

619/695