۱ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8108614
T T
۰ نفر

یک پیشکسوت :

۱ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8108614
یک پیشکسوت : ورزش باستانی ، ورزش ملی مذهبی ایرانیان است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/08/01 دمشق - سید محمد مداحی از پیشکسوتان ورزش زورخانه ای گفت : ورزش باستانی یک ورزش ملی ، مذهبی و سنتی و ترکیبی از دلاوری ، جنگاوری و شجاعت است .
وی که به همراهی هیاتی از ورزشکاران باستانی به منظور اجرای برنامه های فرهنگی و مذهبی در سوریه بسر می برد، روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای حفظ این ورزش و احیای آن ، نیاز به تلاش همگانی است .
مداحی افزود:هر یک از ابزارهای ورزش باستانی ایران ، نماد یکی از ابزارهای دفاعی کشورمان در دوران باستان است .
به گفته وی، میل نماد گرز، تخت شنا نماد شمشیر، کباده نماد کمان و سنگ نماد سپر است .
وی ادامه داد: چرخ زدن نیز نماد گردونه مرگ است زیرا در قدیم وقتی لشگر به محاصره دشمن می افتاد یک یا چند نفر با چرخیدن همراه با شمشیر، حلقه محاصره را می شکستند.
مدیر باشگاه ورزشی دو شهید شهرستان ساوه نیز گفت : ورزش باستانی به عنوان ورزش سنتی خاص ایران بوده و تلفیقی از فتوت ، عرفان و توان بدنی است .
ناصر ثانی خانی افزود: این ورزش ، با نام ائمه ، آغاز و در آن ذکر صلوات همراه با اشعار شاهنامه فردوسی شاعر حماسه سرای ایرانی قرائت می شود.
وی ، زورخانه را خانه عبادی دوم ایرانیان پس از مسجد دانست و ادامه داد: علت این سخن آن است که در زورخانه از ابتدا تا انتها صلوات ، دعا و نام ائمه بر زبان جاری است .
این ورزشکار باستانی گفت : مردم ایران وقتی می خواهند حالت عرفاتی بیابند اشعار حافظ و مشابه آن را می خوانند. این در حالی است که ورزش باستانی نیز با شعر و ضرب خاص همراه است که حالت عرفانی را به وجود می آورد.
ثانی خانی تاکید کرد: ورزش امری نشاط آور است ولی ورزش باستانی از همه بیشتر به ما نشاط می دهد زیرا ما مسلمان و شیعه حضرت علی (ع ) هستیم و این ورزش نیز با یادکرد امام اول شیعیان آغاز می شود که این امر بر روحیه فرد تاثیرگذار است .
وی با اشاره به اینکه حتی برخی ورزشکاران در کشورهای خارجی ازجمله کشتی گیران برای دیدن این ورزش از نزدیک ابراز علاقه مندی کرده اند، از مسوولان درخواست کرد برای ترویج این ورزش در داخل و خاج کشور همه تلاش خود را به کار گیرند.
ثانی خانی تصریح کرد: برای ترویج این ورزش اصیل باید هر سه چهار ماه یک مسابقه در داخل برگزار شود.
وی رواج رشته هایی مانند فوتبال را در میان جوانان امری طبیعی دانست و گفت : رشته هایی مانند فوتبال جهانی است اما ورزش باستانی فقط مختص ایران بوده و لذا طبیعی است که از نظر رواج در سطح پایین تری باشد و ما باید برای ترویج ورزش سنتی کشورمان تلاش کنیم .
ثانی خانی با اشاره به وجود ورزش باستانی در 24 کشور از جمله کشورهای آسیای میانه و اروپا لزوم معرفی این ورزش به مردم سایر کشورها را مورد تاکید قرار داد.
شبد**خاورم 6 1647**1577**2312** شماره 194 ساعت 22:19 تمام
۰ نفر