۲۰ اسفند ۱۳۹۲، ۱۶:۰۰
کد خبر: 81082933
T T
۰ نفر
آموزش زنان و جوانان نقش مهمي در افزايش خود مراقبتي دارد

قزوين-ايرنا- كارشناس مسوول آموزش و ارتقاي سلامت مركز بهداشت استان قزوين با تاكيد بر ضرورت ترويج رويكرد خودمراقبتي در جامعه گفت: زنان و جوانان نقش مهمي در ترويج اين فرهنگ دارند.

'ژيلا هنرپيشه' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: خودمراقبتي قسمتي از زندگي روزانه مردم و شامل مراقبتي است كه به فرزندان، خانواده، دوستان، همسايگان و اجتماعات محلي نيز گسترش مي يابد و تمام اعمالي را در برمي گيرد كه مردم انجام مي دهند تا تندرست بمانند.

وي اضافه كرد: بي توجهي به اين مساله موجب تجمع عوامل خطر در بدن شده و در سال هاي پاياني دوره ميانسالي كيفيت زندگي با مخاطرات زيادي مواجه مي شود.

هنرپيشه ادامه داد: مردم بايد بتوانند با اصلاح سبك زندگي خود از سلامت ­شان مراقبت كرده و در صورت ابتلا به بيماري، با انجام اقدام­هاي به موقع، از شدت بيماري و تشديد عوارض آن بكاهند.

وي اظهار داشت: باتوجه به ضرورت ترويج رويكرد خودمراقبتي، براي پيشگيري اوليه از عوامل خطر بيماري­هاي غيرواگير شعار هفته سلامت سال 93 (23 فروردين ماه) با عنوان 'يك عمر سلامت، با خود مراقبتي' نام گذاري شده است.

هنرپيشه خاطرنشان كرد: 'سياستگذاران و مديران اجرايي، حاميان خودمراقبتي براي ترويج سبك زندگي سالم و عاري از عوامل خطر'، 'توانمندسازي دانش آموزان و دانشجويان براي خودمراقبتي براي ترويج سبك زندگي سالم و عاري از عوامل خطر' ، 'آحاد جامعه نيازمند خودمراقبتي براي ترويج سبك زندگي سالم و عاري از عوامل خطر'، 'خانواده و يك عمر سلامت با خودمراقبتي براي ترويج سبك زندگي سالم و عاري از عوامل خطر' عناوين روزهاي هفته سلامت سال 93 مي باشند.

كارشناس مسوول آموزش و ارتقاي سلامت مركز بهداشت استان قزوين افزود: در ديگر عناوين روزشمار هفته سلامت سال 93 نيز بر نقش پزشكان و تيم سلامت به عنوان مربيان خود مراقبتي، رسانه ها بعنوان مروجان خودمراقبتي و نهادهاي اجتماعي و پايگاه­هاي مردمي به عنوان كانون­هاي خودمراقبتي تاكيد شده است.

7388/ 614