۲۰ اسفند ۱۳۹۲، ۱۵:۴۹
کد خبر: 81082912
T T
۰ نفر
توسعه هدفمند صادرات ركن حياتي در اقتصاد مقاومتي است

اراك - ايرنا - معاون توسعه بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزي گفت: توسعه هدفمند صادرات و راهبردهاي دقيق در كيفي سازي محصولات و توليدات رقابت پذير، ركن حياتي در تحقق اقتصاد مقاومتي است.

'جعفر اصغري' روز سه شنبه در حاشيه همايش كشوري ارزيابي راهبردهاي اقتصاد مقاومتي در گفت وگو با ايرنا افزود: تحقق اهداف حماسه اقتصادي مد نظر مقام معظم رهبري با درك و بينش صحيح از زوايا و اركان اقتصادي و داشتن برنامه هاي كارامد در باروري توانمندي بومي و علمي گره خورده و برآيند آن توليد ثروت و ارتقاي جايگاه ايران در جهان با بن مايه هاي صادراتي قوي است.

وي اظهار كرد: مفاد مختلف منشور اقتصاد مقاومتي تاكيد ويژه بر فرصت سازي براي سرمايه هاي انساني و فعال سازي امكانات علمي و مالي، خدمات دانش بنيان، رقابت پذير كردن اقتصاد، ترسيم علمي زنجيره توليد، پاسخگويي به نيازهاي اقتصاد ملي، گسترش و تسهيل روند صادرات، توسعه مناطق ويژه اقتصادي و راهبردهاي عميق و علمي است كه تمامي بخشهاي جامعه بايد در تحقق آن بكوشند.

معاون توسعه بازرگاني خارجي سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزي اظهار كرد: اقتصاد مقاومتي شعار و ديدگاه نظري نيست بلكه بهترين ابزار در رفع نواقص و ساماندهي اقتصاد بيمار كشور است و مي طلبد كه نخبگان فكري در تمامي بخشهاي فرهنگي، اجتماعي ،اقتصادي، اجرايي و قانونگذاري همگام با هم، محورهاي آن را تعريف و عملياتي كنند.

اصغري توضيح داد: اجرايي كردن اهداف اقتصاد مقاومتي با هدفمندي يارانه ها، نهادينه شدن فرهنگ صرفه جويي، ارتقاي شاخصهاي عدالت اجتماعي ، افزايش بهره وري و اشتغال، دانش فني توليد و باروري خلاقيت و كارافريني در هم تنيده و بايد اين مفاهيم به عنوان مطالبه عمومي و گفتمان غالب كشور در جريان بيفتند.

وي اضافه كرد: حمايت همه جانبه‌ هدفمند از صادرات كالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوري مثبت در اين منشور مهم با تسهيل مقررات و گسترش مشوق‌هاي لازم، گسترش خدمات تجارت خارجي و ترانزيت و زيرساخت‌هاي مورد نياز، تشويق سرمايه گذاري خارجي براي صادرات، برنامه ريزي توليد ملي متناسب با نيازهاي صادراتي، شكل‌دهي بازارهاي جديد، و تنوع بخشي پيوند‌هاي اقتصادي با كشورها به ويژه با كشورهاي منطقه، استفاده از ساز و كار مبادلات تهاتري براي تسهيل مبادلات در صورت نياز و ايجاد ثبات رويه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پايدار سهم ايران در بازارهاي خارجي هدفگذاري شده كه بايد شيوه هاي عملياتي آن بدرستي تدوين و اجرايي شود.

وي اظهار كرد: اقتصاد مقاومتي قلب اقتدار كشور است و مي طلبد كه نخبگان علمي و اجرايي و نيروهاي صف و ستاد توليد بستر عملياتي شدن آن را محقق كنند.ك/3

560/559