۲۵ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8107393
T T
۰ نفر

اختصاصی ایرنا

۲۵ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8107393
اختصاصی ایرنا حجم مبادلات تجاری ایران و کره جنوبی به 10 میلیارد دلار می رسد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/07/25 سیاسی.ایران .کره جنوبی .سفیر پکن - محمد رضا بختیاری سفیر ایران در کره جنوبی روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا از افزایش ارزش مناسبات اقتصادی ایران و کره جنوبی در سالهای اخیر خبر داد و گفت : ججم مناسبات اقتصادی و تجاری ایران و کره جنوبی در پایان سال 2008 میلادی به 10 میلیارد دلار خواهد رسید.
سفیر ایران در کره جنوبی اظهار داشت : در پرتو سیاست نگاه به شرق ، روابط جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از کشورهای آسیایی درحال افزایش است .
وی روابط ایران و کره جنوبی را رابطه ای مهم و دوستانه خواند و گفت : مناسبات دوکشور بر اساس منافع متقابل دو ملت برنامه ریزی شده است.
بختیاری با بیان این مطلب که حجم روابط تجاری دو کشور امسال از مرز 10 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت خاطر نشان کرد : ما به دنبال افق های جدیدتری برای همکاری های متقابل هستیم.
وی گفت : از سوی دیگر متناسب با رشد اقتصادی ایران و کره جنوبی ، دوکشور در زمینه های سیاسی و بین المللی نیز همکاری های نزدیکی دارند. ایران و کره جنوبی در بیشتر مسایل بین المللی با یکدیگر مشورت و همفکری دارند و شالوده همکارهای خود را برثبات بین المللی و امنیت استوار ساخته اند .
بختیاری اضافه کرد : از سوی دیگر طی یکی دو سال گذشته در بعد فرهنگی نیز روابط دوکشور به موازات جنبه های سیاسی و اقتصادی از رشد مناسب و مطلوبی برخوردار شده است و دستگاههای ذیربط دو کشور در مناسبت ها و برنامه های فرهنگی ، علمی و ورزشی یکدیگر شرکت فعال دارند.
وی برگزاری نمایشگاه هفت هزار سال فرهنگ و تمدن ایران با عنوان شکوه پارسی را که در سال جاری به مدت چهار ماه در سئول پایتخت کره جنوبی برگزار شد را از جمله همکاری های فرهنگی میان دوکشور دانست و گفت : نمایشگاه شکوه پارسی با استقبال بسیار خوب مردم پایتخت کره جنوبی روبرو شد به طوری که طی این مدت حدود 300 هزار نفر از نزدیک از آثار به نمایش در آمده از ادوار مختلف تاریخ کشورمان بازدید به عمل آورده اند.
وی افزود : این استقبال گسترده باعث شده تا این آثار به شهر ته گو سومین شهر بزرگ کره جنوبی نیز منتقل شود و به مدت سه ماه نیز در معرض دید سایر علاقه مندان کره ای قرار گیرد.
از سفیر ایران در کره جنوبی در ارتباط با مساله هسته ای ایران و واکنش غربی ها با این مساله سئوال شد.
وی درجواب گفت : اقدامات کشورهای غربی برای کشورهای در حال توسعه درس عبرتی است که فریب تبلیغات پوچ و توخالی آنها را نخورند.
آنها از یک دیالوگ برابر و یکسان که می تواند روشنگر حقایق موجود باشد بیم دارند . غربی ادعاهایی دارند که که مبتنی بر جعلیات ، اتهامات و تبلیغات مخرب و تبعیض آمیز است و هرگز مایل نیستند در تریبونی وسیع و در مقابل افکار عمومی آنها را در محک راستی آزمایی قرار دهند .
این دیپلمات ایرانی با اشاره به تلاش دنیای غرب بر تحمیل خواسته ها و نظرات یکجانبه خود به جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت : آنها ( دنیای غرب ) همواره تلاش دارند تا با تعیین پیش شرط برای انجام مذاکرات نه تنها نظرات خود را یک طرفه تحمیل کنند بلکه با این کار و از پیش نتیجه مذاکرات را به نفع خود رقم بزنند.
وی به نامه اخیر سعید جلیلی دبیر شورایعالی امنیت ملی و مسئول پرونده هسته ای کشورمان به خاویرسولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت : مسایل مطرح شده در نامه دبیر شورای عالی امنیت ملی مسایلی نیست که تنها برای ایران اهمیت داشته باشد بلکه این مسایل برای همه کشورها وجوامع طرفدار حق و عدالت اهمیت دارد.
سفیر ایران در کره جنوبی اضافه کرد : جهان غرب می پندارد که با توجه به در اختیار داشتن ابزارهای قدرت اقتصادی و نظامی و نیز اعمال نفوذ سیاسی بر نهادهای بین المللی می تواند برای همیشه با سلاح تحریم و صدور قطعنامه ،جریانات منطقه ای و جهانی را به نفع خود تغییر داده و حکومت های مستقل را از صحنه خارج نماید.
بختیاری گفت : از این رو آنها در مذاکرات هسته ای با ایران اگر چه فرمول های مختلفی را برای گفتگو در نظر می گیرند ولی مایل نیستند که این دیالوگ ها حقی را برای ملت ایران ایجاد نماید بلکه همواره صدور قطعنامه و تحریم ها برای آنها در اولویت بالاتری قرار داشته و نقاط ضعف دیالوگ خود را خصوصا در جاهایی که برملا شدن ادعاهای دروغین آنها بیشتر وجود دارد، در پشت یک قطعنامه و یا اقدام سیاسی دیگر نظیر تحریم مخفی می کنند و تلاش می کنند تا با تبلیغات نادرست ذهن افکار عمومی را با بکارگیری تز دشمنی ایران با جامعه جهانی مغشوش سازند.
وی در پایان گفت که بدون شک فشارهای غربی ها علیه ایران باعث دست برداشتن جمهوری اسلامی ایران از منافع خود نخواهد شد .
آساق ** 275 ** شماره 143 ساعت 18:51 تمام
۰ نفر