۱۲ اسفند ۱۳۹۲، ۲۰:۵۴
کد خبر: 81070644
T T
۰ نفر

تركیه نگران آینده كریمه

۱۲ اسفند ۱۳۹۲، ۲۰:۵۴
کد خبر: 81070644
تركیه نگران آینده كریمه

آنكارا – ایرنا – تركیه به لحاظ ارتباط تاریخی ، زندگی اقوام ترك و موقعیت استراتژیك 'كریمه' در دریای سیاه رخدادهای این منطقه را در پی تحولات اوكراین از نزدیك دنبال كرده و نگران تحولات این كشور است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا ، رسانه های جمعی تركیه به ویژه شبكه های خبری و خبرگزاری های این كشور با اعزام نمایندگانی به كریمه، لحظه به لحظه تحولات اوكراین را به طور عام و تحولات كریمه را بطور خاص برای مخاطبان خود در این كشور پخش و منتشر می كنند.

شبكه خبری 'ان.تی.وی' امروز دوشنبه گزارش كرد كه نیروهای ارتش روسیه بدون درگیری كنترل جزیره خودمختار كریمه را در دست گرفتند.

به گزارش رسانه های تركیه ، ' احمد داوداوغلو ' وزیر امور خارجه تركیه كه برای دیدار با مقامات اوكراین و رهبران احزاب مختلف این كشور به كی یف سفر كرده بود پس از بازگشت به این كشور اعلام كرد كه آنكارا 'بسیج عمومی' در قبال این تحولات اعلام كرده است.

وی همچنین در تماس های تلفنی جداگانه ای با 10 نفر از همتایان غربی خود ، گزارشی از تماس های خود با مقامات اوكراینی را تشریح كرده و در خصوص فرایند اوضاع در اوكراین و كریمه به رایزنی پرداخت.

روزنامه حریت چاپ تركیه نیز امروز دوشنبه به نقل از منابع دیپلماتیك در آنكارا نوشت ، داوداوغلو بلافاصله بعداز بازگشت از كی یف با وزرای خارجه آمریكا، آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، لهستان، سوئد (بعنوان رییس دوره ای سازمان امنیت و همكاری اروپا) و كاترین اشتون مسئول سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا به طور تله كنفرانس گفت و گو كرده و گزارشی از تماسهای خود در كی یف ارائه كرد.

داوداوغلو گفت : در دیدار با مقامات كی یف تاكید كرده است كه در دوره جدید باید همه گروه ها در مدیریت جدید اوكراین نقش داشته باشند.

وی تصریح كرد كه اگر گروهی از نمایندگان از مجلس اوكراین جدا شوند ، حكومت به سوی تجزیه خواهد رفت . راه حل مساله اوكراین از پارلمان آن كشور می گذرد. این بسیار مهم است .اگر اوكراین تجزیه شود، این به معنی تمام حوزه قفقاز و حتی تا سیبری سرایت كرده و حوزه بالكان را نیز در بر خواهد گرفت.

داوداوغلو تاكید كردكه اوكراین نباید تجزیه شود و در غیر این صورت صلح جهانی به مخاطره خواهد افتاد . سازمان امنیت و همكاری اروپا كه روسیه نیز عضو آن است، باید سریعا یك گروه كاری در باره حل مشكلات اوكراین تشكیل دهد.

وزیر امور خارجه تركیه امروز نیز با نهادهای مدنی ترك فعال در ارتباط با اقوام ترك و تاتارهای كریمه در آنكارا دیدار و گفت و گو كرد.

به گزارش 'ان.تی.وی' داوداوغلو پیش از جلسه با نمایندگان این نهادها در حضور خبرنگاران گفت: تركیه به هیچ وجه نمی تواند در خصوص مساله ای مانند كریمه كه یادگار اجدادش می باشد، بی تفاوت بماند و هم كیشان ما در كریمه بدانند كه ما تحولات كریمه را دنبال می كنیم.

نهادریاست جمهوری تركیه نیز اعلام كرد داوداوغلو قرار است امشب نیز با 'عبدالله گل' رییس جمهوری تركیه در خصوص تحولات اوكراین به ویژه منطقه خودمنختار كریمه گفت و گو كند.

خاورم/2011**230**536