۱۲ اسفند ۱۳۹۲، ۱۶:۲۴
کد خبر: 81070217
T T
۰ نفر
دو كوره ريخته گري آلاينده شركت ايرفو از منطقه 18 منتقل شد

تهران بزرگ- ايرنا- دو كوره ريخته گري شركت ايرفو به وزن سه و هشت تن روز دوشنبه باحضور شهردار منطقه 18و اعضاي شوراي شهر تهران از اين منطقه به شهرك صنعتي شمس آباد منتقل شد.

به گزارش خبرنگار ايرنا،‌ اين كارخانه يكي از 48 واحد صنفي آلاينده با 50 سال قدمت است كه آلودگي صوتي زيادي براي ساكنان اين منطقه ايجاد مي كرد.

درنخستين مرحله انتقال اين كارخانه ،صبح امروز دو كوره از شركت ايرفو به شهرك صنعتي شمس آباد منتقل شد.

شهردار منطقه 18 دراين آيين گفت: اين اقدام با تعامل شهرداري و مديرعامل اين شركت انجام شد و فعاليت كارخانه همچنان ادامه دارد.

'وحيد نوروزي' افزود: با انتقال كوره هاي ريخته گري به شهرك صنعتي شمس آباد، ديگر فعاليت هاي اين كارخانه كه بخش مونتاژ است ادامه خواهد داشت.

شهردار منطقه 18 گفت:با انتقال كوره هاي اين كارخانه ،ميزان آلايندگي اين كارخانه در منطقه 18 درحد صفر شده است .

وي اظهار كرد:كوره‌هاي اين كارخانه در ابتدا از سوخت‌هاي فسيلي مانند مازوت و كك استفاده مي‌كردند اما مدتهاست كه اين كوره‌ها برقي شده اند اما همچنان ذوب فلزات در منطقه ايجاد آلودگي مي‌كرد و باعث گله‌مندي اهالي شده بود.

نوروزي با اشاره به سابقه اين كارخانه و خدمات آن در دوران جنگ تحميلي افزود: زمانيكه اين كارخانه در اين منطقه ساخته شد بافت مسكوني اطراف آن هنوز شكل نگرفته بود اما اينك در قلب بافت مسكوني واقع شده كه بايد به خارج شهر منتقل مي شد.

وي تاكيد كرد: با بررسي هاي انجام گرفته مشخص شد كه تنها واحد آلاينده اين كارخانه كوره‌هاي ذوب آن است كه براي اين مهم اقدامات لازم انجام شد.

شهردار منطقه 18 از نوسازي اين كارخانه تا يك سال آينده خبر داد و گفت: كارخانه ايرفو تا زمان اعلام شده بطور كامل منتقل خواهد شد.

وي تعداد صنايع آلاينده منطقه 18 را 48 واحد صنعتي اعلام كرد و گفت: بخشي از اين واحدها بايد به خارج شهر منتقل شوند اما بخش هايي كه با استفاده از تكنولوژي‌هاي جديد آلايندگي خود را به صفر برسانند در منطقه باقي خواهند ماند.

نوروزي با اشاره به احداث صنايع آلاينده در شعاع 120 كيلومتري تاكيدكرد: با انتقال كامل واحدهاي صنعتي آلاينده به خارج شهر مخالفم و معتقدم آلايندگي اين واحدهاي صنعتي بايد كنترل شود.

شهردار منطقه 18 در بخش ديگر سخنانش از راه اندازي ليك فوتبال و واليبال در منطقه خبر داد و گفت: اين نخستين باري است كه يك منطقه بطور مستقل ليك فوتبال راه اندازي مي كند.

وي همچنين اعلام كرد: با توافقي كه با آموزش و پرورش منطقه انجام شده از ابتداي سال 93 تمامي دانش آموزان دختر منطقه مي توانند بطور رايگان از امكانات ورزشي بوستان بانوان نرگس استفاده كنند.

نوروزي همچنين از بازپس گيري ورزشگاه 10 هزار نفري از يك تيم فوتبال خبر داد و گفت: براي سال آينده برنامه هايي در دستور كار است كه در اين ورزشگاه براي رفاه حال ساكنان منطقه به انجام خواهد رسيد.

نوروزي با بيان اينكه به قدرت رسانه اعتقاد كامل دارم از رسانه ها خواست تا هركدام شهردار منطقه 18 باشند و معضلات و مشكلات را انتقال دهند.

در ادامه اين مراسم حجت الاسلام و المسلمين عبدالمقيم ناصحي رييس كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران با ابراز خشنودي از انتقال كوره هاي ذوب گفت: امروز براي شهروندان و اهالي منطقه 18 يك روز بياد ماندني است چرا كه ساكنان اين منطقه شهري بطور مكرر درخواست انتقال اين كارخانه را از منطقه 18 داشتند.

وي با تاكيد براينكه مصمم به تصويب مصوباتي براي كاهش آلودگي هواي پايتخت هستيم افزود: نخستين گام براي اين مهم، انتقال صنايع آلاينده از شهر تهران به اطراف آن است.

ناصحي با اشاره به ديگر صنايع آلاينده در اين منطقه شهري تاكيد كرد: تلاش مي كنيم همه صنايع آلاينده به خارج تهران منتقل شوند.

اين عضو شوراي شهر از خدمات با سابقه كارخانه ايرفو تشكر و قدردداني كرد.

مديرعامل كارخانه ايرفو نيز با ارايه گزارشي از وضعيت كارخانه در سالهاي گذشته و روند توليد و سوخت مصرفي گفت: سالهاست كه كار ذوب و ريخته گري در كارخانه با سوخت فسيلي تعطيل شده و همه اقدامات با برق انجام شده است .

به گزارش خبرنگار ايرنا، اين كارخانه در دهه هاي گذشته بارها به خاطر آلايندگي بالا پلمب و توليد ان متوقف شده بود.

فعاليت اين كارخانه در اين سالها همراه با سرو صداي بالا و نيز آلودگي هوا بوده است كه ساكنان آن منطقه همواره از شهردار تهران خواستار انتقال آن به خارج از شهر بوده اند.

تهرام/ 9136 /1600/