۲۰ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8106254
T T
۰ نفر
تاکید برژینسکی به مذاکره بدون پیش شرط آمریکا با ایران ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/07/20 سیاسی.برژینسکی.آمریکا.ایران تهران - زبیگنیو برژینسکی مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت جیمی کارتر روز شنبه درگفتگو با شبکه خبری الجزیره با انتقاد از سیاستهای دشمنی آمریکا در مورد ایران از کاخ سفید خواست بدون پیش شرط با تهران وارد مذاکره شود.
به گزارش گروه اخبارصوتی تصویری ایرنا، مجری الجزیره گفت که ایران باردیگر در تیتر خبرهای مهم روزنامه های دنیا قرار گرفته به گونه ای که باراک اوباما از گفت وگو با ایران حمایت می کند.
وی افزود: ایران همان کشوری است که موجب تحقیر دولت جیمی کارتر شد وبا این حال آیا شما از مذاکره با این کشور حمایت می کنید.
وی با تاکید به برگزاری این مذاکره افزود: این موضوع مهمی است که باید مورد بررسی قرار گیرد، ایران کشوری مهم است که درمنطقه ای بسیار با التهاب قرارگرفته است .
برژینسکی تصریح کرد: ما دراین منطقه منافع زیادی داریم ازسوی دیگرمساله هسته ای ایران نیز بسیار پیچیده است و بدون گفتگوی بدون پیش شرط ، نمی توان آنها را حل کرد.
وی دراین زمینه اظهارداشت: نمی توان گفتگو کرد درحالی که درآن به طرف مقابل گفت که ما فقط درصورتی با شما صحبت می کنیم که پیش ازآن مطالبات اساسی ما را برآورده کنید.
برژینسکی گفت: این تفکر به سرانجام نمی رسد و تنها گزینه باقیمانده درمقابل آن بروز جنگ است که باید پرسید که آیا ما خواستار بروز جنگ دیگری هستیم .
این سیاستمدار آمریکایی تاکید کرد که هم اینک ما در عراق و افغانستان درگیر جنگ هستیم و یک جنگ دیگر نیز در پاکستان درحال شکل گیری است ، آیا با این حال می خواهیم ایران را نیز به این فهرست اضافه کنیم .
مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر تاکید کرد نباید همه مسلمانان را افراطی تلقی کرد واستفاده از عبارت تروریسم اسلامی اشتباه است.
وی دربخشی ازاین گفتگو با اشاره به فعالیت طالبان و القاعده در افغانستان تصریح کرد: وقتی از تروریسم اسلامی سخن گفته شود درواقع همه مسلمانان دریک جبهه قرار می گیرند که این نوع تعریف نتیجه معکوس برای حل مشکل به همراه دارد.
وی افزود: این نوع سخن گفتن از مسلمانان شبیه آن است که از تروریسم در ایرلند شمالی در قالب تروریسم کاتولیکی سخن گفته شود و این پدیده را تروریسم کاتولیکی توصیف کنیم. باید درصحبت از اسلام بسیار دقت کرد. اکثر مسلمانان افراطی نیستند. اکثر دولتهای اسلامی ، نسبتا میانه رو هستند.
البته چالش بنیادگرایان افراطی وجود دارد. اما حتی همه این عناصر ، در قالب اقدامات شبه نظامی برضد آمریکا جهت گیری نکرده اند.
این سیاستمدار آمریکایی تاکید کرد، ما در افغانستان با القاعده و طالبان مواجه هستیم. مشکل اساسی افغانستان از نظر سیاسی، طالبان است. آیا طالبان در اقدامات تروریستی در انگلیس ، اسپانیا ، فرانسه و آمریکا دخیل بوده است ؟ برژینسکی تصریح کرد : پاسخ این سوال منفی است. القاعده در خارج از افغانستان فعالیت کرده است. طالبان با پایبندی به نوعی اصول اخلاقی و با رویکردی ابلهانه از تحویل اعضای القاعده به آمریکا خودداری کرد.
وی گفت: ما در افغانستان با دو مشکل متفاوت مواجه هستیم یکی طالبان با اصالت واقعی افغانی است و در واقع پدیده طالبان به پشتونهای افغانستان مربوط می شود.
وی مشکل دیگر افغانستان را القاعده عنوان کرد و گفت: القاعده یک سازمان تروریستی درجهان است این دو (القاعده و طالبان ) درعین داشتن تشابه ، اختلافاتی نیز باهم دارند.
صویر ** 1462 1565** شماره 239 ساعت 18:28 تمام
۰ نفر