۲۰ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8106038
T T
۰ نفر

ژاپن و ایران رو در روی یکدیگر

۲۰ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8106038
ژاپن و ایران رو در روی یکدیگر رقابت برای 5 کرسی غیر دائم شورای امنیت جمعه برگزار می شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/07/20 سیاسی.ایران.ژاپن .ایران سازمان ملل - مجمع عمومی سازمان ملل روز جمعه در نشست خود سرنوشت صاحبان پنج کرسی غیردائم شورای امنیت را تعیین می کند.ایران امسال از حوزه آسیا برای کسب یکی از کرسیها با ژاپن رقابت خواهد کرد..
ژاپن در ماههای آخر تمام توان و امکانات مادی و سیاسی خود را بکار گرفته تا برای چندمین بار ظرف 17 سال گذشته عضو شورای امنیت شود.
ژاپن از جمله نامزدهای عضویت دایم در شورای امنیت است. این کشور در سالهای گذشته عملا با تضییع حقوق دیگر کشورهای حوزه آسیا تلاش کرده تا کرسی غیردایم این شورا را در اختیار گیرد تا در صورت بحث درباره اعضای جدید دایم در شورا ایده عضویتش را به پیش ببرد.
همچنین امسال و بر خلاف سال گذشته رقابت سنگین و با نتیجه ای تقریبا غیرقابل پیش بینی در حوزه اروپای غربی و سایرین است که ایسلند، ترکیه و اتریش برای دو کرسی رقابت می کنند.
هر سه کشور نیز خود را برای کسب کرسی غیردایم شورا محق می دانند و مایل نیستند به نفع دیگری کنار بروند.
ترکیه، ایسلند و اتریش در ماههای اخیر از تمام ظرفیت های خود بهره گرفته اند که این کرسی غیردایم را از آن خود کنند.
در میان این سه کشور فقط ایسلند است که تاکنون عضو غیردایم شورای امنیت نبوده است.
اما در دو حوزه جغرافیایی آفریقا و آمریکای لاتین عملا رقابت ها و بده و بستانها پیش از نشست علنی مجمع عمومی پایان یافت به گونه ای که اوگاندا و مکزیک بدون رقیب در این دور از رقابتها حاضر شده اند.
به این ترتیب از هم اکنون می توان اوگاندا و مکزیک را دو عضو غیردایم شورای امنیت تلقی کرد که فعالیت خود در شورا را از ابتدای سال میلادی جدید (11 دیماه ) آغاز می کنند.
ماداگاسکار در ماههای اخیر به نفع اوگاندا کنار کشید تا تنها سهم قاره آفریقا به تنها نامزد این قاره تعلق گیرد.
شورای امنیت دارای 15 عضو شامل پنج عضو دایم و 10 عضو غیردایم است.
اعضای غیردایم براساس تقسیم بندیها و سهمیه بندیهای جغرافیایی معرفی و با رای مستقیم اعضای مجمع عمومی انتخاب می شوند.
آمریکا و شماری از صاحبان قدرت انحصاری در شورای امنیت برای جلوگیری از چند صدایی شدن این شورا و در نتیجه پیشبرد اهداف خود، هر ساله همه امکانات خود را به صورت آشکار و پنهان برای جلوگیری از ورود کشورهای مخالف بسیج می کنند.
سال گذشته آمریکا با دخالت مستقیم در انتخابات عملا مانع ورود ونزوئلا به جمع اعضای غیردایم شورای امنیت شد و امسال نیز از ژاپن در مقابل ایران حمایت می کند.
آمریکا در آن انتخابات از گواتمالا حمایت می کرد و کشورهای مستقل و بخش عمده ای از کشورهای حوزه آمریکای لاتین از ونزوئلا حمایت می کردند.
با توجه به اینکه هر کشور باید 127 رای را برای عضویت در شورای امنیت کسب کند، نفوذ آمریکا و حامیانش باعث شد تا دهها بار رای گیری انجام گیرد ، اما هیچیک از دو کشور نتوانستند حد نصاب لازم را کسب کنند.
در نهایت هر دو کشور تصمیم گرفتند از دور رقابتها کنار بروند تا پاناما به عنوان کشوری که در خواست عضویت هم نداده بود کرسی غیردایم شورای امنیت را از آن خود کند.
به هر صورت نکته کاملا مشخص این است که امسال نیز آزمون جدید برای آمریکا و متحدینش است که آیا در راستای شعارهای گوشخراش درباره حقوق کشورها اجازه خواهند داد ایران راهی شورای امنیت شود.
شبد**اروپام ** 1647**360 شماره 017 ساعت 06:37 تمام
۰ نفر