۱۸ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8105815
T T
۰ نفر
بحران اعتماد پاشنه آشیل نظام مالی سرمایه داری لجام گسخته ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/07/18 اقتصاد.اروپا .بحران مالی .بحران اعتماد پاریس - بحران اعتماد در نظام مالی سرمایه داری لجام گسیخته و بدون نظارت و کنترل غرب با بی اعتبار کردن سیستم های بانکی و بیمه آمریکا و کشورهای اروپایی ، رویای شکوفایی اقتصاد را در نخستین دهه قرن بیست و یکم به کابوس تبدیل کرده است.
در روزهای اخیر، تمامی وعده، وعیدها و تدبیرهای جمعی و فردی به کار گرفته شده از سوی بالاترین مقام های دولت ها و نهادی مالی دولتی و خزانه داران اعم از ادغام بانک ها، تزریق پول، کمک مستقیم به شرکت ها و ملی کردن های کامل و جزئی، نتوانسته معضل بحران اعتماد را که اینک به عنوان پاشنه آشیل نظریه های مالی و اقتصادی غرب بنیان شناخته می شود، برطرف کند.
دولت های غربی که تاکنون با اتکا به کارایی این سیستم، واقع بینی را به نفع منفعت اندوزی و افزایش سرمایه عده ای خاص از ثروتمندان جهان به کناری نهاده بودند، اکنون با درگیر شدن با امواج سونامی مالی و بحرانی که هیچ نظریه پرداز غربی آن را پیش بینی نمی کرد، سرنوشت خود را با واقعیت های تازه ای روبه رو می بینند.
مهمترین کاری که کشورهای درگیر با این موج می کنند این است که هرکدام بکوشند با راهکار روانشناختی همچنان اعتماد مردم به این موسسه ها را از دست ندهند و از ورشکستگی بانک ها و موسسه های مالی خود جلوگیری کرده و از تنش های اجتماعی پیشگیری کنند.
بروز اینگونه تنش ها بیشتر از هر کشور دیگر اروپایی برای فرانسه نگران کننده است. چرا که اقتصاد آن از قبل به دلیل دارا نبودن شاخص های اتحادیه اروپا دچار مشکلاتی بود و هم اینک به اذعان کارشناسان اقتصادی در این کشور در مرحله رکورد قرار گرفته است.
رشد اقتصادی فرانسه برخلاف پیش بینی های قبلی که قرار بود ارقام یک و 75 صدم درصد و دو و 25 صدم درصد را نشان دهد برای سال جاری یک درصد برآورد و برای سال آینده نیز از سوی صندوق بین المللی پول نزدیک به صفر پیش بینی شده و بودجه سال آینده این کشور نیز که براساس رشد اقتصادی یک درصدی برنامه ریزی شده است باید مورد بازبینی قرار گیرد.
دیگر کشورهای بزرگ اروپایی نیز بر اساس گزارش صندوق بین الملی پول در سال آینده وضعیت بدی خواهند داشت. آلمان در سال آینده رشد اقتصادی صفر و اسپانیا، انگلیس و ایتالیا رشد منفی را تجربه خواهند کرد.
این بحران که فرانسوی ها خود به آن صفت بحران اعتماد داده اند، اتحاد بین کشورهای غربی به ویژه اتحادیه اروپا را نیز که نیم قرن بر روی اتحاد از نوع اقتصادی سرمایه گذاری کرده بودند به عرصه چالش کشیده است.
حال در بحبوبه پدیداری مشکل جدید، هر کشوری اتحاد را به فراموشی سپرده و با توجه به میزان و نوع بحران و توان سیستم های دولتی خود در صدد بازیابی اعتماد گم شده میان مردم نگران بر آمده است.
این اتحادیه تاکنون عملا در انجام اقدامات دسته جمعی بعد از دو هفته که از این بحران می گذرد، ناتوان نشان داده و پیشاپیش ناامیدی از نتایج نشست های بین المللی نیز که فردا و اوایل هفته آینده در آمریکا از سوی اعضای گروه جی 7 و جی 20 و بانک جهانی و صندوق بین المللی پول با حضور کشورهای در حال توسعه برگزار خواهد شد، بر پیشانی جلوداران سرمایه داری غرب آشکار شده است.
همه بعید می دانند این نشست ها نیز با توجه به وضعیت مالی جهانی به این زودی ها بتوانند بر امواج سرکش بحران غلبه کنند.
به گزارش صندوق بین الملی پول، نرخ رشد اقتصادی در سال آینده برای کشورهای بزرگ مانند چین نیز کاهش خواهد داشت و در کشورهای در حال توسعه نیز از سه و شش دهم درصد در سال 2008 به 2 درصد در سال 2009 میلادی خواهد رسید.
در آمریکا نیز این رشد یک دهم درصد و در منطقه یورو دو دهم درصد پیش بینی شده است. به طور که به گفته اولیویه بلانکارد از مسئولان صندوق بین الملی پول رشد اقتصادی در جهان 3 درصد خواهد بود که برای اقتصاد جهان بسیار کم و رشدی بسیار ضعیف تلقی می شود .
پولسون رییس خزانه داری آمریکا نیز که در این روزها طرح همنام او توانست اجازه کنگره آمریکا را برای تزریق 700 میلیارد دلار به بانک ها ی آمریکایی کسب کند، از ناامیدان این ورطه است.
وی نیز روز گذشته اعلام کرد که همچنان چالش های بزرگی در پیش روی است و بعضی از نهادهای مالی همچنان به سوی ورشکستگی می روند. پولسون معتقد است که این روند به این زودی پایان نخواهد یافت و احتمال داده است که این بحران برای اثر بخشی این کمک ها تا هفته ها ادامه خواهد داشت.
قرار است در اواخر این هفته، گروه 7 در نشستی در آمریکا تمامی ظرفیت های فردی و دسته جمعی خود را برای تقویت بنیه مالی به کار گیرند.
در این نشست کشورهای آلمان، کانادا، آمریکا، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و ژاپن بر روی چهار موضوع نقدینگی، سرمایه، ثبات بازار و تنظیم بازار بحث و گفت وگو خواهند کرد تا بتوانند از جو بی اعتمادی که از سوی سرمایه داران بر بازارهای مالی و سرمایه حاکم شده است ، کم کنند .
گروه جی 20 نیز که هم اکنون برزیل ریاست آن را بر عهده دارد و شامل کشورهای عضو جی7 و کشورهای در حال توسعه است، در آمریکا تشکیل جلسه خواهد داد.
در این نشست نیز روسای بانک های مرکزی و مسوولان مالی و تنظیم بازار این کشورها شرکت خواهند داشت.
آفریقای جنوبی، عربستان، آرژانتین، استرالیا، برزیل، چین، کره جنوبی، اندونزی، مکزیک، روسیه و ترکیه از دیگر اعضای گروه جی 20 هستند.
در هرحال اقداماتی که تاکنون از سوی کشورها انجام شده، نتوانسته است اعتماد را به بازار برگرداند و همچنان وضعیت نامعلومی بربازاراها حاکم است.
در حال حاضر، فرانسه به رغم رکود اقتصادی وعده کمک 22 میلیارد یورویی به شرکت های خود را داده و بخشی از سرمایه بانک مشترک بلژیک و فرانسه را خریده است.
فرانسه همچنین در نطر دارد ساختار حقوقی را برای ورود دولت به بانکهای درحال ورشکستگی به تصویب نمایندگان برساند.
انگلیس نیز روز گذشته بعد از آنکه طرح ملی کردن بانک های در حال ورشکستگی خود را اعلام کرد، از طرح اروپایی سخن گفت. ایتالیا نیز از ورود دولت به صحنه درصورت ورشکستگی بانک ها خبر داد و ایسلند نیز رسما کنترل بانک های خود را بدست گرفت.
بانک های مرکزی جهانی نیز در یک اقدام بی سابقه بعد از هفت سال روز گذشته در حالی که بازارهای بورس جهان روز سیاهی را پشت سر گذاشت، نرخ بهره خود را پایین آوردند.
گرچه از نظر رییس بانک مرکزی اروپایی میزان کاهش بهره چشم گیر بوده، ولی به عقیده کارشناسان اثرات این اقدامات بر بازارهای بورس و مالی کم است و کابوس عدم اعتماد مردم به بانک ها و بانک ها به یکدیگر، همچنان دولت ها و نهادهای بین المللی و اروپایی را به جست و جوی راهکارهای کاراتر سوق می دهد.
اروپام.1368**1275**270**2092** شماره 160 ساعت 19:40 تمام
۰ نفر