۴ اسفند ۱۳۹۲، ۱۵:۳۷
کد خبر: 81057190
T T
۰ نفر
مشاور وزیر ارشاد: وحدت و همدلی شاخصه روابط عمومی سرآمد است

تهران- ایرنا - مشاور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی مهمترین وظیفه روابط عمومي را برقراری پل ارتباطی با مخاطبان انبوه و متفاوت برشمرد و گفت: ایجاد فضای همدلی و وحدت درون و برون سازمانی شاخصه روابط عمومی سرآمداست.

بابك دربیكی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تشریح برنامه های همایش دو روزه روابط عمومی های وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ، سازمان ها و مراكز تابعه كه هم اكنون در هتل ارم در حال برگزاری است

گفت: تبیین سیاست های آتی از مهمترین اهداف این گردهمایی است .

رییس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی یادآور شد: یكپارچگی استراتژی ها، هم افزایی دانش و بالندگی فرهنگی شعار اصلی این همایش است .

مشاور وزیر ارشاد این توضیح را نیز داد كه تلاش شده درهمایش روابط عمومی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یك استراتژی یكپارچه در ابعاد درون سازمانی و برون سازمانی اجرا شود .

دربیكی افزود: مشكلات موجود در روابط عمومی ها، نقش و جایگاه آنها در معرفی سازمان و بخش خود، ارایه الگوهای مناسب برای ایجاد روابط عمومی یكپارچه در این همایش مورد بررسی قرار گرفته است .

دربیكی در ادامه به حضور جمعی از استادان و فعالان حوزه علوم ارتباطات اجتماعی و روابط عمومی كشور در این همایش اشاره كرد و گفت: بی شك حضور این افراد نقش بی بدیلی در ارتقای معلومات و فراگیری اصول حرفه ای روابط عمومی ها درجهت برداشتن گام های رو به جلو موثر سازمان ها و جامعه خواهد داشت.

به گفته وی هراندازه ارتباط در روابط عمومی، به طور مفید مستمر و به نحو تاثیر گذار گسترش یافته باشد، همان اندازه آن فرد، گروه و موسسه در دستیابی به اهداف خود موفق تر می شود.

از نظر دربیكی امروزه، دستگاه های دولتی روز به روز وسیع ترشده ، وظایف آنها سنگین تر و پیچیده تر می شود لذا این روند فعالیت گوناگون آنها را متحول كرده و میان مردم و دولت و نیز اركان دولتی روابط نزدیكتر برقرار می شود.

رییس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد اظهار داشت: با توجه به وظایف كلی ، روابط عمومی در حقیقت می تواند، درحكم حلقه واسط میان دولت و مردم نقش قابل قبولی ایفا كند.

به گفته دربیكی روابط عمومی مجموعه ای از فعالیت های ارتباطی آگاهانه مبتنی بر برنامه و تحقیق است كه با استفاده از شیوه های عملی و هنری به دنبال ارتباط با مردم و اطلاع یابی از نظرهای آنان تجزیه و تحلیل گرایش های مخاطبان و افكار عمومی به منظور گفت و گو برای رسیدن به تفاهم با كاربرد روش ها و ابزارهای ارتباطی نوشتاری گفتاری دیداری و شنیداری است.

به گفته دربیكی ، گستره فعالیت های روابط عمومی در درون و بیرون سازمان فراگیرتر از فعالیت واحدهای دیگر است. به همین لحاظ، ارتقای جایگاه روابط عمومی و سطح تشكیلات آن باید به گونه ای باشد كه بتواند در یك فضای ارتباطی مناسب به رسالت خود عمل كند.

رییس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد همچنین تاكید كرد: هنر روابط عمومی ها اعمال مدیریتی است كه دیدگاه جامعه را مورد سنجش و ارزشیابی قرار می دهد و عملكرد سازمان خود را با مصلحت جمعی و وجدان اجتماعی منطبق می كند بنابراین روابط عمومی ها در یك دیدگاه تخصصی نوعی مدیریت با عملكردی آگاهانه، پیوست و برنامه ریزی شده است كه شكل گیری افكار عمومی منطبق با سیاست های سازمان را رسالت بزرگی برای خود می داند و براساس آن می توان میان اركان مختلف سازمان و افكار عمومی حسن تفاهم ایجاد كند.

مشاور وزیرارشاد اظهار داشت: سیاستگذاری به منظور انعكاس اهداف سازمان و برقراری ارتباط میان مردم، نخبگان و رسانه ها با سازمان و همچنین اطلاع رسانی درباره عملكرد سازمان، ضرورت وجودی روابط عمومی در كنار مدیریت سازمان را توجیه می كند و همه این موارد صرف نظر از سایر وظایف روابط عمومی در حوزه های تبلیغات، امور فرهنگی، نمایشگاه ها و... است كه البته نباید آن ها را نادیده گرفت و در هر سازمان متناسب با سیاست های سازمان طراحی و اجرا می شود.

دربیكی در ادامه با تشریح بحث نقش روابط عمومی و تبلیغات اشاره كرد و گفت: روابط عمومی و تبلیغات دو مقوله جداگانه از یكدیگرند و از نظرهدف، شیوه، ماهیت و الگوی ارتباطی توجه به موازین اخلاقی و نقش مخاطب، تفاوت فاحشی دارند .

به گفته وی روابط عمومی جریان دوسویه اخبار و اطلاعات است. مردم در قبال روابط عمومی پرسشگر هستند لذا روابط عمومی های سازمان ها در مقابل مردم پاسخگوهستند. درحالی كه مخاطب در مقابل تبلیغات بی نقش و احیانا دارای نقش منفعل است و به پرسشهای او پاسخ داده نمی شود.

رییس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد همچنین به برخی از چالش های پیش روابط عمومی ها اشاره كرد و گفت: از جمله چالش هایی كه روابط عمومی ها امروزه با آن مواجه اند، چالش حرفه ای بودن كاركنان و كارشناسان آن است.

دربیكی تصریح كرد: متاسفانه تعداد نیروهای متخصص و كارشناس در روابط عمومی ها بسیار اندك است؛ به طوریكه این نیروها چه به لحاظ تعداد و چه به لحاظ تخصص، جواب گوی نیاز دستگاه ها نیستند.

مشاور وزیر ارشاد اضافه كرد: جدا از ویژگی های خاص، اكتسابی و اصلی، كارشناس روابط عمومی بایستی از یك سری ویژگی های شامل استعداد مدیریت، هیجان و شور داشتن استعداد دگرگونی مثبت، فرصت جویی آگاهانه، كارآفرینی، بهره هوشی بالا، كنجكاوی، سرزنده بودن، داشتن فن بیان خوب از امور، ظاهر مناسب، ذوق و شوق (استعداد طبیعی)، آینده نگری وشخصیت ترغیبی و متقاعد كننده ذاتی نیز بهره مند باشد.

به گفته دربیكی یك كارشناس روابط عمومی باید بتواند عوامل مورد نیاز برای پذیرش توسط مخاطب را در خودپرورش دهد وبنابراین اخلاق پسندیده، انگیزه قوی، مثبت اندیشی و خوشبینی و پویایی، در این زمینه تأثیرشگرفی دارند.

رییس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد تاكید كرد كه در یك فراگرد ارتباطی، همسویی با مخاطبان، صداقت، حاضر جوابی، خلوص و وضع ظاهری مناسب ارتباط گر، نقش بسیار مهمی را در موثر بودن جریان ارتباط ایفا می كند و مجموعه این ویژگی ها، كارشناس روابط عمومی را از جایگاه بسیار والایی برخوردار می سازد.

وی ارتباط‌ نوشتاری‌ و گفتاری‌ دارای‌ مهارت‌ و تجربه، قدرت‌ قضاوت‌ صحیح‌، اعتماد به‌ نفس‌ و اتخاذ تصمیم‌ درست‌ در لحظات‌ سخت‌ و بحرانی‌، قدرت‌ دریافت‌ نقطه‌ نظرهای‌ مدیران‌ و توانایی‌ تنظیم‌ كار خود و پیش‌ بردن‌ برنامه‌ها بدون‌ راهنمایی‌ دیگران‌، قدرت‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ مسائل‌ محیط‌ كار، درك سریع موقعیت‌ های‌ پیش‌ آمده و پیش بینی آثار نهایی‌ مسائل،شناخت اصول‌ فلسفه‌ و واقعیات‌ سازمان از ویژگی های روابط عمومی سرآمد برشمرد.

به گفته وی ، داشتن‌ تخصص‌ در رشته‌ روابط‌ عمومی‌ و تسلط‌ بر تكنیك های‌ آن‌ و تسلط‌ بر كارهای‌رسانه‌ های‌ گروهی‌ و فراگیری‌ فنون‌ تشویق‌، ترغیب‌ و تبلیغ‌ دیگران‌ و تسلط‌ بر تكنیك های ‌ترویج‌ و اشاعه‌ افكار، پیرامون‌ دانش‌ مدیریت‌ و نحوه‌ عمل‌ سازمان‌ اطلاعات‌ كافی‌ داشته‌ باشد. داشتن توانایی‌ برای‌ حل‌ مشكلات‌ پیش‌ آمده از دیگر خصوصیاتی است كه از یك مدیر روابط عمومی انتظار می رود .

دربیكی تصریح كرد : مسئولیت‌ پذیر بودن‌ و اشتیاق و انگیزه‌ برای‌ انجام‌ كار، صبر وشكیبایی‌ در شنیدن‌ وگوش‌ دادن‌ از دیگران، قدرت‌ سازمان‌ دهی‌ واداره‌ زیردستان، ایمان‌ به حرفه و رسالت خطیر خود، احساس‌ مسئولیت‌ نسبت‌ به‌ جامعه‌ و منافع‌ همگان، احساس‌ وفاداری‌ و صداقت‌ به‌ استانداردهای‌ حرفه‌ خود، در هر شرایط‌ و تحت‌ هر مقرراتی‌ از اصول‌ اخــلاقی، شرف‌، صداقت‌، درستی‌ و راستی‌ دفاع‌ كردن در برنامه‌ ریزیهای‌ خود، داشتن ابتكار و خلاقیت‌ درامور، آشنایی با فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و... را از ویژگیها و خصوصیات‌ مهم‌ و بارز مسئولان‌ یك روابط‌ عمومی‌ سرآمد است.

مشاور وزیر و رییس مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در خاتمه تصریح كرد كه نباید میان مدیر روابط عمومی و مدیریت و بدنه سازمان فاصله ای وجود داشته باشد و مسئولان روابط عمومی ها همواره باید با بدنه بیرونی سازمان به ویژه نهادها،‌ سازمانها، مراكز و واحدهای مختلف و مسئولان در بخش های گوناگون تعامل برقرار كرده و همواره این ارتباط و تعاملات بصورت مستمرادامه داشته باشد.

همایش 2 روزه روابط عمومی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمانها و مراكز تابعه عصر امروز یكشنبه به كار خود پایان می دهد.

برگزاری كلاسها و میزگردهای آموزشی و تخصصی با حضور جمعی از اساتید و فعالان حوزه علوم ارتباطات اجتماعی و روابط عمومی از جمله محورهای این همایش بود.

فراهنگ(2)**1355**1601**