۴ اسفند ۱۳۹۲، ۱۳:۴۹
کد خبر: 81056926
T T
۰ نفر
ضرورت همكاری دولت برای نوسازی‌ ناوگان ماشین‌آلات عمرانی فرسوده

تهران - ایرنا - رئیس انجمن تولیدكنندگان و واردكنندگان ماشین‌آلات راهسازی، ساختمانی و معدنی، متوسط سن ناوگان ماشین‌آلات عمرانی را در برخی از كارگاه‌های راهسازی حدود 40 سال عنوان و تاكید كرد كه دولت باید تسهیلات مناسب برای واردكنندگان این ادوات در نظر بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی شمس اردكانی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، تامین سرمایه اجتماعی را برای تحقق توسعه در بخش های مختلف اقتصادی ضروری دانست و افزود: بخش عمده سرمایه اجتماعی در شكل مدنی بروز می‌یابد، ضمن آنكه این شاخص موجب افزایش هم‌افزایی سرمایه فردی می‌شود.

وی با بیان اینكه جوامع مختلف برای تحقق توسعه به سرمایه های مادی و اجتماعی نیاز دارند، وجود 4.5 میلیون نفر دانشجو در كشور را سرمایه اجتماعی ذكر كرد و گفت: برای ایجاد اشتغال این میزان دانشجو و دو غیردانشجو، سالانه به 160 میلیارد دلار اعتبار نیاز داریم لذا برای عملیاتی شدن این میزان شغل باید سرمایه های اجتماعی وارد میدان شوند.

شمس اردكانی اضافه كرد: تأمین سرمایه اجتماعی بر سرمایه مادی مقدم است و اگر سرمایه مادی نباشد، سرمایه اجتماعی هدر می‌رود.

رئیس انجمن تولیدكنندگان و واردكنندگان ماشین‌آلات سنگین راهسازی، ساختمانی و معدنی با بیان اینكه یكی از وظایف ما در اتاق بازرگانی ایران حفظ سرمایه اجتماعی است، گفت: انجمن ماشین‌آلات سنگین عمرانی با همكاری و حمایت اتاق بازرگانی ایران و خانه صنعت و معدن راه‌اندازی و تاسیس شده است.

شمس اردكانی با بیان اینكه هم‌اكنون نقش این انجمن در وزارتخانه‌های دولتی مشخص شده است، گفت: از سیاست‌های ویژه این انجمن همكاری با تشكل‌های همسو نظیر شركت‌های راهسازی است.

رئیس انجمن تولیدكنندگان و واردكنندگان ماشین‌آلات سنگین راهسازی، ساختمانی و معدنی با بیان اینكه ماشین‌آلات سنگین عمرانی لازم و ملزوم توسعه هستند، تصریح كرد: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در این بخش نداشته ایم به طوری كه اغلب ناوگان در حال حاضر فرسوده است و اگر فعالیت‌های عمرانی شتاب بگیرد، به طور قطع با كمبود ماشین‌آلات عمرانی و راهسازی مواجه خواهیم بود.

وی توضیح داد: در بسیاری از كارگاه‌های راهسازی برخی ماشین‌آلات حدود 40 سال عمر دارند كه این امر به معنای افزایش مصرف سوخت و تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی است.

رئیس انجمن تولیدكنندگان و واردكنندگان ماشین‌آلات راهسازی، ساختمانی و معدنی تاكید كرد: اگر بخواهیم پروژه‌های عمرانی، راهسازی و معدنی رونق گیرد باید ماشین‌آلات سنگین مناسب برای فعالیت‌های عمرانی داشته باشیم.

وی همكاری دولت برای تأمین اعتبار مورد نیاز واردكنندگان این ماشین‌آلات را لازم دانست و گفت: به طور قطع ضروری نیست كه همه قطعات ماشین‌آلات عمرانی، راهسازی و معدنی را خود، در داخل بسازیم حتی شركت سازنده بنز نیز قطعات تولیدات خود را از 17 كشور وارد می‌كند.

شمس اردكانی اضافه كرد: باید ‌به موضوع تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات عمرانی توجه بیشتری داشت كه در این راستا دنبال آموزش كارگران برای استفاده از ماشین‌آلات عمرانی و راهسازی هستیم.

وی افزود: ضریب اشتغال معدن، كشاورزی و عمرانی بالا است لذا اگر فعالیت‌هایی در تولید ماشین‌آلات سنگین تعریف شود و 100 درصد هم تولید داخل داشته باشیم باز باید به اولویت‌سنجی‌ها و مقررات مالی در این بخش توجه كنیم.

وی افزود: در حالی كه مقررات واردات خودرو و ماشین‌آلات عمرانی در دنیا متفاوت اما در ایران یكسان بوده، این امر سبب عدم رشد ناوگان ماشین‌آلات عمرانی در كشور شده است.

دبیر انجمن تولیدكنندگان و واردكنندگان ماشین آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی نیز گفت: در سالهای اخیر فرسودگی ماشین آلات سنگین هزینه های انجام پروژه های عمرانی را در كشور بیش از پیش افزایش داده است.

عبدالرضا صالحی افزود: وجود محدویت های مالی، اعمال تحریم ها، مشكلات فراروی بانكی، محدویت های تخصیص ارز و صدور ضمانت های بانكی در سال های گذشته مانع بزرگی در نوسازی ماشین آلات سنگین راهسازی و ساختمانی در كشور ایجاد كرده است.

وی بر ضرورت استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای نوسازی ناوگان ماشین آلات سنگین عمرانی تاكید كرد و گفت: برای واردات این نوع ماشین آلات منابع مالی زیادی مورد نیاز است، ضمن آنكه در سالهای اخیر واردكنندگان نتوانستند ماشین آلات مورد نیاز خود را در این بخش وارد كنند.

دبیر انجمن تولیدكنندگان و واردكنندگان ماشین آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی در پایان با بیان اینكه عمر مفید ماشین آلات سنگین راهسازی و ساختمانی پنج سال است، گفت: پس از گذشت پنج سال استفاده از این ماشین آلات معمولا با هزینه های زیادی انجام می شود و نوسازی ماشین آلات سنگین در بخش های مختلف كشور، امروز ضروری است.

اقتصام(3)1108**1558