۴ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۱۵
کد خبر: 81056652
T T
۰ نفر
بانوی هنرمند شیرازی : ظروف مسی را به خانه ها بازگردانید

شیراز - ایرنا ، بانوی هنرمند شیرازی كه قلمزنی روی مس را به عنوان حرفه ای ترویج داده و دنبال می كند معتقد است : استفاده از ظروف مسی كه در سالهای پیشین بخشی از میراث معنوی ایرانیان بود و در سالهای اخیر منسوخ شده باید به عنوان یك فرهنگ به زندگی ایرانی بازگردد.

آذرتاج دوایی ، بانوی كار آفرین و هنرمند شیراز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یاد آور شد : قلمزنی روی مس به عنوان یك پیشه و هنر رواج داشته و اكنون در حال فراموش شدن است ، این طرح های هنری سنتی كشورمان می تواند الگویی موثر برای نسل جوان باشد و باید از زوال نجات یابد.

خانم دوایی با اشاره به این مطلب كه توجه به هنر ایرانی در قالب رنگ ها وطرح های سنتی می تواند به تقویت روحیه كار وكارآفرینی در جوانان منتهی شود افزود: رویكر منطقی به هنر ایرانی می تواند به اقتصاد خانواده ها كمك كند .

این هنرمند شیرازی با بیان اینكه بانوان سهم قابل توجهی در تامین نیاز های اقتصادی خانواده دارند گفت: با برگزاری دوره های آموزشی می توان بانوان متقاضی اشتغال را در جامعه تقویت واین باور را در آنان ایجاد نمود كه با بهره گیری از حداقل ها می توان اشتغالزایی و ایجاد درآمد نمود .

دوایی در بخش دیگری ازسخنان خود افزود: توجه به طرح های قدیمی واحیای آن زمینه سازایجاد اشتغال وتولید ثروت است این در حالی است كه طرح های قدیمی ریشه در هویت فرهنگی ما ایرانیان دارد واین هویت در ابعاد بین المللی مورد توجه جهانیان است .

وی با بیان این مطلب كه به منظور احیای هویت فرهنگی وتوجه به طرح های سنتی كشورمان اقدام به ثبت یك موسسه برای برگزاری دوره های آموزشی با حمایت معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی استان فارس كرده گفت: این موسسه با رویكرد برگزاری دوره های آموزشی برای بانوان بصورت رایگان اقدام نمود وتاكنون گروه های بسیاری خصوصا در قالب جوانان از حرفه آموزی در آن بهره برده اند و این تلاش گامی موثر در ایجاد اشتغال آنان بوده است .

خانم دوایی تاكید كرد : ادامه این روند نیازمند مكانی برای استقرار و نیز دعوت از اساتید چیره دست شیرازی است تا هنر جویان بیشتری جذب وبانوان دیگری نیز به باورخود اشتغالی برسند همچنین به منظور پی گیری موثر این روند با همكاری فعالین عرصه های هنر در بافت قدیم شیراز موفق شده ایم تا با انتخاب یك ساختمان مناسب نسبت به جذب بانوان علاقمند به هنر آموزی اقدام كنیم .

وی با بیان اینكه اولین دوره آموزشی مسگری و قلمزنی روی مس برای بانوان برگزار كرده تصریح كرد : كار قلم زنی روی مس یكی ازحرفه های سخت و نیازمند توان مضاعف است كه قبلا تصور می شد از عهده بانوان خارج است اما با برگزاری این دوره آموزشی به عنوان اولین دوره ، فرهنگ خواستن و توانستن را در بانوان تقویت نمودیم ونیز به احیای این هنر سنتی مبادرت كردیم .

خانم دوایی گفت: با فراگیری این هنر یكی از موانع اشتغال بانوان در منزل بدون نیاز به كارگاه وسرمایه گذاری های كلان برطرف خواهد شد .

این هنرمند شیراز خاطر نشان كرد: در گذشته نه چندان دور تمام ظروف مسی از گردونه مصرف حذف شده بود اما با این رویكرد می توان دوباره امیدوار بود كه ظروف مسی به آشپزخانه ما ایرانیان بازگردد ونقش زنی بر روی آن احیا شود .ك/3

677