مشاركت خارجی ها در توسعه میادین مشترك و پارس جنوبی/ مذاكره با غولهای نفتی همزمان با مذاكرات هسته ای

تهران - ایرنا - معاون وزیر نفت در امور مهندسی با بیان اینكه توسعه میادین مشترك بویژه پارس جنوبی از اولویت های صنعت نفت ایران است، گفت: همزمان با گشایش های صورت گرفته در عرصه بین المللی و موفقیت های مذاكره كنندگان وزارت امور خارجه، مذاكرات متعددی نیز توسط مسئولان ارشد وزارت نفت با شركت های معتبر بین المللی انجام می شود.

عماد حسینی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، در خصوص آخرین وضعیت دعوت از شركت های نفتی بین المللی، از جمله مهم ترین محورهای اصلی و اقدامات اساسی وزارت نفت در این زمینه را بازسازی اعتماد و روابط مبتنی بر منافع ملی در ابعاد فراملی عنوان كرد.

وی ادامه داد: همزمان با گشایش های صورت گرفته در عرصه بین المللی و موفقیت های مذاكره كنندگان هسته ای، مذاكرات متعددی نیز توسط مسئولان ارشد وزارت نفت با شركت های معتبر بین المللی در حال انجام است.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی افزود: كسب كرسی دبیركلی مجمع كشورهای صادركنندۀ گاز و خیز بلند برای تصاحب كرسی دبیركلی اوپك نیز از جمله اقدامات وزارت نفت در همین راستا است.

حسینی ادامه داد: حضور وزیر نفت در سفر رئیس جمهوری به اجلاس داووس و ملاقات های چند جانبه با مقامات ارشد شركت های بین المللی و ارائه مدل جدیدی از قراردادهای نفتی كه اوایل اسفندماه، مراسم رونمایی از آن برگزار خواهد شد، نشان دهنده برنامه های وزارت نفت ایران برای افزایش تعاملات بین المللی است.



** مشاركت خارجی ها در توسعه میادین مشترك و پارس جنوبی

معاون وزیر نفت در امور مهندسی در خصوص زمینه های سرمایه گذاری شركت های بین المللی، اظهار داشت: حوزه بالادستی صنعت نفت و توسعه میادین مشترك، خصوصاً پارس جنوبی از جمله اولویت های اصلی صنعت نفت است.

حسینی اضافه كرد: جذابیت های متعدد سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران از یكسو و نیاز به فناوری های روزآمد در این حوزه از جمله دلایل تمایل به گسترش این همكاری های مشترك است.



** حمایت وزارت نفت از شركت های داخلی صنعت نفت

معاون وزیر نفت در امور مهندسی در خصوص وضعیت شركت های داخلی در صورت ورود شركت های بین المللی نیز گفت: خوشبختانه همزمان باروند روزافزون توسعه در صنعت نفت، توان شركت های داخلی نیز از رشد و توسعه مناسبی برخوردار بوده است.

وی خاطرنشان كرد: البته شرایط متفاوتی كه در چند سال گذشته به دلیل بی تدبیری ها و تحریم ها بر صنعت نفت و سایر حوزه های اقتصادی كشور حاكم شد، باعث شد شتاب این توسعه كند و در برخی موارد، صفر شود.

حسینی با بیان اینكه مسئولان ارشد صنعت نفت، بویژه وزیر نفت بر حمایت همه جانبه از شركت های مختلف داخلی تاكید دارند، اظهار داشت: صنعت نفت، پیشران توسعۀ كشور محسوب می شود و تحرك در این صنعت و شتاب در پروژه های این حوزه، سایر صنایع كشور را نیز به تحرك وادار می كند.

وی تصریح كرد: معاونت امور مهندسی وزارت نفت نیز از تمام امكانات و ابزار و قوانین موجود برای حمایت و استفاده از توان داخلی در پروژه های صنعت نفت، استفاده خواهد كرد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی افزود: بازنگری در قراردادهای جدید صنعت نفت، در یك كارگروه تخصصی و با حضور افراد صاحبنظر و برجستۀ صنعت نفت انجام شده است.

حسینی با بیان اینكه حمایت از توانمندی های داخلی، همواره مورد توجه مسئولان وزارت نفت خواهد بود، گفت: با رونمایی از مدل جدید قراردادها در هفتۀ اول اسفندماه، در مورد جزئیات این قراردادها اطلاع رسانی خواهد شد.



** مشاركت شركت های داخلی در پروژه های بین المللی

معاون وزیر نفت در امور مهندسی اظهار داشت: هرچند در فضای بستۀ چند سال گذشته، فشار بسیاری بر حوزه های مختلف اقتصاد كشور ازجمله صنعت نفت و فعالان این عرصه وارد آمد، اما شاهد دستاوردهای ارزنده ای نیز بودیم.

حسینی گفت: با رقابتی تر شدن فضای كسب و كار در این صنعت، شركت های داخلی از تجارب، دانش و فناوری های شركت های معتبر و سرآمد بین المللی كه زمینه های حضور دوبارۀ آنها در صنعت نفت كشور در حال فراهم شدن است، استفاده می كنند.

وی اظهار امیدواری كرد كه با تغییر شرایط، موج دوم صنعت نفت كشورمان در سال های پس از پیروزی انقلاب تحقق یابد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی اضافه كرد: در موج نخست صنعت نفت ایران و با شتاب یافتن توسعۀ فازهای پارس جنوبی در دورۀ نخست وزارت زنگنه، شاهد تولد و توسعۀ شركت های سازنده و پیمانكاران صنعت نفت در كشور بودیم.

وی اظهار داشت: امید است كه با بهبود شرایط فعالیت ها، شاهد بلوغ و تثبیت جایگاه شركت های توانمند كشورمان در این عرصه و حضور قدرتمند آنها نه تنها در صنعت نفت كشور، بلكه پروژه های بین المللی نیز باشیم.

اقتصام(4)2022**1558
۰ نفر