۱۳ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8104785
T T
۰ نفر

در حاشیه

۱۳ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8104785
در حاشیه نکاتی از جلسه بررسی قطعنامه مربوط به اسراییل ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/07/13 سیاسی.خارجی.آژانس.هسته ای وین - قطعنامه ای با موضوع توانمندی هسته ای اسراییل که ساعتی قبل از دستور کار کنفرانس عمومی سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی خارج شد دارای چهار بند بود که از سوی کشورهای عربی به اجلاس ارایه شده بود.
** بند اول این قطعنامه از این که اشاعه سلاحهای هسته ای امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه را به خطر انداخته است ، ابراز نگرانی کرده بود.
در بند دوم با ابراز نگرانی از توانمندی هسته ای اسراییل ، از این کشور خواسته شده بود تا به پیمان جامع منع گسترش سلاحهای هسته ای ان.پی.تی بپیوندد و تمام تاسیسات هسته ای خود را تحت نظارت پادمان جامع آژانس قرار دهد.
بند سوم این قطعنامه از مدیر کل خواسته است که با کشورهایی که در این زمینه نگرانی هایی دارند برای دستیابی به نتیجه همکاری کند و در بند چهارم نیز از مدیر کل خواسته شده بود گزارشی از روند اجرای این قطعنامه به نشست شورای حکام ارایه دهد.
** سفرای فرانسه و کانادا به نمایندگی از کشورهای غربی پیش از رای گیری در مخالفت با این قطعنامه سخنرانی کردند و خواستار آن شدند که آژانس در چهارچوب فنی خود باقی بماند و وارد حوزه سیاسی نشود.
این سخنرانان همچنین این قطعنامه را اقدامی سنتی از سوی کشورهای خاورمیانه توصیف کردند و خواستار عدم اقدام درباره آن شدند.
** نمایندگان کشورهای ایران، سوریه، کوبا، عراق، مراکش، اندونزی، مصر، یمن، سودان، لبنان و الجزایر نیز به عنوان موافقان این قطعنامه سخنرانی کردند و همگی خواستار پیوستن اسراییل به پیمان جامع منع گسترش سلاحهای هسته ای شدند.
در تمامی این سخنرانی ها با یادآوری توانمندی هسته ای اسراییل تاکید شد که این مساله ثبات و امنیت را در منطقه خاورمیانه به خطر انداخته است.
سخنرانان همچنین اعلام کردند که اسرایل مشروعیت قطعنامه های بین المللی را با غیر قابل دسترسی نگهداشتن تاسیسات هسته ای اش از بازرسی های آژانس زیر سوال برده است.
سخنرانان موافق از جلسه خواستند که با رای مثبت خود به این قطعنامه زمینه اجرایی شدن قطعنامه های قبلی مرتبط را فراهم کنند.
** حامیان اسراییل در حالی توانستند تنها با اختلاف 3 رای این قطعنامه را از دستور کار خارج کنند و مهر عدم اقدام بر آن بزنند که گروه کشورهایی که به آن رای ممتنع دادند فقط دارای هفت عضو بود که ترکیه، روسیه و قزاقستان مهمترین اعضای آن بودند.
** در کنار کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی، مهمترین کشورهایی که به مطرح شدن این قطعنامه رای مخالف دادند سوییس، گرجستان، هند، کره و ژاپن بودند ** در گروه کشورهایی که از موافقان مطرح شدن این قطعنامه در کنفرانس عمومی آژانس بودند علاوه بر کشورهای خاورمیانه و عربی کشورهایی همچون چین، آرژانتین، صربستان، سنگاپور، مغولستان و آفریقای جنوبی قرار دارند.
** در بین کشورهایی که با خروج خود از سالن عملا ترجیح دادند که مجبور به حضور در یکی از این گروهها نشوند مهمترین آنها عبارتند از: واتیکان، ارمنستان، بوسنی، نیکاراگوئه، افغانستان و تاجیکستان.
شبد**اروپام 1647**371** شماره 200 ساعت 23:49 تمام
۰ نفر