۱۳ مهر ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8104630
T T
۰ نفر
آیا زلزله سیاسی جدید در لبنان در شرف وقوع است ؟ ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/07/13 ..
از : حسن فتحعلی بیروت - با گذشت بیش از سه سال از ترور مشکوک رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان و انجام سه سال تحقیقات گسترده و دامنه دار داخلی و بین المللی ، اینک برخی محافل سیاسی پیش بینی می کنند درآستانه ارایه گزارش نهایی کمیته تحقیق درباره این ترور ، لبنان بار دیگر دچار زلزله سیاسی اما به مراتب شدیدتر شود.
گزارش جدید کمیته بین المللی تحقیق درباره این ترور را دانیل بلمار قاضی جنایی کانادایی و چهارمین رییس این کمیته تهیه کرده و قرار است دوازدهم آذرماه برابر با دوم دسامبر سال جاری به سازمان ملل ارایه شود.
اما گویا پیش از انتشار رسمی این گزارش، درز کردن برخی اطلاعات آن نیز موجب ایجاد موج های امنیتی و نگرانی های گسترده بین برخی محافل در لبنان شده است.
بر اساس آنچه که در محافل سیاسی و خبری لبنان درزکرده، در گزارش اخیر این کمیته از 120 نفر لبنانی و غیر لبنانی که به نوعی به این حادثه مرتبط هستند از جمله طراح، عامل، صاحب نقش و مخفی کننده اطلاعات نام برده شده که اگر این اسامی افشا شود، موجب واکنش های شدیدی خواهد شد.
روزنامه لبنانی الانوار در این باره مدعی شده طرح و برنامه ریزی برای ترور حریری هشت ماه قبل از این حادثه انجام شده بود و عاملان ترور قبل از عملی شدن طرح خود، سه عملیات آزمایشی را با همان مشخصات خودرو و بمب بکار رفته در عملیات اصلی انجام داده بودند.
این منبع لبنانی افزوده است: موضوع خطرناک آنکه گزارش آخر این کمیته اشاره دارد که عناصری از تشکیلات امنیتی رسمی لبنان خود در این آزمایش ها شرکت داشته و در یکی از مراحل آزمایش یکی از مسوولان امنیتی شخصا بر عملیات نظارت کرده است .
این روزنامه لبنانی افزود، در نشستی کوچک با شرکت تعدادی از مسوولان بلند پایه در مرحله آمادگی برای طراحی ترور این سووال مطرح شد که واکنش طائفه اهل سنت هنگام ترور حریری چگونه خواهد بود ؟ یکی از مسوولان که اکنون جزو افراد بازداشتی است گفت : اهل سنت در لبنان یک بار برای فوت جمال عبد الناصر به خیابان ها آمدند و پس از آن هرگز پا به خیابان نگذاشتند به این معنا که آنان نسبت به این ترور واکنشی نشان نخواهند داد.
روزنامه الشرق الاوسط نیز نوشته است: برخی محافل درباره احتمال وقوع حوادث امنیتی در آستانه صدور گزارش کمیته بین المللی تحقیق درباره ترور رفیق حریری اظهار نگرانی کرده اند.
این روزنامه به نقل از برخی منابع نوشت، پیش بینی می شود انفجار در شهر طرابلس شمال لبنان که دوشنبه گذشته رخ داد و هفت کشته و شماری زخمی بر جای گذاشت، یکی از حلقه های این حوادث و یا مقدمه ای برای حادثه ای بزرگتر باشد.
به نوشته این روزنامه، محافل سعدالدین حریری رییس جریان آینده و فواد سنیوره نخست وزیر لبنان درباره گزارشی که از وجود نام 120 مظنون در ترور رفیق حریری خبر داده، سکوت اختیار کرده اند.
با این حال و با وجود ادعاهای برخی محافل مطبوعاتی در این زمینه هنوز محتوای گزارش سرنوشت ساز کمیته تحقیق درباره ترور رفیق حریری بطور رسمی اعلام نشده تا بتوان درباره آن قضاوت کرد، اما به طور قطع در این باره سووالاتی مطرح خواهد شد که مشخص نیست آیا این گزارش به آنها نیز پاسخ خواهد داد یا نه .
اهم این سووالات عبارتند از : 1 - چه کشور و یا طرف هایی از ترور رفیق حریری سود می برند ؟ 2 - بطور اساسی اهداف و نتایج رخ داد این ترور و تحولاتی که پس از این زلزله سیاسی در لبنان ایجاد شد اوضاع در این کشور و منطقه را به نفع چه طرف هایی تغییر داد.
3 - چرا با وجود آنکه آمریکا خود از بانیان تشکیل کمیته بین المللی تحقیق درباره این ترور بود، خود و رژیم صهیونیستی به اعتراف مقام های این کمیته در مراحل تحقیق با بازپرسان و محققان آن همکاری نکردند؟ 4 - چه رابطه ای بین صدور قطعنامه 1553 شورای امنیت که چند ماه قبل از ترور رفیق حریری در سال 1383 به تصویب رسید با این حادثه ممکن است وجود داشته باشد ؟ در این قطعنامه بر خروج نیروهای بیگانه از لبنان که بطور واضح منظور نیروهای سوریه بود، برگزاری انتخابات آزاد ریاست جمهوری و خلع سلاح گروه های شبه نظامی که منظور تنظیم کنندگان آن گروه های فلسطینی و حزب الله به عنوان تنها نیروهای مقاوم در لبنان در برابر رژیم صهیونیستی است، در آن تاکید شده بود.
اجرای این قطعنامه بدون حادثه ای مانند ترور رفیق حریری می توانست به سرعت پیگیری و اجرا شود؟ 5 - چه عوامل و اعمال فشارهایی باعث شد تا درباره این پرونده سنگین جنایی و تروریستی از ابتدای شروع بکار کمیته تحقیق چهار قاضی بین المللی عوض شوند.
6 - چرا روند تحقیقات بیش از سه سال بطول انجامیده است، آیا بین طولانی شدن این تحقیقات و انتظار آمریکا و اسراییل برای به نتیجه رسیدن برخی طرحهای مورد نظر خود در منطقه نمی تواند رابطه ای وجود داشته باشد؟ ضمن آنکه پیش از این بسیاری از کارشناسان سیاسی و جنایی عامل این ترور را رژیم صهیونیستی معرفی کرده و چندی پیش نیز یکی از ماموران اسراییلی به این موضوع اذعان کرده است.
علاوه بر این با ترور رفیق حریری، زمینه برای دخالت گسترده آمریکا در لبنان، خروج سوریه از این کشور و آسودگی خاطر رژیم صهیونیستی فراهم شد.
7- پیچیدگی مواد منفجره، روش های بکار رفته در انجام این ترور و چگونگی ارتباطات و مسایل دیگر این حادثه حکایت از برنامه ریزی دقیق، پشتیبانی قوی و نظارت عالی دارد که در این زمینه می توان حدس زد چنین اقدامی کارچه طرفی است که ده ها سال است به ترورهای سازمان یافته و کشتار مردم بی دفاع کشورهای منطقه و داشتن قوی ترین سرویس های جاسوسی و خرابکاری و تیم های تروریستی معروف است.
به هر حال لبنانی ها و جامعه جهانی پس از یک هزار و 328 روز از واقعه ترور رفیق حریری منتظرند حقایق این زلزله سیاسی را بشوند و درباره آن قضاوت کنند.
قرار است رییس کمیته تحقیق درباره این ترور پس از اتمام تحقیقات و آغاز بکار دادگاه بین المللی در لاهه هلند به عنوان دادستان آن منصوب شود.
هزینه تشکیل این دادگاه برای سال اول 35 میلیون دلار، سال دوم 45 میلیون دلار و برای سال سوم 40 میلیون دلار تخمین زده شده که تا قبل از تامین هزینه سال اول، امکان آغاز بکار آن وجود ندارد.
لبنان متعهد شده است 49 درصد هزینه سال اول دادگاه را پرداخت کند.
خاورم ** 1158**265ع1368** شماره 045 ساعت 10:33 تمام
۰ نفر