۲۳ بهمن ۱۳۹۲، ۱۷:۳۵
کد خبر: 81041650
T T
۰ نفر
روحانی وزن سیاسی ایران را درمعادلات منطقه ای وجهانی افزایش داده است

برلین - ایرنا - مشاور ارشد شورای روابط خارجی آلمان،باتقدیر از سیاست و عملكرد رییس جمهوری اسلامی ایران درعرصه های داخلی و خارجی،گفت:آقای روحانی با عملكرد درخشان خود در این مدت كوتاه، وزن سیاسی ایران را در معادلات منطقه ای و جهانی به شكل قابل توجهی افزایش داده است.

'بهروز عبدالوند'مشاور ایرانی شورای روابط خارجی آلمان و مسئول امور تحقیقاتی مركز مطالعات خزر در دانشگاه برلین در گفت وگو با ایرنا،درخصوص جایگاه ایران درمنطقه و جهان بعداز اجرای سیاست تدبیر و امید گفت:ابتدا باید به نقش مهم ملت ایران اشاره كنیم كه در انتخابات اخیر و با رای خود نیاز كشور به یك دولت و رییس جمهورعملگرا و باتدبیررا موردتاكیدقراردادند كه این پختگی سیاسی ملت فهیم ایران را نشان می دهد.

عبدالوند بابیان اینكه آقای روحانی نیز قول های خیلی زیادی نداده كه امروز نتواند آن را اجرا كند،گفت:ایشان از همان ابتدا،هم با مشكلات كشور آشنا بود و هم اینكه به خوبی می دانست امكانات محدودی برای اجرای برنامه ها و تحقق اهدافش در اختیار دارد و با موانع متعددی نیز در این راه مواجه خواهد بود.

استاد ایرانی دانشگاه برلین افزود:باتوجه به فشارهای داخلی و خارجی كه وجود دارد باید بگویم تا الان، بازدهی كار ایشان بسیار مثبت بوده به طوری كه در عرصه سیاست خارجی در ارتقاء جایگاه بین المللی ایران و همچنین كنترل تشنج های منطقه بسیار موفق عمل كرده است كه در این راستا می توان به ایفای نقش حیاتی ایران در سوریه و افغانستان اشاره كرد.

عبدالوند افزود: فراموش نكنیم كه در كنفرانس بین المللی ژنو 1 درمورد سوریه كسی حتی حاضر به صحبت با تهران نبود اما در كنفرانس ژنو 2 وضع به گونه ای تغییر كرد كه اگر مقاومت های عربستان سعودی نبود حتما ایران یكی از شركت كنندگان مهم و تاثیر گذار این اجلاس می بود.

وی افزود:درحال حاضر دولت های دخیل در مسائل منطقه ای به مذاكره و تبادل نظر با دولت روحانی می پردازند كه نشان دهنده این است كه وزن ایران در دیپلماسی منطقه ای گسترش پیدا كرده است و این چیزی نیست جز تدبیر دولت روحانی.

عبدالوند ادامه داد:با اینكه سیاست های روحانی در بعد سیاست خارجی بر مبنای حفظ منافع ملی بوده در سیاست داخلی نیز برغم همه مشكلات تا اندازه ای موفق به حفظ ثبات اقتصادی در بازار شده و از سرگیری گفت و گوها با اقتصاد اروپا نیز تاثیر مثبتی دراین زمینه داشته است.

وی خاطرنشان كرد:همین كه می بینیم هیات های اقتصادی غربی ازجمله ایتالیا و فرانسه به سمت ایران سرازیر شده اند و بخش عمده ای از سیاستمداران خارجی كه تاكنون به ایران نمی آمدند با دیپلماسی فعالی درتهران حضور دارند، نشان از تغییر مثبت اوضاع به نفع ایران است.

استاد ایرانی دانشگاه آلمان،تصریح كرد: همه اینها نشان می دهد كه درهای ایران باز شده و عده زیادی از دست اندركاران اقتصاد جهانی تمایل به فعال شدن در بازار این كشور دارند ضمن اینكه جمهوری اسلامی می تواند در امنیت و پیشرفت و شكوفایی اقتصاد منطقه هم نقش خوبی ایفا كند.

عبدالوند تاكیدكرد:ما یك ظرفیت 75 میلیونی داریم كه خیلی خوب آموزش دیده و رشد مطلوبی داشته و می تواند دروازه ورود آسیای میانه و قفقاز به اقتصاد جهانی باشد و این مهم نیازمند یك دیپلماسی فعال برای تشنج زدایی در منطقه است كه خوشبختانه دولت آقای روحانی آن را به خوبی پیش می برد.

وی افزود:معتقدم در راه تحقق این هدف نیاز به این هست كه بخصوص با عربستان سعودی با توجه به مشكلات منطقه،مذاكرات آغاز شود و با دولت ریاض برای برقراری امنیت در عراق،سوریه و بخصوص بحرین كه شیعیان در این كشور مورد تهاجم قرار می گیرند،همكاری ها آغاز شود.

عبدالوند ادامه داد:ضمن درنظرگرفتن نیازهای امنیتی عربستان،مسئله دفاع ازحقوق شیعیان منطقه با توجه به اینكه ایران كشور مادر تشیع است باید مد نظر قرار گرفته شود و به نظر می رسد آقای روحانی باید در این زمینه سیاست خارجی را فعال تر كند.

مشاور ارشد شورای روابط خارجی آلمان بااشاره به فراهم شدن زمینه ورود اروپایی ها و دیگر كشورها به بازار اقتصادی ایران،گفت: درمورد اقتصاد نیز معتقدم فقط نباید منتظر شركت های بزرگ باشیم و می توانیم با شركت های كوچك و در عین حال فعال اقتصادی در دنیا نیز همكاری ها را در دستور كار قرار دهیم.

عبدالوند افزود: باید به این نكته توجه داشته باشیم كه به عنوان نمونه، چین رشد اقتصادی خود را مدیون شركت های بزرگ و مادر نیست، بلكه مدیون هزاران شركت كوچك غربی است كه در آن كشور سرمایه گذاری كرده و موتور اقتصادی این كشور را به حركت درآوردند،ما نیز نیاز به چنین حركتی در اقتصاد داریم.

وی ادامه داد:با توجه به اینكه فضای مثبتی در منطقه و جهان درمورد دولت آقای روحانی بوجود آمده باید از این فرصت مناسب استفاده كرد و با هدف بهره مندی از مشاركت شركت های خارجی از طریق افزایش انگیزه این شركت ها برای حضور در بازار ایران، زمینه توسعه همكاری ها را فراهم كنیم.

مسئول مطالعات مركز تحقیقات خزر دانشگاه برلین،خاطرنشان كرد: برای بهبود وضعیت اقتصاد كشور باید اقدامات مهمی انجام شود از جمله اینكه درمورد نوع قراردادهای اقتصادی بخصوص در بخش انرژی و نفت كه از حساسیت بالایی برخودار است،این قراردادها باید به طور روشنی برای خارجی ها جذاب تر شود تا سرمایه گذاران خارجی بتوانند با علاقه مشاركت كنند و دغدغه ای از بابت امنیت سرمایه گذاری و بازدهی سود نداشته باشند.

عبدالوند اظهار داشت: به عنوان نمونه درمورد كشور عراق می بینیم كه در ابتدای ورود آمریكایی ها به این كشور گفته می شد روزانه 10 میلیون تن نفت تولیدخواهد شد اما امروز اینگونه نیست و با برخی از شركت های اقتصادی كه صحبت داشتم معتقد بودند نوع قراردادهای نفتی در عراق آنقدر جذاب نیست كه آنها را به مشاركت ترغیب كند.

این استاد ایرانی دانشگاه برلین با بیان اینكه برای شركت های غربی این خیلی مهم است كه نوع قرار دادهای اقتصادی مشخص تر باشد زیرا می خواهند امنیت خاطر برای سرمایه گذاری داشته باشند،گفت:به آقای زنگنه وزیر محترم نفت پیشنهاد می كنم فقط منتظر شركت های بزرگ نباشند زیرا شركت های كوچك با تكنولوژی بالای زیادی وجود دارد كه تمایل دارند در اقتصاد ایران بخصوص حوزه نفت همكاری كنند.

عبدالوند افزود: ما به سرمایه گذاری 120 تا 160 میلیادر دلاری در این بخش نیاز داریم و این درحالی است كه هیچ شركت بزرگ و مادری حاضر نمی شود در ابتدای كار از 2 تا 3 میلیارد دلار بیشتر سرمایه گذاری كند ضمن اینكه تعداد این شركت ها هم محدود است و آنها سرمایه گذاری های سنگین تری درجاهای دیگر دارند.

وی ادامه داد:به همین خاطر ما باید به جای اینكه به صورت مطلق منتظر شركت های بزرگ اقتصادی باشیم تا آنها با سرمایه گذاری خود مشكلات ما را حل كنند،شركت های كوچك زیادی هستند كه هم دانش خوبی دارند و هم تجربه بالا و هم تمایل زیادی به همكاری دارند كه باید درهای اقتصاد كشور را به روی آنها باید باز كنیم.

** برای حل مشكلات اقتصادی كشور ،ملت ایران باید آمادگی پرداخت واقعی مالیات خود را داشته باشد

این استاد دانشگاه در ادامه این گفت و گو به نقش مهم مالیات در توسعه و حل مشكلات اقتصادی كشورها از جمله ایران اشاره كرد و گفت:با نگاه به آمارهای بانك مركزی ایران به راحتی می توان دریافت كه چیزی حدود 9 درصد از اقتصاد كشور مالیات می پردازد و در واقع بودجه جاری كشور نه از مالیات بلكه از بخش انرژی و فروش نفت تامین می شود.

عبدالوند اظهار داشت: ملت ایران سال های زیادی است كه دائم انتظار می كشد تا دولتی بیاید و چون درآمد نفت و گاز را در اختیار دارد همه مشكلات اقتصادی كشور را حل كند و همه فكر می كنند درآمد نفت و گاز باید برای حل همه مشكلات اقتصادی كشور مورد استفاده قرار گیرد و كافی هم خواهد بود.

وی تاكید كرد: اقتصاد ایران بسیار زیاد وابسته به انرژی است ضمن اینكه بخش زیادی از انرژی تولید شده هم در داخل مصرف می شود و بخش عمده مصرف ما نیز بازدهی كمی دارد، لذا در عمل شاهدیم كه بخش انرژی به جای اینكه موتور حركت اقتصادی باشد، در واقع به هدر می رود.

این استاد دانشگاه افزود: تولید ناخالص ملی ما معادل 1000 میلیارد دلار در سال است اما دولت فقط به 60 تا 70 میلیارد دلار درآمد بخش انرژی دسترسی دارد و غیر از كارمندان دولت كسی مالیات واقعی خود را پرداخت نمی كند.

وی افزود: آقای احمدی نژاد نیز در دولت خود تصمیم داشت بخش مالیات را فعال كند اما چون با مقاومت بازار مواجه شد و درآمد مالیاتی كه انتظار داشت محقق نشد،ایشان مجبور شدند قیمت دلار را در مقابل ریال بالا ببرند تا بتوانند بودجه جاری كشور را تامین كنند.

عبدالوند سیستم بانكی حاكم در ایران را ناقص توصیف كرد و گفت:سود بانكی ما همیشه كمتر از میزان واقعی است و میزان سود پرداختی از طرف بانك ها برای سپرده گذاران جذابیتی برای سپرده گذاری ندارد به طوری كه اگر فردی پول خود را در بانك ذخیره كند به مرور زمان ارزش آن از بین خواهد رفت به همین خاطر ایرانی ها پولشان را یا در زمین سرمایه گذاری می كنند یا طلا و این خود نشان می دهد كه اقتصاد پولی ما نیاز به یك دگرگونی اساسی دارد.

وی با تاكید بر اینكه سیستم مالیاتی كشور نیز نیازمند تغییرات و اصلاح اساسی است،گفت: درصورتی كه دولت بتواند مالیات درست را جذب كند و ملت نیز آمادگی پرداخت مالیات واقعی خود را داشته باشد، می توان به حل بخش عمده ای از مشكلات اقتصادی كشور امیدوار بود.

عبدالوند با بیان اینكه دولت قدرت اقتصادی مطلق نیست،گفت: ملت ایران باید به این یقین و باور برسد آن حجم از درآمدی كه از محل فروش نفت و گاز به دست دولت می رسد محدود بوده و نمی توان به كمك آن همه مشكلات 75 میلیون جمعیت كشور را حل كرد بنابر این همه باید مالیات واقعی خود را بپردازند تا دولت هم پول كافی برای هزینه كردن و حل مشكلات اقتصادی جامعه داشته باشد.

وی افزود:براساس این اصل مهم كه 'اگر كسی مالیات پرداخت نكند، حق آزادی هم ندارد'، ملت ایران اگر واقعا آزادی و امكانات و رفاه می خواهد باید هزینه آن را نیز بپردازد،هزینه آن نیز این است كه دولت توانایی مالی داشته باشد تا بتواند برای تحقق دموكراسی مورد نظر ملت هزینه كند.

این استاد دانشگاه برلین افزود:دولت ها برای دمكراسی نیاز به دمكرات دارند و پول زیاد و جامعه ای كه به فقیر و غنی تبدیل شده،جامعه پولاریزه شده ای است كه بهترین دمكراسی را نیز منهدم می كند.

عبدالوند تاكید كرد: اگر ما نیاز به آرامش و امنیت ملی داریم كه بخشی از آن نیز اقتصاد است، همه ملت ایران باید آمادگی پرداخت مالیات واقعی خود را داشته باشند،دولت ایران باید یك سیستم مالیاتی سالم را گسترش دهد كه موجب افزایش حجم ظرفیت های پولی شده و با به گردش درآودن این پول در اقتصاد كشور و هزینه های مورد نیاز برای حل مشكلات مختلف از جمله تورم،بیكاری، مسكن و ... را تامین كند.

استاد ایرانی دانشگاه برلین در پایان تاكید كرد:درصورتی كه سیستم مالیاتی كشور دقیق و منظم باشد نیاز به صادرات حتی یك قطره نفت هم نخواهیم داشت.

اروپام**1701/1547
۰ نفر