۲۳ بهمن ۱۳۹۲، ۱۵:۰۶
کد خبر: 81041445
T T
۰ نفر
وزیر ارتباطات قرقیزستان خواستار توسعه مناسبات با ایران شد

دوشنبه - ایرنا - وزیرحمل و نقل و ارتباطات قرقیزستان گفت: برای روابط دوستانه و صمیمی با ایران اهمیت زیادی قائلیم و از زمان برقراری روابط همواره تلاش داشتیم مناسبات خود را با ایران توسعه دهیم.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از اطلاعیه سفارت ایران در بیشكك، «سلطان اف» در جشن سی و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی در بیشكك كه با حضور گسترده مقامات و مسوولین جمهوری قرقیزستان و جمع زیادی از سفرای مقیم این كشور برگزار شد، گفت: انتخابی كه ملت ایران در سال 1979میلادی انجام دادند، برگ زرینی در تاریخ این كشور بود و در صحنه بین الملل نیز تاثیرعظیمی به جا گذاشت.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از كشورهای پیشرو در عرصه های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است و ما برای روابط با ایران ارزش و اهمیت زیادی قائل هستیم.

این مقام قرقیزی با اشاره به سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به قرقیزستان و مذاكرات مهم روسای جمهوری دو كشور، اظهار داشت: دورنمای روابط دو كشورمثبت و رو به توسعه است.

سلطان اف تصریح كرد: انتخابش به عنوان رییس طرف قرقیزی كمیسیون مشترك اقتصادی قرقیزستان و ایران، مبتنی بر زمینه ها و برنامه های قرقیزستان برای تقویت همكاری در بخش حمل و نقل و ترانزیت و ارتباطات هوایی است.

وی با اشاره به در پیش بودن برگزاری یازدهمین اجلاس كمیسیون مشترك، افزایش حجم مبادلات تجاری دو كشور را مورد تاكید قرار داد.

«علی نجفی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیشكك نیز در این مراسم اتكاء به ظرفیت های بومی، هویت اسلامی، ارزش های انسانی، حق گرایی، مردم سالاری و تعامل سازنده با جهان را از اصول و پایه های انقلاب ایران برشمرد.

وی اظهار داشت: به رغم مشكلات و موانع مختلف، جمهوری اسلامی ایران در بخشهای علمی، فنی و اقتصادی پیشرفت های قابل توجهی داشته است و این دستاوردها نشان داد كه سیاست فشار و تحریم، نمی تواند در عزم و اراده ملت ایران خللی ایجاد كند.

نجفی با اشاره به راهبرد اعتدال و تعامل سازنده دولت جدید ایران، راه حل جامع برای اعمال حقوق كشورمان در زمینه هسته ای و لغو تحریم ها را مورد تاكید قرار داد.

سفیر ایران با اشاره به اینكه برخی به نام اسلام به ترویج خشونت، افراط گرایی و تروریـزم می پردازند، تصریح كرد: اسلام دین رحمت و عقلانیت است و تصویب پیشنهاد رییس جمهوری اسلامی ایران با عنوان جهان علیه خشونت و افراط گرایی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، موید رویكرد اصولی ایران در این زمینه است.

نجفی با اشاره به روند رو به رشد روابط ایران و قرقیزستان و تبادل هیات های بلند پایه میان دو كشور در یك سال گذشته و سفر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به قرقیزستان به عنوان نخستین سفر خارجی وی در این مسوولیت، تاكید كرد:‌ این سفر و مذاكرات دوستانه روسای جمهوری دو كشور، فصل جدیدی در مناسبات فیمابین گشوده است.

در جش سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بیشكك، وزیر حمل و نقل و ارتباطات، انرژی و صنعت، كشاورزی و احیای اراضی، توسعه اجتماعی و جمع زیادی از مسوولان قرقیزستانی به همراه سفرای روسیه، آلمان، فرانسه، انگلیس، اتحادیه اروپا، سازمان امنیت و همكاری اروپا، سازمان ملل، تركیه، هند، كره جنوبی، قزاقستان، تاجیكستان، ازبكستان، اوكراین، پاكستان، عربستان سعودی، قطر و نمایندگان سفارتخانه های چین، ژاپن و جمهوری آذربایجان حضور داشتند.

آساق**1663**1545
۰ نفر