۲۳ بهمن ۱۳۹۲، ۱۴:۵۴
کد خبر: 81041419
T T
۰ نفر
حملات تروریستی در سال 2013 میلادی شش هزار نفر را در پاكستان به كام مرگ فرستاد

اسلام آباد - ایرنا - مركز تحقیقات و مطالعات امنیت پاكستان در گزارشی اعلام كرد: حملات تروریستی در سال 2013 به كشته شدن شش هزار نفر از نیروهای امنیتی و شهروندان پاكستانی منجر شده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، مركز تحقیقات و مطالعات امنیتی اسلام آباد در گزارش سالانه خود در باره اقدامات تروریستی و حملات شبه نظامیان با انگیزه های سیاسی و فرقه ای نوشت: پاكستان در یك دهه گذشته در حال مبارزه با تروریسم و افراط گرایی بود و سال 2013 سال مرگباری برای كشور بوده است.

در این گزارش آمده است: در سال 2013 میلادی شش هزار نفر در اثر حملات تروریستی كشته و بیش از پنج هزار و 500 نفر نیز زخمی شدند.

در این گزارش آمده است: موج حملات مرگبار شبه نظامیان و ستیزه جویان گریبانگیر مناطق مختلف پاكستان شد و سازمان های امنیتی و نهادهای مجری قانون را برای مقابله با این تهدید درگیر كرد.

در گزارش این مركز تحقیاتی آمده است: حوادث و حملات تروریستی با انگیزه های فرقه ای كه بیشتر قربانیان آن شیعیان پاكستانی بودند، در سال 2013 میلادی افزایش غیرمعمول داشته است و این خشونت ها در اواخر سال 2013 به سمت ترور هدفمند شخصیت ها و رهبران برجسته شیعیان و اهل سنت هدایت شد.

بر اساس این گزارش، در كنار تداوم خشونت ها در پاكستان، كشور نخستین تجربه تاریخی انتقال قدرت به دولت منتخب مردمی را داشت و با روی كار آمدن حزب مسلم لیگ شاخه نواز، امیدواری جهت برقراری صلح و پایان دادن به خشونت ها در پاكستان بیشتر شد، اما انتقال قدرت و تغییر نظام سیاسی پاكستان نیز گامی برای متوقف كردن حملات تروریستی گروه غیرقانونی تحریك طالبان از پیش نبرد.

مركز تحقیقات و مطالعات امنیتی اسلام آباد با اشاره به آمار حملات تروریستی در پاكستان از ابتدای تیرماہ تا 11 بھمن 92 (از ماه ژوئن 2013 تا پایان ماه ژانویه 2014) اعلام كرد: 850 فقره اقدام تروریستی توسط گروه تحریك طالبان پاكستان و سایر شاخه های زیرمجموعه این گروه در مناطق مختلف پاكستان رخ داد كه در نتیجه آن هزار و 400 نفر كشته شدند.

در این گزارش آمده است: حمله تروریستی به خارجی ها از جمله توریست های چینی در مناطق صعب العبور كوهستانی در شمال پاكستان جزیی از این آمار است.

در گزارش سالانه این مركز تحقیقاتی آمده است: گروههای غیرقانونی و تروریستی با اقدامات خرابكارانه باعث سردرگمی محافل سیاسی و ایجاد چالش برای دستگاههای امنیتی پاكستان در باره چگونگی مبارزه با معضل تروریسم شده اند و به نظر می رسد تداوم این خشونت ها رشد افراط گرایی در پاكستان را در پی داشته است.

در این گزارش با اشاره به اقدامات اخیر دولت پاكستان به منظور ازسرگیری گفت وگوهای صلح با شبه نظامیان تحریك طالبان آمده است: نواز شریف نخست وزیر پاكستان مصرانه پیوستن گروه طالبان پاكستان به گفت وگوهای صلح را راه رو به جلو به سمت پایان خشونت ها می داند.

دولت اسلام آباد پیش تر اعلام كرده بود حمله هواپیماهای جاسوسی آمریكا به منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی و كشته شدن «حكم الله محسود» رهبر تحریك طالبان؛ پیشبرد مذاكره های صلح را متوقف كرده است.

پس از آن، دولت پاكستان، آمریكا را به خرابكاری در پیشبرد روند صلح میان اسلام آباد و طالبان متهم كرد و نگرانی خود را نسبت به تشدید حملات مرگبار شبه نظامیان طالبان در پاسخ به كشته شدن محسود اعلام كرده بود.

دو حمله مرگبار طالبان در شهر میرانشاه مركز منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی و شهر بنو از توابع ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب پاكستان كه ده ها نظامی این كشور را به كشتن داد، باعث شد تا ارتش پاكستان با هدف انتقام از حملات تروریستی طالبان، برای نخستین بار جنگنده های نیروی هوایی را به وزیرستان شمالی اعزام و تعداد زیادی از شورشیان از جمله ستیزه جویان خارجی را به هلاكت برساند.

مركز تحقیات و مطالعات امنیتی اسلام آباد به نقل از منابع خبری پاكستان نوشت: تردد گسترده نظامیان پاكستانی در مناطق قبایلی پاكستان تا پایان سال 2013 ادامه داشت و این موضوع گمانه زنی هایی را درباره عملیات نظامی آتی ارتش پاكستان علیه تروریست ها در منطقه وزیرستان شمالی بوجود آورد، اما این حدس و گمان نیز با اقدام دولت اسلام آباد به منظور ازسرگیری گفت وگوهای صلح با شورشیان طالبان منتفی شد.

در این گزارش آمده است: با آغاز سال جدید میلادی دولت اسلام آباد كمیته صلح را به سرپرستی مولانا سمیع الحق رییس حزب جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع (معروف به پدر معنوی طالبان) تشكیل داد، اما موفقیت آمیز بودن تلاش های اخیر برای پیشبرد روند گفت وگوهای صلح میان دولت پاكستان و شورشیان طالبان با ابهاماتی روبرو است.

شورای سیاسی طالبان مطالباتی 15 بندی را از دولت داشته و نمایندگان دولت در كمیته مذاكراتی صلح نیز اعلام كرده اند كه طالبان به قراردادهای امنیتی پیشین خود با دولت به منظور پیشبر روند صلح متعهد نبوده است.

آساق ** 1095**1545