۲۳ بهمن ۱۳۹۲، ۱۴:۲۹
کد خبر: 81041367
T T
۰ نفر
تجلی اعتدال در حماسه ی حضور

تهران - ایرنا - از نگاه بیشتر روزنامه های ایران، حضور قشرهای گوناگون مردم، شركت چهره ها و سلیقه های سیاسی و فرهنگی در كنار هم در جشن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و در راهپیمایی بیست و دوم بهمن، بار دیگر شعار «اعتدال» دولت یازدهم تحقق و عینیت یافت.

این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز چهارشنبه 23 بهمن ماه 1392 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی كرده است.

*** تجلی اعتدال در حماسه ی حضور

دیروز همه آمدند. از چپ و راست تا میانه رو، از بزرگ تا كوچك، از شیرخواره تا جانباز بر روی ویلچر، آمدند تا سی و پنجمین بهار پیروزی انقلاب را در هوای اعتدال دولت یازدهم جشن بگیرند. روزنامه های امروز این حضور مردم و حماسه ی وحدت و امید را در تیترها و یادداشت های خود به تصویر كشیدند و از حماسه آفرینان سخن گفتند.

برخی روزنامه ها پیام دعوت رییس جمهوری و اصلاح طلبان را در حضور پرشور مردم موثر دانستند و نوشتند كه این حضور پاسخی برای عده ای بود كه به دنبال مصادره ی فضای سیاسی در سال های گذشته به نفع خود بودند. این روزنامه ها هم چنین از اقلیتی كه به مخالفت با سیاست های خارجی دولت برخاسته اند، انتقاد كردند.

البته عده ای هم، حضور میلیونی مردم در راهپیمایی دیروز را پاسخی به آمریكا و گزینه های روی میزش دانستند و در میان تحلیل های خود بار دیگر با توافق نامه ی ژنو و دیپلماسی هسته ای دولت یازدهم مخالفت كردند.

روزنامه «شرق» سرمقاله خود را با عنوان «پیام مردم» منتشر كرد و در آن ضمن اشاره به حضور همه ی چهره ها و سلیقه های سیاسی در راهپیمایی دیروز، نسبت به اقدام عده ای كه با پلاكاردهایی سعی در برهم زدن وحدت ملی داشتند انتقاد كرد.

این روزنامه معتقد است «تندروها روز گذشته در دریای انبوه مردمی كه به اصلاحات و اعتدال و اداره كشور بر اساس عقلانیت و تدبیر رای داده‌اند، گم شدند.»

شرق همچنین با تاكید بر كنار هم قرار گرفتن همه ی نیروها برای حل مشكلات، نوشت: قابل پیش‌بینی بود كه گروه اقلیت تندرو، عرصه را به‌راحتی خالی نكند. آنان به خوبی می‌دانند با حضور گسترده مردم در انتخابات 24 خرداد و سایر عرصه‌ها مانند راهپیمایی روز گذشته، امكان تداوم فضای تندروی را از دست داده‌اند. پس تلاش كردند در برخی پلاكاردها، پوستر‌ها و شعارهای كم طنین، این جلوه انسجام ملی را بر هم زنند. نگارنده شاهد پخش اطلاعیه‌هایی با عناوینی مجعول مانند «مدافعان استقلال ایران» بود كه سیاست خارجی دولت روحانی و تفاهم با 1+5 را زیر سوال برده بود.

روزنامه «آرمان» نیز در مطلبی با عنوان «این شور انقلابی» نوشت: امسال مردم شاهد همگرایی دوباره همه گروه‌های سیاسی كشور بودند و دعوت رییس‌ جمهوری ایران آقای روحانی و رییس‌ جمهوری اسبق جناب آقای خاتمی تاثیر بسزایی در این حضور پرشور داشت. در چند سال گذشته متاسفانه فضایی به وجود آمده بود كه برخی سوءاستفاده كننده قصد داشتند این حضور ملی را به نفع یك جریان خاص مصادره كنند.

آرمان در مطلبی دیگر با عنوان «توزیع بیانیه علیه دیپلماسی كشور» نوشت: یكی از جنبه های توزیع بیانیه علیه دیپلماسی كشور مربوط به جناح راست افراطی در جامعه ما است كه خیلی موافق این مذاكرات نیستند زیرا هراس دارند شرایط مطلوبشان از لحاظ سیاسی- اقتصادی را از دست بدهند كه البته از هر دو لحاظ چنین اظهارنظرها و اقدام هایی خیلی موثر نیست. همان طور كه حسن روحانی هم گفت كشور یك قانون، یك رهبر و یك رئیس‌جمهور دارد بنابراین چنین بیانیه‌ها یی زیاد تاثیرگذار نبوده و اصلا مساله مهمی نیست چون این راه، راه برگشتی ندارد.

روزنامه «اعتماد» هم در یادداشتی به قلم «رسول منتجب نیا» به «تجلی بلوغ سیاسی» پرداخت و از حضور همه ی مردم برای دفاع از نظام سخن گفت.

اعتماد نوشت: چه بسا تعداد زیادی از راهپیمایان نسبت به بسیاری از برنامه ها شبهه داشته باشند یا منتقد و معترض باشند، ولی مردم ما به حدی از بلوغ و رشد سیاسی رسیده اند كه بین مسوولان و كلیت نظام به خصوص انقلاب تفكیك قائل هستند. بین برنامه هایی كه توسط دستگاه های اجرایی و غیراجرایی جامه عمل می پوشد و بین اركان و اساس انقلاب و به خصوص معمار انقلاب، قایل به تفكیك اند و این نشانگر نهایت شعور و آگاهی و رشد و بلوغ سیاسی ملت شریف ایران است.

اما برخی از یادداشت ها هم با تكرار مواضع اعتراضی خود علیه توافقنامه ژنو، حضور میلیونی مردم را پاسخی به آمریكا و دشمنی با آن تعبیر كردند.

روزنامه «كیهان» با تیتر «زبان دراز آمریكا زیر پای مردم لگدمال شد» از اینكه حضور میلیونی مردم پاسخی برای «دشمنان» بود سخن گفت و در ستون یادداشت خود به به نام «جشن عاشقان» به راهپیمایی روز گذشته پرداخت. كیهان حضور مردم را پاسخی به آمریكا دانست و به طور خاص بر دشمنی با آمریكا و مخالفت با توافقنامه ژنو تاكید كرد.

این روزنامه در بخشی از یادداشت خود نوشت: دیروز همه سخنگوی نظام بودند! 75میلیون سخن‌گو، عجیب اما واقعی است! و عجیب‌تر اینكه حرف همه آنها یكی بود! اصلاً مردم، به زیاد حرف زدن عادت ندارند. بیشتر اهل میدان عمل هستند. آنها سی‌وپنج سال است كه عملاً آمریكا را تحقیر كرده‌اند، چگونه؟ با حضور پرشور در عرصه‌هایی كه تابلوی آن، در یك كلمه «مرگ بر آمریكاست».

سرمقاله روزنامه «سیاست روز» هم با عنوان «دست مریزاد به این بصیرت» حضور مردم را نشانه ای از پاسخ مردم به آمریكا و رژیم صهیونیستی دانست و نوشت: مردم به خوبی می‌دانند كه بهترین راه، مقاومت، ایستادگی و تقویت ساختار درونی كشور برای مقابله با تهدیدات و تحریم‌های دشمنان است. این حضور، اكنون برای دولت و تیم مذاكره‌كننده هسته‌ای، پشتوانه‌ای بزرگ خواهد بود تا در مقابل زیاده‌خواهی‌های طرف مقابل با دست پر به میدان برود و پیروز از آن باز گردد. مردم ایران روز گذشته سنگ تمام گذاشتند. دست مریزاد به این بصیرت.

روزنامه «جوان» نیز حضور مردم را «گزینه در برابر گزینه» تعبیر كرد و در مخالفت با توافقنامه ژنو نوشت: ملت ایران روز گذشته با این راهپیمایی نشان دادند كه مسئولان كشور نمی‌توانند و حق ندارند به بهانه عبور از تحریم‌ها – بر فرض صحت و تحقق آن – عزت، سربلندی و استقلال ملت را زیر سؤال ببرند و توجه به ارزش‌‌های بنیادین، حیاتی و مهم كشور اساسی‌ترین خواسته ملت ایران است و دولتمردان می‌توانند با دادن برخی منافع حاشیه‌ای نظام و كسب منافع حاشیه‌ای دیگر از رقیب، وارد مذاكره و معامله با دنیای غرب شوند و جز آن را هیچ گاه ملت ایران به دولتمردان خویش اجازه نخواهد داد.

*** حاشیه ی مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر 32

مراسم پایانی سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در حالی دیشب پایان یافت كه روزنامه ها در یادداشت های امروز خود به حواشی این مراسم پرداختند. اقدام روز گذشته صدا و سیما در قطع پخش برخی از قسمت های مراسم و جلوگیری از انتشار سخنرانی برخی از برندگان جوایز مورد انتقاد روزنامه ها قرار گرفت.

شرق در گزارشی با عنوان «پرواز سیمرغ‌ها در آسمان سیاست» از كارشكنی صدا و سیما در قطع تصویر برخی از سخنان برندگان جوایز سخن گفت.

شرق نوشت: وقتی كه محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما برای اعلام بهترین فیلم انتخاب مردم آمده بود، لب به انتقاد از وضعیت سینما گشود. كارشكنی‌ای كه شاید بخشی از آن به شعور تماشاگری كه پای تلویزیون نشسته بود توهین كرد. كارشكنی رسانه ملی كه از انتخاب مجری در روز قبل از اختتامیه آغاز شده بود، در اختتامیه هم ادامه یافت؛ آنجا كه «محسن دارسنج» دیپلم افتخار خود را به «آشغال‌های دوست‌داشتنی» تقدیم كرد تصویر شبكه «نمایش» به روی پخش رفت و مجری برنامه را نشان داد كه با محمدتقی فهیم درباره بخش نگاه نو صحبت می‌كرد.

این روزنامه همچنین در شماره امروز خود با انتشار ویژه نامه ای به نام «سیمرغ امید، سینمای حسرت» به گفت و گو با برندگان جوایز سی و دومین جشنواره فیلم فجر پرداخت.

روزنامه «قانون» هم در مطالبی با عنوان «سیمرغ بهترین سانسور برای ضرغامی» نسبت به اقدام صدا و سیما در قطع برنامه ی اختتامیه جشنواره انتقاد كرد و به حواشی این مراسم پرداخت.

قانون نوشت: این مراسم حاشیه‌های كمی به همراه نداشت. از حضور نیافتن ابراهیم حاتمی كیا و احمدرضا درویش كه فیلم‌هایشان بیشترین كاندیداتوری را داشتند تا شاهكار صدا‌وسیما در سانسور مراسم اختتامیه. تلویزیون هنگام پخش مستقیم مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر، اجرای موسیقی زنده توسط علیرضا قربانی را پخش نكرد.

روزنامه «اعتماد» هم در یادداشتی انتقادی با عنوان «بازی بزرگان نه سرگرم كننده بود و نه تامل برانگیز» منتشر كرد و در آن از باید و نبایدهای فیلم های جشنواره در سال های بعد سخن گفت و نیز به انتقاد از جشنواره امسال پرداخت.

*** تفریح كردن، حلقه ی مفقوده در روزمرگی

گاهی اوقات غرق شدن در روزمرگی و دنبال كردن مسایل سیاسی، سبب می شود تا انسان از توجه به برخی مفاهیم نظیر شادی، تفریح، آرامش و ... باز بماند. اما امروز نگاه تیزبین یك جامعه شناس در بحبوحه ی فضای گرم سیاسی این روزها به جایگاه «تفریح» در خانواده های ایرانی متوجه شده است.

روزنامه «فرهیختگان» در چاپ امروز خود مطلبی با عنوان «ایرانی ها و تفریح كردن» به قلم «سعید معیدفر» جامعه شناس منتشر كرد.

به نوشته فرهیختگان تفریح كردن و اوقات فراغت موضوعی است كه در كشور جدی گرفته نمی شود. به گفته ی معیدفر این تفكر كه در ایران نمی توان تفریح كرد، اشتباه است و این موضوع تنها به برنامه ریزی و زیرساخت هایی نیاز دارد.

فرهیختگان نوشت: بر اساس سند چشم‌انداز 20 ساله ایران، ایران تا پایان سال 1404 خورشیدی باید سالم‌ترین جمعیت منطقه را داشته باشد. رسیدن به این مهم نیازمند آن است كه در كنار سلامت جسمانی افراد، به سلامت روحی آنها نیز توجه ویژه‌ای شود. همان‌طور كه می‌دانیم ایران جزو كشورهایی است كه اوقات فراغت بالایی دارد ولی سوالی كه پیش می‌آید این است كه ایرانی‌ها چقدر بلد هستند از اوقات فراغت خود استفاده كنند و آیا در جامعه ما به درستی درباره نحوه صحیح تفریح كردن صحبت شده است؟

در پایان این یادداشت آمده است: بخش زیادی از جامعه ما هم به تفریح كردن خود توجه می‌كنند و سفر و تفریح را در برنامه‌های زندگی خود جای می‌دهند. هرچند سرانه تفریح كردن ما ایرانی‌ها در قیاس با كشورهای پیشرفته شبیه شوخی به نظر می‌رسد اما نباید منكر این مساله شد كه تغییر سبك زندگی افراد باعث‌شده كه نقش تفریح در زندگی آنها پررنگ شود. من قبول ندارم كه می‌گویند ما نمی‌توانیم در كشورمان درست تفریح كنیم، بیشتر به این مهم اعتقاد دارم كه ما شرایط بهره‌مند شدن از تفریح را بلد نیستیم و از طرفی هم بخش اعظمی از جامعه ما شرایط استفاده از امكانات تفریحی كشور را ندارند. این مردم به خاطر هزینه تفریح كردن و مشكلات اقتصادی كه با آن دست به گریبان هستند نمی‌توانند به خوبی تفریح كنند و عده زیادی از مردم با تئاتر و سینما و گردش قهر كرده‌اند.

*** خبرهای خوش اقتصادی

گذشت زمان اندكی از روی كار آمدن دولت یازدهم و اجرای سیاست های اقتصادی و سیاسی دولت كافی است تا ضمن رفع تحریم ها، گام هایی برای توسعه سرمایه گذاری خارجی در عرصه های اقتصادی ایران برداشته شود.

امروز هم صفحه های اقتصادی روزنامه ها گویای خبرهای خوشی از تاثیر رفع تحریم ها بر دارو و برگزاری همایشی برای حضور ابرقدرت های فولاد در بازارهای ایران، بود.

روزنامه «دنیای اقتصاد» از همایش صنعت فولاد و معدن ایران و حضور ابرقدرت های این صنعت در كشور خبر داد.

به نوشته این روزنامه چهارمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار در حالی هفته آینده در تهران برگزار می‌شود كه ابرقدرت‌های فولاد جهان در آن حضور دارند. این همایش با حضور بیش از 14شركت بزرگ صنعت فولاد جهان از كشورهایی چون آلمان، ایتالیا، فرانسه، اتریش، فنلاند، چین، هند، تركیه، انگلیس ، اسپانیا، امارات عربی متحده و... در سه گروه كارشناسان زبده فولاد، مدیران عامل و سرمایه‌گذار هستند.

دنیای اقتصاد با اشاره به آمار و ارقام متناقض این صنعت در سال های گذشته نوشت: متاسفانه در چند سال گذشته به خاطر ارائه آمارهای ضد و نقیض در ارتباط با صنعت فولاد كشور و جابه‌جایی برخی آمارها نظیر ظرفیت تولید با میزان تولید، یا برنامه توسعه با ظرفیت فولاد در كشور و حتی جابه‌جایی میزان تولید فولاد خام كه ملاك ارزیابی و رتبه‌بندی صنعت فولاد در جهان است با تولید محصولات نهایی، چشم‌انداز این صنعت با ابهام روبه رو شده است، تا جایی كه فعالان بخش‌های مختلف توان تصمیم‌گیری را ارتباط با ورود به سرمایه‌گذاری ندارند.

صفحه اقتصادی روزنامه شرق هم در گزارشی مفصل با عنوان «پایان بهانه‌ای به نام تحریم برای بحران دارویی كشور» از «آغاز انتقال پول برای خرید دارو» خبر داد.

شرق نوشت: تحریم‌های بین‌المللی، سوءمدیریت، عدم اختصاص ارز و مصرف نادرست دارو تا پیش از این، متهمان بحران دارویی كشور از سوی مسوولان وزارت بهداشت بودند. هركدام از این موارد نشان‌دهنده بخشی از واقعیت بحران دارویی كشور بود اما تمام حقیقت نبود. بررسی‌های میدانی «شرق» پیش از این نشان می‌دهد رشد نجومی واردات دارو به‌خصوص در دولت‌های نهم و دهم به شكلی در بحران دارویی كشور به‌عنوان اصلی‌ترین متهم تاكنون كمتر دیده شده است كه به نظر می‌رسد، اگر دولت‌های نهم و دهم بیش از آنكه به واردات دارو در كشور بها دهند، از تولید دارو در كشور حمایت می‌كردند، ایران امروز با وجود تحریم‌های بین‌المللی تا این اندازه با بحران‌های دارویی دست‌و پنجه نرم نمی‌كرد.

* گروه پژوهش های خبری

پژوهش** 9283**1459
۰ نفر