۲۳ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۱۲
کد خبر: 81040986
T T
۰ نفر
اكران «گذشته» درلبنان/ الاخبار:فرهادی پیچیده ترین كارگردان سینمای ایران است

بیروت – ایرنا – روزنامه لبنانی « الاخبار» با اشاره به اكران فیلم گذشته «اصغر فرهادی» در سینماهای این كشور نوشت كه فرهادی پیچیده ترین كارگردان سینمای ایران و دارای سبكی منحصر به فرد است.

به گزارش ایرنا، الاخبار در شماره روز چهارشنبه خود در گزارشی به قلم «بانه بیضون» به نقد و بررسی فیلم های این كارگردان ایرانی پرداخته است كه بخشی از آن در پی می آید.

در خصوص اسلوب كاری اصغر فرهادی ، این كارگردان ایرانی در كارهای خود به دنبال نشان دادن اختلاف ها میان كشور خود و دیگر كشورها نیست، بلكه تلاش می كند بر مسائل مشترك میان دو طرف تاكید كند.

فرهادی كه در بسیاری از فیلم های خود به مشكلات و مسایل اجتماعی می پردازد، بزرگ شده تهران به عنوان بزرگ ترین شهر ایران بوده و در این شهر به فهم اجتماعی رسیده است، بنابر این می تواند در این خصوص صدایی رسا و هنری داشته باشد.

فرهادی تسلط بالایی بر ادبیات و هنرهای نمایشی دارد، مطالعه و ادبیات، اساس فكری این كارگردان ایرانی را تشكیل می دهد و این امر سبب شده كه او به تحصیل تئاتر و ادبیات نمایشی روی آورد و اهمیت كارهای درام و تركیب آن با ادب، برای او شكل بگیرد.

وی در فیلم های خود از یك پیچیدگی خاصی بهره می برد، برای مثال علاوه بر فیلم «گذشته» در فیلم «جدایی نادر از سیمین»، مخاطب با موضوعی مانند طلاق در ابتدای فیلم مواجه می شود كه معمولا اكثر فیلم ها با این گونه موضوعات به اتمام می رسند.

الاخبار همچنین نقد و بررسی دیگر نویسنده لبنانی «فرید قمر» را منتشر كرده است كه می گوید : فرهادی از بزرگان سینمای ایران است ، ویژگی اصلی این كارگردان ایرانی در این است كه بر خلاف بسیاری از كارگردان مشرق زمین و جهان عرب، برای رسیدن به سكوهای برتر جهانی خودزنی نكرده و به كشور خود هجوم نبرده است.

فرهادی در فیلم های خود انسان و عواطف انسانی را محور اصلی كار قرار می دهد، در فیلم جدایی نادر از سیمین كه جایزه «اسكار» بهترین فیلم خارجی را در سال 2012 ازآن خود ساخت و همچنین در فیلم گذشته، دیدیم كه انسان عادی محور فیلنامه های این دو اثر بود.

این كارگردان ایرانی در فیلم های خود ما را وارد پیچیدگی های دراماتیك گسترده ای می كند كه بوسیله آنها احساسات ضد و نقیض شرح داده می شوند و او در آخرین فیلم خود (گذشته) بر زن تاكید دارد، اما در مرحله شعار باقی نمانده و به تشریح موضوعاتی مهم می پردازد.

فرهادی به عنوان صاحب سبكی بزرگ در سینمای ایران مطرح است، چرا كه اسلوبی منحصر به فرد برای خود دارد و اثباتی بر این سخن است كه سینمای ایران توانایی معرفی كردن كارگردانانی مبدع و خلاق را دارد.

فیلم گذشته ساخته اصغر فرهادی چند روزی است كه در سه سینمای «متروبولیس أمبیر صوفیل» «گراند سینما» و «گراند سینما ضبیه» در حال اكران است.

خاورم**2024 ** 1324**1586