۱۹ بهمن ۱۳۹۲، ۱۵:۲۵
کد خبر: 81033717
T T
۰ نفر

معادن و فلزات در فلات ايرانيان سهامدار شد

۱۹ بهمن ۱۳۹۲، ۱۵:۲۵
کد خبر: 81033717
معادن و فلزات در فلات ايرانيان سهامدار شد

تهران - ايرنا- مديرعامل گروه سرمايه گذاري صنايع و معادن فلات ايرانيان از اتحاد استراتژيك اين مجموعه با هلدينگ سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات خبر داد و گفت: معادن و فلزات در فلات ايرانيان سهامدار شد.

نجمي هاشمي فشاركي در جمع خبرنگاران از مشاركت اين مجموعه با بزرگترين هلدينگ معدني بورس خبر داد و گفت: شركت سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات، 10 درصد از سهام شركت 23 ميليارد توماني فلات ايرانيان را خريداري كرده و همچنين در اصلي‌ترين شركت زيرمجموعه فلات يعني كك طبس سرمايه گذاري عظيمي انجام داده و 51 درصد از اين شركت ارزنده را تحت تملك خود در آورده است.

به گفته وي با ورود سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات به عنوان بزرگترين هلدينگ معدني بورس به تركيب سهامداران عمده فلات ايرانيان و همچنين كك طبس، اين مجموعه داراي يك شريك استراتژيك است كه مي‌تواند نويد بخش آينده‌اي روشن براي اين مجموعه و سايرذينفعان باشد.

وي درباره شركت كك طبس افزود: كارخانه كك سازي طبس از ظرفيت توليد سالانه 450 هزار تن كك متالوژي و 32 مگاوات انرژي الكتريكي (در فاز نخست) برخوردار است كه با سرمايه‌گذاري كمي قابل تبديل به 600 هزار تن است كه البته با توجه به استراتژيك بودن محصول كك متالورژي جهت توليد فولاد از روش كوره بلند، ظرفيت نهايي اين كارخانه بر اساس توليد سالانه يك ميليون و 200 هزار تن كك متالورژي طراحي و زيرساخت ها اجرا شده است.

اين مقام مسوول در هلدينگ معدني فلات افزود: مطالعات و طراحي شركت كك طبس كه نزديك به دو سال به طول انجاميد، ابتدا بر اساس طرح هاي موفق اجراء شده در كشورهاي آلمان، جمهوري چك، اكراين، روسيه، تركيه، آمريكا، استراليا، ويتنام، هندوستان و چين انجام شد و نهايتا روش بازيافت حرارتي (Heat Recovery) با بهره گيري بهينه از ذغال هاي كك شو، نيمه كك‌شو، حرارتي و آنتراسيت و بر پايه تكنولوژي شركت SUN COKE آمريكا انتخاب و عمليات اجرايي آن از دو سال پيش و توسط يك كنسرسيوم چيني آغاز شد.

وي سرمايه كك طبس را 320 ميليارد ريال ذكر كرد و گفت: مجموع سرمايه‌گذاري ارزي و ريالي اين پروژه براي ايجاد واحد كك سازي با ظرفيت 450 هزار تن حدود دو هزار ميليارد ريال و براي نيروگاه بازيافت حرارتي با ظرفيت 32 مگاوات حدود 650 ميليارد ريال مي‌باشد؛ حال آن كه نرخ بازگشت سرمايه گذاري پروژه (IRR) آن حدود 51 درصد است. علاوه بر آن، اين پروژه مي تواند براي 300 نفر به طور مستقيم و غير مستقيم شغل ايجاد كند.

نجمي هاشمي فشاركي در برابر اين سوال كه واحد كك طبس داراي چه مشخصاتي است و اساسا اهميت اين شركت در چيست؟، عنوان كرد: مجموع نياز كشور به كك سالانه بالغ بر 3 ميليون تن است كه حدود نيمي از آن توسط ذوب آهن مصرف مي شود؛ در اين بين سهم صنايع متفرقه فولاد حدود يك ميليون تن، كوره‌هاي قوس الكتريكي و فرو آلياژها هركدام 200 هزار تن و ريخته گري‌ها حدود 100هزار تن است. اين درحالي است كه پيش‌بيني مي شود براي سال 93، حدود يك ميليون و 300 هزار تن از كك مورد نياز كشور توسط ذوب آهن اصفهان توليد شود.

وي اضافه كرد: 400 هزار تن از اين نياز را كارخانه زرند كرمان توليد مي كند، براي كارخانه كك طبس نيز از نيمه دوم سال 93 توليد سالانه 450 هزار تن پيش‌بيني كرده ايم كه مي تواند در سال 94 به 600 هزار تن و در سال هاي بعد به يك ميليون و 200 هزارتن افزايش يابد؛ ضمن آن كه شركت زرند پاسارگاد نيز 400 هزار تن كك براي سال 93 پيش بيني توليد دارد.

به گفته وي در سال 91 به دليل به ظرفيت نرسيدن كك سازي ذوب آهن و عدم راه اندازي باطري هاي در دست تعمير ذوب آهن و عدم بهره برداري كك طبس، در حدود 850 هزار تن كك از طريق واردات تامين شده است؛ بر اين اساس به توليد رسيدن كك طبس در سال 93 مي تواند نقشي اساسي در تامين نياز بيش از سه ميليون تني كشور به اين ماده معدني حياتي داشته باشد.

نجمي هاشمي فشاركي در برابر اين سوال كه كك طبس در چه مرحله‌اي از پيشرفت فيزيكي قرار دارد؟، ابراز داشت: در حال حاضر 38 هزار تن ماشين آلات و تجهيزات خارجي در محل زمين اين شركت مستقر شده و در حال نصب است. همچنين فعاليت هاي ساختماني پروژه در حال اجراست و در صورت تامين منابع مالي لازم كه عددي حدود 350 ميليارد ريال است ظرف شش ماه مي‌توان شاهد به توليد رسيدن كك متال در شركت كك طبس بود.

وي افزود كه منابع مذكور طي توافقات صورت گرفته، قرار است از سوي سهامداران و بانك توسعه صادرات تأمين شود.

وي در بيان اهميت توليد كك در داخل كشور گفت: كك قلب تپنده فولاد كشور است به طوري كه ذوب آهن در سال 91 بابت واردات يك كشتي كك متال، 13 تا 15 ميليون يورو هزينه كرده است؛ در واقع آمار گمرك بيانگر آن است كه در سال 91، كك متال با اختصاص رقمي بالغ بر 700 ميليون يورو بعد از گندم، دارو و آهن آلات چهارمين رقم بزرگ وارداتي ارز كشور را به خود اختصاص داده است؛ بر اين اساس، كك صنعت مهم و استراتژيكي است كه شركت فلات ايران و شركت سرمايه‌گذاري معادن و فلزات به آن ورود يافته‌اند.

وي درباره دسترسي كك طبس به ذغال سنگ گفت: در منطقه اي كه كك طبس واقع شده است برآورد مي شود شش ميليارد تن ذغال سنگ كشف شده وجود داشته باشد و 12 ميليارد تن نيز ذخيره برآوردي ماست؛ حال آن كه انرژي هر تن ذغال سنگ معادل 5 بشكه نفت است يعني ما از لحاظ ذخاير انرژي در منطقه طبس چيزي در حدود 30 ميليارد بشكه نفت نهفته‌شده داريم كه مي‌تواند به عنوان انرژي جايگزين مورد توجه قرار گيرد، انرژي جايگزيني كه هم اكنون در دنيا به طور جدي مورد توجه است و در واقعيت در حال گرفتن جايگاه سوخت كليدي رايج يعني نفت است.

وي گفت: تا اين لحظه در كك طبس حدود هزار و 600 ميليارد ريال سرمايه‌گذاري صورت گرفته و پس از راه‌اندازي فاز نخست كارخانه، براي افزايش ظرفيت به 600 هزار تن و همچنين ساخت نيروگاه 32 مگاواتي به عددي در حدود هزار ميليارد ريال نقدينگي نياز است.

نجمي هاشمي فشاركي از برنامه ورود شركت كك طبس به بازار پايه فرابورس خبر داد و گفت: بنا داريم تا پس از به بهره برداري رسيدن اين شركت، كك طبس را به فرابورس ايران وارد كنيم.

وي درباره ديگر زيرمجموعه هاي سرمايه گذاري صنايع و معادن فلات ايرانيان توضيح داد: شركت كانسرام توليدكننده پيش‌ساخته‌هاي سبك (AAC)، يكي از زيرمجموعه هاي فلات است كه اخيرا سرمايه خود را تا 65 ميليارد ريال افزايش داده است. اين شركت نيز جزء پروژه هاي خوب فلات است و با بهره‌برداري از معدن سيليس (جهت تأمين حداقل 70 درصد ماده اوليه)، به توليد بتن هاي پيش ساخته سبك ساختماني مي پردازد. توليدات اين شركت نيز به دليل ارزان بودن و عدم برخورداري از مشكل خوردگيش با استقبال بسيار بالايي در جهان مواجه شده است و به تازگي هم استفاده از آن در ايران در حال رواج است.

وي گفت:اين پروژه كه با مشاركت بنياد بركت كليد خورده است، مي تواند هزار متر مكعب در روز بتن پيش‌ساخته (مشابه محصولات برند هبلكس) توليد كند كه از حاشيه سود بالايي برخوردار است، ضمن آن كه اين محصول مهم و استراتژيك فاكتورهاي لازم همچون ضد زلزله بودن و كنترل انرژي را دارد.

مديرعامل فلات ايرانيان در ادامه به شركت سيمان طبس گلشن اشاره كرد و گفت: اين شركت بيش از 95 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و داراي 5 هزار سهامدار حقيقي و حقوقي است و فلات ايرانيان در اين شركت هم شريك بنياد بركت است. اما نكته مهم در مورد سيمان طبس اين است كه در حال حاضر قسمت انتهايي خط توليد سيمان (آسياب سيمان) ساخته شده است و بزودي كارخانه آماده توليد روزانه 650 تن سيمان از كلينكر مي‌باشد. ضمن آن كه اين شركت تامين كننده بخشي از مواد اوليه كانسرام (حدود روزي 100 تن) هم هست. باتوجه به در اختيار داشتن معدن، برنامه بعدي شركت سيمان طبس راه‌اندازي بخش اول خط توليد است چرا كه دربرگيرندۀ ارزش افزودۀ بالاتري مي‌باشد.

وي از شركت مهندسين مشاور پاراو و بازرگاني افق فلات ايرانيان به عنوان ديگر شركت هاي زير مجموعه گروه فلات ايرانيان ياد كرد و گفت: شركت كربنات كلسيم آهوان در دامغان نيز كه توليد كننده كربنات كلسيم رسوبي است يكي ديگر از زير مجموعه‌هاي فلات است كه نوع بهداشتي آن در صنايع دارويي و غذايي و نوع صنعتي آن در صنايع حجم دهنده كاربرد فراواني دارد. البته فلات ايرانيان قصد دارد اين شركت را به مزايده بگذارد تا بتواند به فعاليت هاي اصلي خود برسد.

در همين حال مرتضي علي اكبري مدير مالي و اقتصادي سرمايه گذاري توسعه معادن فلزات خبر سرمايه گذاري اين هلدينگ در فلات ايرانيان را تاييد كرد و گفت: پس از سهامداري 51 درصدي در كك طبس، 10 درصد از سهام فلات ايرانيان را خريداري كرده ايم تا بتوانيم از پتانسيل هاي بالقوه اين شركت در آينده بهره مند شده و نقش بيشتري در صنعت كليدي توليد كك در كشور داشته باشيم. لازم به ذكر است شركت سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات با در اختيار داشتن سنگ آهن و كك، مي‌تواند در آينده نقش پررنگي در صنعت فولاد كشور ايفا كند.

اقتصام(1)** 9141 **1561
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد