مذاكرات هسته ای تا دستیابی به نتیجه كامل ادامه می یابد

تهران - ایرنا - رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت كه مذاكرات هسته ای تا دستیابی به نتیجه كامل ادامه خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، «اكبر ولایتی» ظهر امروز چهارشنبه با «كارل بیلدت» وزیرامورخارجه سوئد كه به منظور گفت و گو با مقامات ایرانی به تهران سفركرده است، دیدار كرد.

وی پس از این دیدار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دیدار خوبی با وزیرامورخارجه سوئد داشتیم؛ در این دیدار روابط دو جانبه ، مسائل بین المللی و منطقه ای مورد گفت و گو قرار گرفت.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با اشاره به اینكه موضوع هسته ای نخستین مطلبی بود كه توسط وزیرخارجه سوئد مطرح شد، گفت: من به صراحت تاكید كردم كه جمهوری اسلامی ایران بنای ادامه مذاكرات را دارد و مواضعش بسیار روشن است.

ولایتی ادامه داد: بر حقوق هسته ای جمهوری اسلامی ایران تاكید كردم كه این خواسته ملت و دولت ماست.

وی اضافه كرد:ایران به هیچ وجه از حقوق هسته ای خود عقب نشینی نخواهد كرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران كاملا موافق ادامه نظارت سازمان های بین المللی و آژانس بین المللی انرژی اتمی از كلیه كارهایی است كه در جمهوری اسلامی ایران انجام می شود زیرا آنچه در ایران انجام می شود كارهای قانونی و در چارچوب قرارداد بین المللی ان پی تی است.

ولایتی تصریح كرد: این امر از حقوق ملت هاست كه اگر قرارداد ان پی تی را امضا كردند بتوانند از مزایای صلح آمیز انرژی هسته ای استفاده كنند.



** حضور نیروهای هفتاد كشور در داخل خاك سوریه

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اضافه كرد: موضوع سوریه یكی دیگر از مباحث مطرح شده در دیدار با وزیر خارجه سوئد بود كه ایشان در مورد دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوع سوریه سوال پرسیدند و من تاكید كردم كه سوریه كشوری است كه از جانب بیگانگان مورد تهاجم قرار گرفته و در ابتدا قصدشان این بود كه ظرف مدتی كوتاه بتوانند حكومت سوریه را ساقط كنند كه در این میان از تروریست ها هم كمك گرفتند.

ولایتی افزود: بر این نكته تاكید كردم كه از حدود 70 كشور افرادی در داخل سوریه علیه دولت و ملت سوریه می جنگند كه تعداد زیادی از آنها از كشورهای اروپایی آمده اند و این چیزی است كه باید با كمك مجامع بین المللی، سازمان ملل و شورای امنیت محكوم شود.

رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امروزه كه دخالت دیگر كشورها در داخل سوریه و اعزام تروریست ها به سوریه مشاهده می شود، قریب به اتفاق كسانی كه قبلا طرفدار راه حل نظامی بودند اكنون به دنبال راه حل سیاسی هستند و برای این كه بسیاری از آنها چاره ای جز راه حل سیاسی ندارد، بر این راه تاكید می كنند.

ولایتی ادامه داد: راه حل سیاسی همان چیزی است كه جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بر آن تاكید می كرد و اكنون همه به آن رسیده اند و به این واقعیت تن داده اند.



** خروج متجاوزان از افغانستان توسط مردم

ولایتی موضوع افغانستان را از دیگر مباحث مطرح شده در دیدار وزیرخارجه سوئد عنوان كرد و گفت: ما خوشحالیم كه كشورهای بیگانه، ناتو و آمریكا توسط مردم افغانستان مجبور به خروج از این كشور شدند.

وی افزود: در تاریخ افغانستان این سابقه وجود دارد كه هرگاه كشور مورد تهاجم بیگانگان قرار گرفته است (در قرن 19 توسط انگلیسی ها، در قرن 20 توسط شوروی سابق و در قرن 21 توسط آمریكا) مردم افغانستان آنها را مجبور به خروج از كشور می كنند.

ولایتی ادامه داد: آنچه امروز در عراق می گذرد نتیجه حركت نامعقول كسانی است كه از تروریسم حمایت می كنند.

وی افزود: آنها باید بدانند كه مردم عراق كه توانستند صدام حسین را سرنگون و آمریكایی ها را از كشورشان خارج كنند، حتما می توانند با اتحاد كلمه، علیه تروریست ها موفق شوند و حامیان تروریسم را مایوس كنند.

سیام**9173**9189**9132**1449
۰ نفر