۱۵ بهمن ۱۳۹۲، ۱:۳۵
کد خبر: 81025781
T T
۰ نفر
جهانگیری: سواحل چابهار به یكی از بزرگترین مراكز اقتصادی ایران و منطقه تبدیل می شود

زاهدان- ایرنا- معاون اول رییس جمهوری گفت: سواحل جنوب سیستان و بلوچستان بویژه چابهار به یكی از بزرگترین مراكز اقتصادی نه تنها ایران، بلكه منطقه تبدیل می شود و این مهم در دستور كار دولت قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری دوشنبه شب در همایش سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان در تالار فردوسی زاهدان افزود: یكی از گنجینه های بزرگ، ارزشمند و فرصت طلایی كه خداوند به ملت ایران عطا فرموده دریای عمان و سواحل مكران است.

وی بیان كرد: اگر بخش كوچكی از این ساحل در اختیار برخی كشورهای دیگر بود چه استفاده های هنگفت برای شكوفا كردن اقتصاد می كردند.

معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: چندین كشور در همسایگی ما هستند كه آرزوی قطعه كوچكی از ساحل و راهیابی به دریای آزاد را دارند.

وی بر تسریع در ساخت و راه اندازی خط ریلی چابهار -زاهدان- مشهد تأكید كرد و گفت: خط ریلی چابهار باید هر چه سریعتر به سرخس و كشورهای آسیای مركزی وصل شود.

او بیان كرد: تعداد زیادی از سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری و مشاركت در اجرای این طرح اظهار تمایل كرده اند.

جهانگیری ادامه داد: تلاش دولت تدبیر و امید در دوره كوتاه مسوولیتش این بوده كه مسائل كشور را بخوبی شناسایی، به توانمندیها و ظرفیتهای سراسر كشور توجه و امید را در مردم زنده كند؛ این در حالی است كه دولت در بخشهای مختلف هم در مسائل اقتصادی و هم سیاسی اجتماعی با مشكلات و مسائل زیاد و هم در بخشهای سیاست خارجی با چالش های وسیعی روبرو بود.

وی با اشاره به دیدار هفته گذشته خود با مراجع در قم گفت: مراجع و مردم به این دولت امید بسته اند و احساس می كنند دولت می تواند موانع و مشكلات را از پیش رو بردارد و دولت هم در این فاصله كوتاه در سیاست خارجی سعی كرد با گفت وگوی همراه با عزت و مصلحت و حكمت پیش برود و در این گفت وگوها هم از كیان هسته ای كشور دفاع كند و هم راهی برای شكستن تحریمهای ظالمانه ای كه علیه كشور شكل گرفته بود، باز كند.

معاون اول رییس جمهوری گفت: بحمدالله دولت در این زمینه تاكنون دستاوردهای خوبی داشته و توافقهای خوبی صورت گرفته و به صورت كامل از انرژی و فناوری هسته ای به عنوان دستاورد مردم و دانشمندان حفاظت كرده است.

وی با بیان اینكه در این گفت وگو ها، بنیان تحریمها بگونه ای به هم ریخته كه به این راحتی قادر نیستند این تحریمها را احیا كنند، افزود: با این حال راه مذاكره راه دشواری است و باید بخوبی پیش رود.

جهانگیری اظهار امیدواری كرد كه دولت، فرصتی بوجود آورد تا منابع و سرمایه های كشور كه در جاهای مختلف است به كشور بازگشته و در خدمت رفاه مردم قرار گیرد.

وی، مهمترین مشكل در بخش اقتصادی را مساله تورم، ركود تولید و بخش صنعت ذكر كرد و در پاسخ به گلایه برخی از سرمایه گذاران و مسؤولان سیستان و بلوچستان گفت: مشكل ركود بخش صنعت، مختص این استان نیست بلكه عمومیت دارد؛ متأسفانه در بخش اقتصادی با شرایطی روبرو هستیم كه هم تورم آزار دهنده ای مردم را اذیت می كند و هم ركود بخشهای مختلف اقتصادی واحدهای تولیدی را با مشكل مواجه كرده است.

او ادامه داد: دولت در این مدت كوتاه بر اساس سیاست های عالمانه مبتنی بر علم اقتصاد تا حد زیادی شرایط را مساعد كرده كه اكنون ثبات كاملی در بخش اقتصاد داخل كشور ایجاد شده است.

وی افزود: وضع نرخ ارز، كالاها، تورم و امثال آن بهبود یافته؛ به گونه ای كه طبق آمار اعلام شده از مركز آمار در پنج ماهه گذشته نرخ تورم به 35 درصد رسیده؛ البته نه اینكه قیمت ها پایین آمده، بلكه رشد آن كنترل شده؛ به طوری كه در برخی ماهها كه رشد آن سه و نیم درصد بود در آذر به نیم درصد و دی یك درصد رسید.

معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: دولت با تمام وجود و با اعمال سیاست های جدی حتماً ركود را از تولید مرتفع خواهد كرد و از مهمترین سیاستها در رفع ركود، تأمین سرمایه در گردش واحدها و حمایت از صادرات كالاهای تولیدی خواهد بود.

وی افزود: در زمینه صادرات، استانهای دارای مرز آبی و زمینی در اولویت حركت به سمت صادرات قرار دارند.

جهانگیری با اشاره به برنامه هدفمندی یارانه ها بیان كرد: در زمینه هدفمندی آسیب شناسی خوبی انجام و تصمیمات مناسب و شایسته ای اتخاذ شده است و مردم به شایعات بی اساسی كه در این خصوص رواج یافته توجه نكنند زیرا برخی می خواهند دل مردم را خالی كنند.

وی افزود: دولت با تدبیر، موضوع را دنبال و كاری خواهد كرد كه هم مردم بتوانند از منافع هدفمندی در زندگی خود و توسعه كشور بهره ببرند و هم چالش های كشور برطرف شود.

معاون اول رییس جمهوری اضافه كرد: سبد كالایی هیچ ارتباطی به یارانه نقدی ندارد و این دو موضوع جدای از هم هستند.

وی با تأكید بر نقش محوری بخش خصوصی در كشور گفت: مهمترین تكیه دولت در توسعه صنعتی و اقتصادی كشور بر محوریت بخش خصوصی است؛ بخش خصوصی باید سكاندار اصلی سرمایه گذاری در كشور باشد و دولت نیز بستر سازی لازم برای سرمایه گذاری را انجام می دهد تا بخش خصوصی بتواند سرمایه گذاری و فعالیت كند؛ بخش خصوصی نیز باید با استفاده از اندیشمندان و نخبگان، تولیدی عرضه كند كه هم برای مردم به صرفه و هم در مجامع بین المللی قابل عرضه باشد.

جهانگیری افزود: دولت باید شرایطی فراهم كند كه چنانچه در استانی مانند سیستان و بلوچستان كه گفته می شود هزینه تولید 30 درصد بیشتر از سایر استانهاست، بخش خصوصی در شرایط مساوی با سایر مناطق قرار گیرد زیرا كار دولت این است كه معافیت مالیاتی و عوارض در نظر گیرد و بخشی از نرخ سود بانكی را پرداخت و زیربناها را ایجاد كند.

او ادامه داد: صندوق توسعه دارای منابع ریالی و ارزی است و ردیفهای بودجه نیز برای بخش توازن منطقه ای وجود دارد كه در این بخش، استان سیستان و بلوچستان به هر میزان قادر به جذب تسهیلات و اعتبار باشد، اختصاص خواهد یافت.

وی ادامه داد: دولت عزم جدی دارد كه در سیستان و بلوچستان در همه زمینه ها وارد كار شود و در بخش گازرسانی در سال آینده حداقل برخی شهرستانها و مركز استان در اولویت قرار خواهد گرفت.

جهانگیری افزود: برخی افراد در چابهار اقدام به سرمایه گذاری در زمینه شیرین كردن آب و انتقال آن به سایر شهرها كرده اند كه دولت، خرید هر میزان آب تولیدی از آنان را تضمین می كند.

وی تصریح كرد: البته موضوع خشكی هامون و هیرمند و مشكلات سیستان از اهمیت خاصی برای دولت برخوردار است و اتفاقات حادث شده برای هامون دل تمام ایرانیان را به درد آورده و كشور همسایه نیز باید به تعهد خود عمل كند و دولت هم با جدیت این موضوع را پیگیری می كند.

به گزارش ایرنا، همایش سرمایه گذاری و توسعه سیستان و بلوچستان با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزرای كشور، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و راه و شهرسازی، استاندار، مدیران ارشد استان و شماری از سرمایه گذاران خارجی از كشورهای روسیه، هند، پاكستان و افغانستان و جمع كثیری از سرمایه گذاران، كارآفرینان و نخبگان استان در تالار فرودسی زاهدان برگزار شد.

معاون اول رییس جمهوری و هیأت همراه، دوشنبه شب زاهدان را به مقصد تهران ترك كرد.ك/2

653**1504
۰ نفر