۱۴ بهمن ۱۳۹۲، ۱۶:۳۵
کد خبر: 81025141
T T
۰ نفر

سبد پر از كالا، ماهیت و اجرا - احمد فراهانی

۱۴ بهمن ۱۳۹۲، ۱۶:۳۵
کد خبر: 81025141
سبد پر از كالا، ماهیت و اجرا  - احمد فراهانی

تهران - ایرنا -توزیع سبد كالای حمایتی كه با طراحی دولت یازدهم برای كمك به اقشار آسیب پذیر از روز گذشته در سراسر كشور آغاز شده، به دلیل ناهماهنگی ها و مشكلات اجرایی، با انتقادات فراوان مردمی روبرو شده كه البته همین فضای انتقادی به رسانه های داخلی و به تبع آن برخی رسانه های بیگانه نیز منتقل شده است.

طرح توزیع سبد كالا ابتدا توسط رییس جمهوری محترم در اولین گفت وگوی زنده تلویزونی با مردم اعلام شد و یك ماه پیش هم معاون اول ایشان هم تصویب‌نامه ارائه سبدكالا را برای اجرا به دستگاه‌‌های مربوطه ابلاغ كرد كه حاوی 10 كیلوگرم برنج هندی بسته بندی شده، 2 عدد مرغ (به وزن تقریبی 4 كیلوگرم)، 2 بسته پنیر 400 گرمی ، 2 بطری روغن نباتی مایع 810 گرمی و یك شانه 30 عددی تخم مرغ (با وزن حداقل 1.8 كیلوگرم) بود.

بر اساس این تصویب نامه 15 میلیون سرپرست خانوار مشمول این طرح می شدند و البته دوازدهم بهمن ( شنبه گذشته)، اعلام شدكه دریافت كنندگان این سبد كالا در بخش كارگری (3.5 میلیون نفر مشمول قانون كار ) باید زیر خط حقوقی 500 هزار تومان باشند و سایر كارگران (8 میلیون كارگر بیمه شده و 5 میلیون كارگر فاقد شناسه ) می شود. به این ترتیب كارگرانی می توانند از سبد كالا استفاده كنند كه دارای حداقل دستمزد 492 هزار تومانی باشند.

علت مشمول نشدن بخش عمده كارگران بدون شناسه را علی ربیعی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی توضیح داده است:'به علت ضعف مبانی اولیه بانك اطلاعات، شناسایی گروه های مشمول مصوبه دولت برای دریافت سبد كالا سخت است. در مرحله بعد كه یكی دو هفته آینده آغاز می شود همه مستمری بگیران تامین اجتماعی ، مشمول دریافت سبد خواهند شد و بلافاصله به همه كارگران مشمول كار سبد كالا تحویل می شود'.

با وجود توضیحات برخی دیگر از مسوولان اجرایی دولت، فضای انتقاد از چگونگی اجرای این طرح، از روز گذشته تندتر شده و حتی دامنه انتقاد به رسانه های حامی دولت یازدهم هم رسیده است.

رسانه های منتقد دولت (مكتوب و مجازی ) با بزرگنمایی برخی اتفاقات ،تیترهایی مانند ' پیام 24 خرداد را دریافت كنید '، دولت یازدهم رای خود را مدیون شعارهای معیشتی است' ، 'صف‌هایی كه تماشای تصاویر آن هم نامناسب و ناخوشایند است و ارتباطی با دولت تدبیر و امید ندارد'، عدم رعایت حرمت و شان مردم در توزیع سبد كالا '، ' ایجاد تبعیض در میان اقشار مختلف مردم '، چرا دولت یازدهم ، دولت قبلی را به گداپروری متهم می‌كرد'،حجم بالای بی تدبیری در اجرای طرح توزیع كالا ' ، نقص سیاست مدیریت مركزنشین'، آشفتگی و بی برنامگی در توزیع سبد كالا'، كرامت انسانی فراموش شده ، و ...را با هدف هجمه علیه دولت ، منتشر كرده اند.

البته اتفاقات رخ داده در جریان توزیع سبد حمایتی خوشایند نیست و نمی توان از كنار برخی تلخی های ایجاد شده گذشت اما هجمه انتقادی ایجاد شده علیه دولت یازدهم از خط انصاف خارج شده و فضایی تصنعی را علیه اقدام حمایتی دولت برای اقشار آسیب پذیر، شكل داده است كه بیشتر شبیه تسویه حساب سیاسی می ماند تاانتقادات سازنده و اصلاح امور. ضمن آنكه زمینه هجمه رسانه های معاند نظام را علیه دولت تدبیر و امید فراهم كرده اند.

تمام انتقادات مطرح شده بیشتر متوجه بخش اجرایی این طرح است وگرنه ماهیت آن نیزكمك غیرنقدی به اقشار آسیب پذیر، اقدامی پسندیده و موردتایید كارشناسان اقتصادی است اما به هرصورت سووالات و ابهام هایی در رسانه ها درباره توزیع سبد حمایتی مطرح شده دولت محترم باید با پاسخگویی به موقع،ابهام های ایجاد شده را رفع كند؛مسایلی از قبیل:

1. علت بی نظمی در شمولیت افراد مستحق دریافت سبد كالا

2. علت اجرای بد توزیع كالا بدون در نظر گرفتن تجربه سال های گذشته

3. علت همزمانی توزیع سبد كالا با اختلال در شبكه بانكی

و سووالات دیگر كه انشاالله مسوولان ذیربط به موقع درباره آن به مردم عزیز ایران اسلامی پاسخ می دهند.



اما چند نكته:

اول اینكه به نظر می رسد با در نظر گرفتن معایب روش اجرای توزیع كالا دولت یازدهم می تواند ، از اتفاقات و تعابیر شكل گرفته جلوگیری كند، معایبی كه بطور قطع با رفع آنها، اهداف طرح محقق خواهد شد.

بطور قطع نیت تصمیم گیرندگان و دولتمردان طراح طرح توزیع سبد كالا،حمایت از اقشار آْسیب پذیركشور بوده است و با توجه با مسایل حاشیه ای ایجاد شده در این مرحله، بهتر است نظارت تام و كمالی را بر مسوولان اجرایی داشته باشند تا حاشیه ها بر متن غلبه نكند و مردم تدبیر دولت یازدهم را در زندگی جاری خود لمس كنند.

دوم:توزیع میلیون ها بسته كالا در سراسر كشور كاری حجیم و دشوار است اما درعین حال دولت باید با بررسی بیشتر،بدیل های دیگر را نیز با هدف كاهش مشكلات مردم پیش بینی می كرد.

سوم:كلیت اقلام مصرفی مورد نیاز مردم در سبد كالای توزیعی، مناسب و متناسب با نیازها مردم انتخاب شده اما بهتر بود با انتخاب برنج ایرانی، بطور عملی از تولید كنندگان داخلی حمایت می شد و بهانه فقدان بسته بندی برای برنج ایرانی قابل قبول نیست.

چهارم :اقدام دولت در توزیع سبد حمایتی با هدف كنترل توزیع پول نقد - كه دارای آثار تورمی است – انجام شده و طبیعی است كه مردم نیز باید در خصوص این اقدام قابل تقدیر دولت - كه برای كاهش تورم موثر است - ، توجیه شوند.

پنجم: شنیدن و پاسخگو بودن دولت یازدهم از نظر افكار عمومی مناسب و مطلوب است. بهتراست دولت یازدهم بامداقه بیشتری در اجرای مرحله دوم به توزیع سبد كالا مبادرت كند و در مرحله دوم با بررسی معایب و آثار منفی توزیع نامطلوب سبد كالای حمایتی، در مسیر اصلاح گام بردارد.اجرای یك طرح باید با در نظر گرفتن پیشینه ،ابعاد و پیامدهای آن به اجرا دربیاید و درس گرفتن از تجارب گذشته، امری پسندیده است.
۰ نفر