۱۳ بهمن ۱۳۹۲، ۱۳:۱۸
کد خبر: 81022755
T T
۰ نفر
محصولات تازه كشاورزی سیستان و بلوچستان در بازار زمستان جولان می دهند

زاهدان- ایرنا- رییس سازمان جهاد كشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: سالانه 480 هزار تن محصولات زراعی خارج از فصل (تولیدی در فصل زمستان در فضای باز) از زمین های كشاورزی نقاط مختلف استان بویژه شهرهای جنوبی برداشت و روانه بازار مصرف كشور می شود.

در هنگامه ای كه كشاورزان سایر نقاط كشور زمستان سرد را در خانه های گرم سپری می كنند كشاورزان سیستانی و بلوچستانی بویژه شهرستانهای جنوبی آن فعالیت در مزارع را آغاز می كنند.

این استان به سبب داشتن آب و هوای مناسب و بهاری در فصل زمستان توانمندی و ظرفیت بالایی در تولیدات محصولات كشاورزی خارج از فصل دارد و میوه ها و سبزیجات تازه وارد بازار داخل و خارج از كشور می كند.



'رضا نجفی' روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اینكه 24 هزار هكتار از زمین های كشاورزی سیستان و بلوچستان به كشت محصولات خارج از فصل اختصاص دارد افزود: بیشترین محصولات خارج از فصل به دلیل مناسب بودن شرایط آب و هوایی در شهرهای جنوبی استان مانند چابهار، سرباز، كنارك، ایرانشهر و نیكشهر كشت و تولید می شود.

رییس سازمان جهادكشاورزی استان اظهار داشت: پیاز، گوجه فرنگی، سیب زمینی، هندوانه و سبزیجات برگی شاخص ترین محصولات خارج از فصل تولیدی در سیستان و بلوچستان است كه علاوه بر بازارهای داخلی قابلیت صادرات به كشورهای حوزه خلیج فارس را دارند.

وی گفت: محصولات خارج از فصل تولیدی در سیستان و بلوچستان در ماههای دی، بهمن، اسفند و فروردین كه بیشترین تقاضا برای این محصولات وجود دارد با هدف تنظیم بازار به سراسر كشور عرضه می شود.

رییس سازمان جهاد كشاورزی سیستان و بلوچستان افزود: این استان با مساحت 7/18 میلیون هكتار با آب و هوای متغیر از گرم و خشك تا معتدل سرد و كوهستانی و متوسط بارندگی 130 میلیمتر دارای افزون بر دو میلیون و 600 هزار نفر جمعیت است كه 60 درصد آنان در مناطق روستایی زندگی می كنند.

نجفی اظهار داشت: آب مورد نیاز بخش كشاورزی سیستان و بلوچستان از طریق 11 هزار و 472 منبع آبی شامل چاه، قنات و چشمه و 27 رودخانه فصلی و دائمی و 12 هزار و 690 چاهك تامین می شود.

وی گفت: شرایط اقلیمی مناسب با خاك حاصلخیز، استعدادهای خاص ژنی، نباتی، دامی، مرتعی، شیلاتی و دسترسی به آبهای آزاد بستر مناسبی برای انجام فعالیت های دامپروری، كشاورزی و شیلاتی برای مردم سیستان و بلوچستان در تمام طول سال فراهم كرده است.

وی بیان كرد: 169 هزار بهره بردار روستایی، عشایری و صیادی در سیستان و بلوچستان سالانه بیش از چهار میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی، شیلاتی و مرتعی تولید می كنند.

به گزارش ایرنا، این استان به سبب نزدیكی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، مركبات و غیره دارد.

تولید محصولات كشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیكشهر، سرباز، ایرانشهر، كنارك و چابهار در هر سال توان تولید دو بار محصول را دارند. ك/3

7307 / 653