۱۰ بهمن ۱۳۹۲، ۱۹:۱۴
کد خبر: 81018637
T T
۰ نفر
عضو پژوهشگاه انديشه اسلامي: اسلام، پايبند تعهدات و عقود بين المللي است

قم ايرنا ـ مدير گروه سياست پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي گفت: اسلام بر پايبندي همه جوامع بر عقود و تعهدات بين المللي تاكيد دارد.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين'سيدجواد ايزدهي' روز پنجشنبه در نخستين پيش نشست 'همايش ملي فقه هسته اي' در قم افزود: نتيجه پيدايش عقود مشروع، حفظ نسل بشر و ايجاد صلح است بنابراين بايد تعهدات مربوطه را به اجرا درآورد.

وي گفت: پايبندي به عقود و تعهدات منحصر در عقود مدني و اجتماعي نيست بلكه همه عقود اعم از بين المللي و عقلايي را نيز شامل مي شود.

وي ادامه داد: بايد همه جوامع بر استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي اهتمام ورزند و طبق موازين اسلامي به عقود و تعهدات بين المللي كه بر پايه صلح آميز بودن و عدم استفاده از سلاح كشتار جمعي تاسيس شده اند، پايبند باشند.

ايزدهي يكي از اهداف برگزاري همايش ملي فقه هسته اي را نشان دادن مشخصه هاي سلاح كشتار جمعي عنوان كرد و افزود: يكي از اين مشخصه ها قدرت تخريب زياد با زمان و مكان نامحدود است و اين مهم در همايش مورد تحليل علمي قرار خواهد گرفت.

وي گفت: از آنجا كه هيچ جامعه اي نمي تواند براي رسيدن به هدف خود از هر وسيله اي استفاده كند و لازم است هدف و وسيله مستند به بقاي نسل باشد اين امر نيز در اين همايش نيز مورد بررسي كارشناساني قرار مي گيرد و مصاديق بطور جزئي عنوان مي شود.

وي افزود: در فقه ما، همواره تمام مسائل از اصول و مقررات تعيين شده تبعيت مي كند و دامنه مباحث فقهي در اسلام بسيار گسترده است از اين رو براي پرداختن به مساله بهره برداري از انرژي هسته اي لازم است از فقه ديني كمك بگيريم.

وي ادامه داد: بر همگان روشن است كه فقهاي اسلامي سلاح غيرمتعارف را ممنوع مي دانند و در پيشينه فقه اسلامي استفاده از هر سلاحي كه در اثر استفاده از آن بي گناهان كشته شوند ممنوع و حرام است اما غرب با جوسازي و تشويش اذهان عمومي سعي در تخريب چهره مسلمانان دارد.

ايزدهي افزود: يكي ديگر از اهداف برپايي اين همايش نشان دادن چهره واقعي اسلام به همگان است تا صلح طلبي اسلام از طريق ارائه ادله و مدارك نمايان شود.

وي اظهار داشت: يكي از ديگر اهداف اين همايش بررسي دلايل ممنوعيت ساخت و انباشت سلاح شيميايي حتي به منظور دفع خطرِ محتمل است و قبيح بودن نگهداري اين نوع سلاح در جامعه و عوارض آن بطور دقيق تشريح مي شود.

اين نشست علمي تخصصي با حضور مسوولان همايش واساتيد دانشگاه با حضور'محمود حكمت نيا' عضو انجمن فقه و حقوق و معاون پژوهشي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و 'ناصر قربان نيا' عضو هيات مديره انجمن فقه و حقوق حوزه در سالن همايشهاي انجمن هاي علمي حوزه برگزار شد.

همايش ملي فقه هسته اي با عنوان ممنوعيت استفاده از سلاح كشتار جمعي با همت انجمن فقه و حقوق حوزه، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي و سازمان انرژي اتمي، سي ام بهمن سالجاري در تهران و قم برگزارمي شود.ك/3

7407 / 380/
۰ نفر