۱۰ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۱۳
کد خبر: 81017971
T T
۰ نفر
اختصاص 10 میلیارد دلار از منابع ارزی بانك مركزی به توسعه صنعت نفت

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بانك مركزی اجازه دادند تا 10 میلیارد دلار از محل منابع ارزی خود را برای تامین منابع طرح های وزارت نفت به شركت های تابعه این وزارتخانه اختصاص دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی روز پنج شنبه مجلس، سه بند درآمدی را به تبصره 2 لایحه بودجه كل كشور الحاق كردند.

با تصویب مجلس، بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است تا مبلغ 10 میلیارد (10000000000) دلار از محل منابع ارزی خود در خارج از كشور را منوط به تعهد و باز پرداخت اصل و سود این تسهیلات از محل منابع داخلی شركت‌های تابعه وزارت نفت جهت تامین منابع طرح‌های وزارت نفت از جمله طرح‌های بالادستی نفت و گاز در حوزه مشترك و خطوط لوله اصلی انتقال گاز و فرآورده‌های نفتی و خطوط انتقال نفت خام و میعانات گازی به شركت‌های مذكور به صورت خط اعتباری اختصاص دهد.

نمایندگان مجلس در بند الحاقی دیگری حق انشعاب برق، آب و گاز را برای مراكز دینی رایگان كردند.

بر اساس این مصوبه مجلس، هزینه مصرف با رعایت الگوی مصرف و حق انشعاب برق، آب و گاز برای حوزه‌های علمیه، مساجد، دارالقرآن‌ها، حسینیه‌ها و اماكن دینی و اقلیت‌های دینی مصرح در قانون اساسی رایگان است.

در مصوبه دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزارت نفت مكلف شد مبلغ پانزده هزار میلیارد ریال ارزش معادل نفت كوره و وكویم باتوم تولیدی را به صورت اعتباری به شركت‌های خصوصی قیرساز تحویل دهد.

همچنین خزانه‌داری كل كشور موظف است در تسویه نهایی فیزیكی و مالی با شركت ملی نفت ایران مبلغ مذكور را با اعلام وزارت نفت به عنوان درآمد شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران (درآمد سهم دولت از منابع عمومی) در حساب‌های فیمابین خزانه‌داری كل و شركت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران منظور كند.

وجوه مربوط از تعهدات شركت مذكور بابت سازمان هدفمندی یارانه‌ها كسر و به عنوان بستانكار سازمان هدفمندی یارانه‌ها از محل منابع بودجه عمومی منظور می‌شود.

سیام**2025**9121
۰ نفر