۶ بهمن ۱۳۹۲، ۱۵:۰۶
کد خبر: 81011693
T T
۰ نفر
مشكل سوريه تنها اعزام يك كاروان كمك به حمص نيست

تهران - مشاور رييس جمهور سوريه گفت كه در مذاكرات ژنو 2 بايد مشكل تمامي سوريه مورد بحث و بررسي قرار گيرد و به اعزام يك كاروان كمك به حمص بسنده نشود.

'بثينه شعبان' مشاور رئيس جمهور سوريه در امور سياسي و رسانه اي روز يكشنبه به شبكه الميادين گفت: از سخنان هيات ائتلاف مخالفان درباره كمك رساني به شهر حمص شگفت زده شديم زيرا دولت سوريه هم در سال 2013 و هم در سال جاري برنامه كامل و مفصلي براي رساندن كمك هاي انساني به همه مناطق آسيب ديده در كشور تهيه كرد كه اين طرح در سال گذشته به طور كامل اجرا شد و اكنون هم در حال اجراست.

وي توضيح داد:دولت سوريه و استانداران با صليب سرخ و هلال احمر و سازمان هاي امدادي وابسته به سازمان ملل متحد براي تحقق اين برنامه همكاري مي كنند. پرسش ما اين است كه آيا به ژنو آمديم تا اعزام يك كاروان كمك به حمص را بررسي كنيم؟ هدف ما از عزيمت به ژنو، متوقف كردن آتش تروريسمي است كه ملت سوريه را مي بلعد.

مشاور رييس جمهور سوريه ادامه داد:اگر مردم حمص عزيز و مورد احترام هستند و بايد به آنان كمك كرد، بقيه مناطق سوريه مهم نيستند كه اين جنجال تبليغاتي و رسانه اي در باره شهر حمص به راه اندخته شده است و تكليف غير نظامياني كه گروه هاي تروريستي از آنها به عنوان سپر انساني استفاده مي كنند، چيست؟

شعبان افزود:‌ منطق اقتضا مي كند كه نخستين اولويت و اقدام بازگشت امنيت و آرامش به همه مناطق كشور و باز شدن همه راه ها باشد. سپس كمك هاي انساني به همه مناطق نيازمند ارسال شود. اردوگاه يرموك در دمشق يكي از اين مناطق نيازمند كمك است. بيش از 6 ميليون شهروند سوري از خانه هاي خود در سوريه آواره شده اند.

وي تاكيد كرد: ما خواستار آن هستيم كه مشكل تمامي سوريه در ژنو 2 بررسي شود و يك راه حل كلي براي همه مناطق سوريه پيدا شود. مسايلي كه ما خواستار بحث در باره آن هستيم، پديده تروريسم و گروه هاي داعش و النصره و جبهه اسلامي و نقش عربستان و تركيه و همدستان آنها در اعزام تروريست ها به داخل سوريه است.

نشست ژنو 2 با محور بحران سوريه از دوم بهمن ماه در سوييس برپا شده و بسياري از ناظران سياسي براي اين رويداد دستاوردي قايل نيستند.

مترجمام **1491**1010