۶ بهمن ۱۳۹۲، ۱۴:۲۸
کد خبر: 81011600
T T
۰ نفر
داور ايراني جشنواره داكا: فيلمساز نسبت به جامعه خود متعهد است

انزلي - ايرنا - رييس هيات داوران بخش فيلم هاي كوتاه و مستقل سيزدهمين جشنواره بين المللي فيلم داكا 2014 ، فيلمساز را بعنوان يك روشنفكر و فعال اجتماعي نسبت به جامعه خود متعهد مي داند .

' زهره زماني ' روز يكشنبه در مصاحبه با خبرنگار ايرنا در بندرانزلي با اشاره به شعار جشنواره داكا ، 'فيلم بهتر ، تماشاگر بهتر و جامعه بهتر ' خاطرنشان كرد : سينما ابزار موثري در دست فرهنگسازان است و با استفاده از آن و پرداختن صحيح به موضوعات اساسي مي توانيم زندگي و جامعه بهتري داشته باشيم .

وي ادامه داد: بدون داشتن آگاهي و سواد اجتماعي ،تاريخي ،اقتصادي و سياسي نمي تواني ادعا كني هنرمند فيلمساز هستي و اگر بودي نمي تواني نسبت به مسائل اجتماعي بي تفاوت باشي .

وي با اشاره به نقش سينما در بازسازي جامعه در طول تاريخ تصريح كرد : بايد به مسائل امروز جامعه نظير طلاق ، اعتياد و ساير موضوعات مهم بپردازيم و ريشه مشكلات را با هدف حل آن توسط متوليان پيدا كنيم .

زماني تاكيد كرد : من مسئولم دنبال چراها و ريشه ها باشم اما مشكلاتي هست كه دست فيلمساز را مي بندد و همين در نهايت به ضرر جامعه مي شود .

*رسانه سينما بعنوان ابزاري موثر

وي كه در چند دوره جشنواره فيلم داكا حضور داشته تصريح كرد : ترتيب دهندگان اين جشنواره مي كوشند ذائقه فرهنگي مردم خود را تغيير داده و آنها را از زير سايه تاثير فيلم هاي باليوودي بيرون بياورند .

زماني خاطرنشان كرد : شعار ' فيلم بهتر، تماشاگر بهتر ، جامعه بهتر' جشنواره داكا در همه جوامع صادق است و فرهنگسازان بايد به رسانه سينما بعنوان ابزاري موثر و كارامد توجه داشته باشند.

*زنان فيلمساز جايگاه خود را كسب كرده اند

زماني كه بعنوان يك فيلمساز زن تاكنون در چند جشنواره خارجي به عنوان شركت كننده و عضو هيات داوران حضور داشته اظهار كرد: در كشور ما كارگردان هاي زن و مرد با هم تفاوتي ندارند و خوشبختانه زنان فيلمساز ما جايگاه خود را كسب كرده اند .

وي ياداور شد: بعد از انقلاب زنان فيلمساز خوبي چون پوران درخشنده، رخشان بني اعتماد ، تهمينه ميلاني ، منيژه حكمت و ديگران وارد عرصه شدند و تاثير زيادي روي سينماي ايران گذاشتند .

اين فيلمساز خاطرنشان كرد : بعد از اينها نيز فرحناز شريفي ، مهوش شيخ الاسلام ، انسيه شاه حسيني و ديگران وارد عرصه ساخت فيلم هاي مستند شدند .

وي تصريح كرد : زنان فيلمساز كشورمان با پرداختن به موضوعات مهم اجتماع نقش خود را به عنوان يك فعال اجتماعي به خوبي ايفا مي كنند.

زماني با بيان اين كه زن در كشور ما وارد عرصه شده و از انرژي و توانش استفاده كرده و نه از جنسيت خود ، گفت: جامعه اي موفق است كه توان سالاري باشد يعني از شايستگي و توان افراد استفاده شود چه زن و چه مرد.

اين فيلمساز ادامه داد: در بخش تكنيكي نيز بانوان تدوين گر حرفه اي بسيار خوب ، فيلمنامه نويس و بازيگران خوب داريم .

*تقاضا براي مستندهاي جدي وجود ندارد

وي اظهار كرد: مستندهاي جدي اصلا ديده و تشويق نمي شوند و فيلم هاي مستند بيشتر محدود به مستندهاي آموزشي تلويزيوني شده است .

به گفته زماني ؛ از هر 10 مستند كوتاه يا بلند ساخته شده در كشورمان شش مستند تلويزيوني است .

وي با بيان اين كه مستندهاي سينمايي خيلي با مستندهاي تلويزيوني متفاوت است، گفت: سليقه هايي كه در جشنواره ها اعمال مي شود فيلمسازان را به راهي سوق مي دهد كه اشتباه است .

وي خاطرنشان كرد : در سال هاي اخير خيلي كم با مستندهايي كه ويژگي هاي سينمايي و موضوع جدي دارد برخورد مي كنيم .

*جشنواره داكا

اين فيلمساز ايراني و داور جشواره يادآور شد: سيزدهمين دوره جشنوار بين المللي فيلم داكا از 10 - 18 ژانويه ( 20 تا 28 دي ) در شهر داكا برگزار شد، در اين دوره 178 فيلم از 54 كشور و با حضو 35 ميهمان خارجي ازسراسر دنيا به نمايش درآمد.

وي خاطرنشان كرد : ايران در اين دوره با 21 فيلم و دو داور حضوري چشمگير و موفق داشت، رسول صدرعاملي به عنوان داور بخش مسابقه آسيا - استراليا و من (زهره زماني ) در بخش مسابقه فيلم هاي كوتاه و مستقل به عنوان رييس هيأت داوران حضور داشتند.

به گفته وي جشنواره در شش بخش فيلمسازان زن ، آسيا استراليا، فيلمهاي كوتاه و مستقل ، معناگرا، كودك ، سينماي جهان برگزار و چهار فيلم (درباره الي ، شهرزيبا ، دايره زنگي ، چهارشنبه سوري ) از اصغر فرهادي نمايش داده شد.

زماني ادامه داد: يكي از برنامه هاي موفق فستيوال 'كنفرانس بين المللي زن در سينما ' با محوريت نقش زن در سينما و فيلمساز به عنوان فعال اجتماعي در دانشگاه نواب علي چادحوري داكا در دو روز نخست فستيوال و با حضور استادان دانشگاه فعالان اجتماعي ، سينمايي ، كارگردان ها و خبرنگاران از 54 كشور بود.

وي افزود : برنامه جانبي ديگر فستيوال، كارگاه فيلمسازي زيرنظر 'فرانچسكو ورس ماچادو ' مدرس سينما از كشور پرتغال با حضور 40 هنرجوي داخلي و خارجي و ساخت 9 فيلم كوتاه پس از پايان دوره بود.

*درخشش فيلمسازان ايراني

زماني با اشاره از استقبال مردم از فيلمهاي ايراني در جشنواره ياداور شد: . در پايان فستيوال سينماگران ايراني با دريافت جوايز اصلي با دست پر به كشور بازگشتند .

وي افزود : فيلم 'دربند ' به كارگرداني پرويز شهبازي جايزه و تنديس بهترين كارگرداني از بخش اصلي آسيا – استراليا را از آن خود كرد و تنديس و جايزه بهترين بازيگر مرد با بازي ' لوون هفتوان ' به فيلم 'پرويز ' به كارگرداني مجيد برزگر اهداء شد.

داور ايراني جشنواره داكا خاطرنشان كرد : فيلم كوتاه ' روزهاي طولاني ' به كارگرداني سيميندخت فلاح زاده تهراني ديپلم افتخار از بخش فيلم كوتاه و مستقل و فيلم كاغذ خروس نشان به كارگرداني مريم ميلاني عنوان بهترين فيلم بخش كودك را كسب كرد .

همچنين به گفته وي فيلم كوتاه پلاستيك به كارگرداني 'مهران همت زاده ' ' و فيلمنامه ' فروغ صادقي ' جايزه بهترين فيلم كوتاه از نگاه تماشاچي ها و فيلمهاي كوتاه و مستقل ديپلم افتخار گرفت .

به گفته وي اين دو جوان بعد از شركت در كارگاه فيلمسازي فيلمي در مورد تاريخچه ريكشا ' سه چرخه هاي سنتي داكا' ساختند كه بعنوان بهترين كار انتخاب شد .

زماني ادامه داد: امسال همچنين 'علي باغبان' نقاش ، گرافيست و مجسمه ساز اهل انزلي طراحي پوستر جشنواره و طراحي پوستر كنفرانس بين المللي زن در سينما را به عهده داشت .

اين فيلمساز اظهار كرد : نگاهي به حضور و جوايزي كه ايران سالهاي گذشته كسب كرده نشان دهنده اين است كه اكثر فيلمها با سينماي كوتاه و تجربي بوده كه جوايز متعددي داشته و حضور ايران را در خارج از مرزها تثبيت كرده و سينماي ايران را از انزوا در آورده است .

زماني با اشاره به كيفيت خوب فيلمهاي به نمايش در آمده در سيزدهمين جشنواره فيلم داكا خاطرنشان كرد : فيلمهايي از نقاط مختلف آسيا در اين عرصه حضور داشتند و از كشورهايي مثل تركيه ، كره ، نپال فيلمهاي خوبي داشتيم كه موجب شگفتي بود .

وي همچنين ادامه داد: حضور فيلمسازان زن از ايران و ساير كشورهاي آسيا ويترين خوبي بود و بعضا منجر به پاك شدن برخي سوء تفاهم ها و ديدگاه ها نسبت به فعاليت زنان در كشورهاي مسلمان و شرقي شد.

وي خاطرنشان كرد: اين جشنواره كه به صورت زنده از چند شبكه خبري پوشش داده شده بود؛ منظر واقع گرايانه اي متفاوت از هر آنچه شنيده شده به بينندگان ارائه مي داد .

زهره زماني متولد ۱۳۴۸ بندرانزلي است . وي فعاليت هنري‌اش را از سال ‎۱۳۷۹ با شركت در كلاس هاي فيلمنامه ‌نويسي دفتر انجمن سينماي جوانان ايران در انزلي آغاز كرد .

'نامه‌اي براي آندره ' وي و علي حاجي پور سال 2006 مشتركا در جشنواره مذهب امروز ايتاليا موفق به اخذ بهترين فيلم كوتاه شد.

فيلم ‘بيا همه خوابند ‘ وي سال 2007 نيز جايزه بهترين فيلم كوتاه به معني مطلق و فيلم منتخب هيات داوران جشنواره مذهب امروز ايتاليا را از آن خود كرد .

اين فيلمساز اهل بندرانزلي با ساخت فيلم 30 دقيقه اي «پا برهنه آقا» توانست جايزه نخست هيات داوران جشنواره فيلم داكا را در سال 2013 از آن خود كند.

زماني تاكنون در جشنواره هايي مانند جشنواره فيلم مذهب امروز ايتاليا و جشنواره فيلم داكا بعنوان داور و برنامه ريز حضور داشته است .

وي علاوه بر فيلمسازي در عرصه‌هاي ادبي اعم از داستان نويسي و ترجمه مشغول فعاليت است و مجموعه «قصه‌هاي كوچه مادرم» را براي چاپ آماده كرده ‌است.ك/3

620/695