۲ بهمن ۱۳۹۲، ۱۹:۳۷
کد خبر: 81006853
T T
۰ نفر
بزرگترين واحد گوگردسازي پالايشگاههاي كشور در شازند بهره برداري شد

اراك - ايرنا- بزرگترين واحد گوگردسازي پالايشگاههاي كشور عصر روز چهارشنبه در پالايشگاه امام خميني (ره) شازند واقع در استان مركزي به بهره برداري رسيد.

به گزارش ايرنا، مديرعامل شركت پالايش نفت امام خميني (ره) شازند در آيين بهره برداري از اين طرح صنعتي كه به مناسبت هفته هواي پاك انجام شد، گفت: اين واحد به عنوان آخرين حلقه تكميلي طرح توسعه پالايشگاه شازند است كه با سرمايه گذاري كلي 14ميليارد دلاراجرا شده است .

«علي شيرازي زاده» بيان كرد: براي راه اندازي واحد گوگردسازي اين پالايشگاه 70 ميليون يورو سرمايه گذاري شده و با بهره برداري از آن توليد گوگرد اين پالايشگاه از 60 تن به 700 تن در روز افزايش يافته است.

وي ادامه داد: در اين واحد گوگرد نفت و گاز و بنزين كه قبلا قابل استحصال نبود و به عنوان يكي از فاكتورهاي آلودگي هوا محسوب مي شد تا 96 و هشت دهم درصد جداسازي شده و به جاي تهديد و آلودگي به فرصت و ثروت تبديل مي شود.

وي اضافه كرد:باراه اندازي اين واحد توليدات بنزين با كيفيت يورو 4 و يورو 5 اين پالايشگاه به 16 ميليون ليتر در روز رسيده است

مديرعامل شركت پالايش نفت امام خميني (ره) شازند بيان كرد: ساخت و راه اندازي اين واحد به دست متخصصان داخلي انجام شده و يك و نيم سال به طول انجاميده است.

شيرازي زاده پالايشگاه شازند را يكي از دستاوردهاي مهم صنعت نفت كشور و از بركات نظام جمهوري اسلامي دانست و ادامه داد: اين پالايشگاه سال 79 با ظرفيت اسمي 150 هزار بشكه در روز راه اندازي شد و امروز با شيوه نوين بنزين سازي از مازوت و كيفي سازي محصولات با استانداردهاي يورو 4 و يورو 5 با ظرفيت اسمي 250 بشكه در روز سهم بزرگي را در تامين سوخت داخل دارد.

شيرازي زاده بيان كرد: به مناسبت هفته هواي پاك همچنين ايستگاه سنجش آنلاين واحد تصفيه ابهاي آلوده اين پالايشگاه نيز به بهره برداري رسيده كه سهم بسزايي در بهبود و خفاظت منابع پايه زيستي دارد.

وي توضيح داد: از 15 واحد طرح توسعه پالايشگاه شازند هفت واحدبا ماموريتهاي كيفي سازي محصول و كاهش آلودگيهاي زيست محيطي است كه اين مهم نشانگر رشد برنامه محور صنعت نفت و احترام به ضوابط قانوني برنامه پنجم است.

وي يادآور شد: تجهيزات ايستگاه سنجش آنلاين واحد تصفيه آبهاي آلوده اين شركت با سنسورهاي قوي و پيشرفته ترين روشها قادر به اندازه گيري 16 فاكتور آلاينده است و در شرايط بحراني نيز سيستم هشدار دهنده هوشمند دارد.

استاندار استان مركزي نيز گفت: طرح توسعه پالايشگاه شازند از الگوهاي موفق صنعت سبز كشور است و در سايه تامين نياز داخلي كشور به سوخت ، توانسته با چرخه جامدسازي گوگرد نه تنها يكي از فاكتورهاي آلاينده سوخت را حذف كند بلكه خوراك صنايع وابسته به گوگرد را نيز فراهم كرده است.

«محمد حسين مقيمي» افزود: صنعت و توليد در شرايط فعلي كشور از مهمترين اولويتهاي دولت تدبير و اميد است و همه تلاش بايد اين باشد كه حمايت قاطع و با برنامه از صنايع به ويژه حوزه نفت و گاز به عنوان كانون توليد ، تامين نيازهاي پايه و اشتغالزايي صورت بگيرد.

وي خاطرنشان كرد: استان مركزي ظرفيت هاي بالايي در صنايع پالايشگاهي و پتروشيمي دارد و مي طلبد كه در برنامه هاي استاني تقويت صنايع زيردستي مرتبط آن لحاظ شده و تامين مواد اوليه صنايع مستقر استان در اولويت قرار گيرد.

وي ادامه داد: يكي از تاكيدات مهم در قانون برنامه پنحم توسعه الزام همه طرحهاي عمراني با مجوز زيست محيطي است كه مي تواند به عنوان عامل پيشگيرانه از استقرار صنايع آلوده عمل كند اما عمده مشكل كلانشهرها از صنايع فرسوده قديمي است كه بايد با برنامه و نظارت اصلاحات در آنها انجام شود.

مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي نيز در اين آيين گفت: بهره برداري از واحد گوگردسازي پالايشگاه مي تواند 20 درصد آلايندگي تاشي از گاز دي اكسيد گوگرد در تركيبات هواي اراك را بكاهد.

'امير انصاري » افزود: شعار امسال هفته هواي پاك(29 دي تا پنجم بهمن ماه)انرژي پاك، مسووليت اجتماعي و آسمان آبي است و پالايشگاه شازند با طرحهاي زيست محيطي نشان داد كه در عمل به موضوعات مهم و كلان به ويژه توليد انرژي پاك پايبند است.

وي عنوان كرد: يكي از برنامه هاي هفته هواي پاك نيز توزيع سوخت يورو 4 و يورو 5 در تمامي جايگاه هاي سوخت اراك به عنوان يكي از كلانشهرهاي آلوده كشور است كه تمامي اين سوخت از پالايشگاه شازند تامين مي شودك/2

560/ 559