۳۰ دی ۱۳۹۲، ۱۸:۴۷
کد خبر: 81003436
T T
۰ نفر
عراقچی: اصلاحیه قانون تحریم ها علیه ایران لازم الاجرا است

تهران - ایرنا - سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته ای گفت: اصلاحیه قانون تحریم های اتحادیه اروپا كه بر اساس توافق ژنو صورت گرفت، لازم الاجرا است.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه پس از پایان نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در بروكسل در گفت و گوی با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: اصلاحیه قانون تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران كه در نشست امروز این اتحادیه بر اساس توافق ژنو به تصویب رسید، تبدیل به قانون می شود.

وی تصریح كرد: بر این اساس، قانون تحریم های ایران به شماره 267 مصوب 2012 در نشست امروز اتحادیه اروپا اصلاح شد تا تحریم های توافق شده بر اساس توافق ژنو لغو شود.

عراقچی اظهار داشت: این موضوع متعاقبا در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا نیز درج می شود و برای همه كشورها لازم الاجرا است.

اتحادیه اروپا در نشست وزرای امور خارجه خود در بروكسل اصلاحیه قانون تحریم های اروپا علیه ایران را تصویب كرد كه بر اساس آن، بخشی از تحریم های این اتحادیه بطور رسمی تعلیق شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، 28 كشور عضو اتحادیه اروپا اصلاحیه قانون تحریم های خود علیه ایران را بر اساس توافق ژنو در چارچوب برنامه اقدام مشترك تصویب كردند.

شورای وزیران امور خارجه اروپا اعلام كرد كه بخشی از تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران را مطابق توافق ژنو برای 6 ماه تعلیق كرد.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای رسمی اعلام كرد: «با به تعلیق درآوردن برخی از تحریم‌ها اتحادیه اروپا وظیفه خود را در اولین گام در جهت دستیابی به راه‌حل جامع برای برطرف كردن نگرانی‌های موجود درباره مساله هسته‌ ای ایران برداشته است.

بر اساس تصمیم روز دوشنبه، محدودیت موجود درباره بیمه و انتقال یا فروش نفت خام ایران به مشتریانش برداشته شده است. همچنین محدودیت در واردات، فروش و انتقال محصولات پتروشیمی و خدمات مرتبط با آن برداشته شد. ایران قادر است نفت خام و محصولات پتروشیمی خود را انتقال دهد. همچنین اقدامات لازم برای رفع محدودیت در زمینه كشتیرانی انجام شده است.

این محدودیت‌های تعلیق شده در دوره شش ماهه انجام می‌شود. از طرف دیگر اقدامات قانونی تصویب شده توسط شورا اواخر امروز به چاپ می‌رسد كه در روزنامه رسمی اتحادیه اروپا منتشر می‌شود.

یادآور می‌شود كه برخی از تحریم‌های اتحادیه اروپا هنوز علیه ایران در حال اجراست.»

این تصمیم شامل لغو ممنوعیت معامله طلا و فلزات گرانبها با دولت ایران، نهادهای عمومی و بانك مركزی این كشور و افزایش 10 برابری سقف مبادلات مالی با ایران برای تسهیل بازرگانی با این كشور است.

جمهوری اسلامی ایران نیز امروز غنی سازی 20 درصد در سایت های نطنز و فردو را تعلیق و فرایند اكسید كردن و رقیق سازی ذخیره 196 كیلوگرمی اورانیوم 20 درصدی خود را بر اساس توافق ژنو آغاز كرد.

سیام 1572