۲۹ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۵۲
کد خبر: 81001513
T T
۰ نفر
محققان انگليسي:درمان شوك كودكان، خطر مرگ را به همراه دارد

تهران - ايرنا - محققان انگليسي دريافتند روش درمان شوك كودكان با خطر بالايي همراه است و در 48 درصد موارد موجب ازبين رفتن كودكان شده است.

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه ساينس، ممكن است هزاران كودك در هر سال جان خود را به دليل عدم به‌روز رساني خط مشي درمان شوك در كودكان، از دست بدهند.

به اعتقاد محققان انگليسي استفاده از مقادير زياد مايعات در زمان شوك، براي كودكان مرگ‌آور است؛ در حالي كه در روش هاي كنوني استفاده از مقادير زياد مايعات را توصيه مي‌كند.

اين توصيه در دستورالعمل سال 2013 سازمان جهاني بهداشت نيز پابرجا ماند و اعتراض محققان را برانگيخت، اما سازمان جهاني بهداشت اعلام كرد كه تغيير اين دستورالعمل مستلزم دقت و بررسي است و در اوايل سال 2015 ميلادي مجموعه‌اي از دستورالعمل‌هاي به‌روز منتشر خواهد شد.

بيماراني كه وضعيت جسماني وخيمي دارند، ممكن است در اثر از دست دادن آب بدن يا عفونت‌هاي شديد مانند مالاريا وارد شوك شوند. اين حالت نحوه گردش خون را در بدن تغيير داده و بيمار را از هوش مي‌برد.

درمان توصيه شده براي اين وضعيت، احياي سريع مايعات است. در اين روش مقدار زيادي از مايعات را به مري بيمار وارد مي‌كنند. اين روش درماني كودكان را از شوك خارج مي‌كند؛ اما بر اساس تحقيقاتي كه توسط محققان انگليسي در مورد تعداد زيادي از كودكان افريقايي انجام شده، اين روش مي‌تواند مرگ‌آور باشد.

براساس اين پژوهش، تعداد مرگ ناشي از تزريق سريع مايعات به مري كودكان در حال شوك در مقايسه با بيماراني كه مايعات به آرامي به مري آن‌ها وارد مي‌شود، سه درصد بيشتر است.

در مورد شوك شديد نتايج از اين هم بدتر است و 48 درصد كودكاني كه به روش احياي سريع مايعات درمان شدند، جان خود را از دست دادند، در حالي كه در درمان آرام با مايعات، ميزان مرگ و مير بيماران به 20 درصد كاهش مي‌يابد.

تا كنون اطلاع دقيقي از ميزان مرگ ‌ومير ناشي از اين شيوه درماني به دست نيامده است، اما با توجه به اين كه اين شيوه درماني در طول سه سال گذشته بدون تغيير مانده است، احتمالاً تعداد مرگ و مير ناشي از آن در سراسر جهان به هزاران مورد مي‌رسد.

گزارش كامل اين تحقيقات در شماره اخير نشريه New England Journal of Medicine به چاپ رسيده است.

علمي(5) **9259**1599